Obsah fóra TMOU! Archiv


Máš IQ > 150??? Tak to ti stačit nebude...
   Obsah fóra TMOU! -> Tmou 6. - 2004 -> Cervena kralovna
Autor Zpráva
Lukas Krump
Anonymní



Zaslal: pá. říjen 22, 2004 11:35    Předmět: Cervena kralovna

Evolucionisticka uvaha s praktickymi dusledky (omlouvam se za trochu delsi prispevek)

Je zrejme, ze Tmou zije svym vlastnim zivotem. V prenesenem smyslu, samozrejme. Po nekolika rocnicich pozorujeme vlastnosti a jevy, typicke pro zive organismy a jejich systemy, nebo tez pro systemy ekonomicke: Tmou (tj. cela hra a vse co s ni souvisi, a predevsim pak lide - organizatori i hraci) se vyviji, roste, zije v konkurencnim prostredi, podleha vnejsim i vnitrnim vlivum, nahodnym mutacim, mnozi se, predava sve geny (pro znalce: memy). Zkratka - podleha evoluci.

Chci upozornit na jeden princip, ktery se casto uvadi v souvislosti s evolucnimi systemy (jako jsou prave zive a ekonomicke systemy): tzv. PRINCIP CERVENE KRALOVNY. Zajemce o hlubsi seznameni bych odkazal nejspise na knihu Matta Ridleyho Cervena kralovna (vysla v edici Kolumbus pred par lety), nyni jen strucne pripomenu, ze tento princip je pojmenovan podle #SETkani Alenky v risi divu s sachovou kralovnou. Kralovna se podivuje, ze Alenka musi stat, aby zustala na miste. Podle ni je totiz normalni, ze svet kolem vas se pohybuje, takze musite bezet, abyste ho dohonili a mohli zustat na miste.

Timto primerem si muzeme vysvetlit, jak funguje evoluce: organismy (lepe: druhy), firmy, atd., vystavene tlaku konkurence se musi snazit byt co nejlepsi (mit lepsi zuby, drapy, zbarveni, obchodni strategii, produkt), aby prezily, a aby se vubec udrzely na svem miste v konkurencnim prostredi. Jinymy slovy - kdo chvili stal, jiz stoji opodal. Cim rychlejsimi se behem generaci stavaly gazely, tim rychlejsi byli gepardi, a naopak. Ve svobodne spolecnosti cervena kralovna zpusobila hospodarsky a technologicky pokrok.

Neni se tudiz co divit, ze po peti rocnicich Tmou, trech Bednach a prehrsli dalsich her jsou jiz desitky tymu tak vytrenovane, ze resi kvalifikacni sifry za par minut a o jejich uspechu v kvalifikaci po internetu mohou rozhodovat sekundy cekani na internetove spojeni. Vytrenovany jsou nejen vlastni pili, ale predevsim tlakem prostredi, zkusenostmi z nekolika absolvovanych her, ve kterych se #SETkavaly se stridavymi uspechy, ucily se boji se zimou a tmou a tymove spolupraci, prichazely na finty jak prezit a uspet, a v neposledni rade se bojem se siframi a ukoly ucily znat zpusob mysleni organizatoru, kteri se vyvijeli zaroven s nimi - byli nuceni pripravovat hry pro stale narocnejsi hrace.

Dnes tedy mame radu tymu, ktere s nadsenim cekaji na novou skvelou hru, maji zazity nebo nastudovany vsechny rocniky Tmou i ostatnich her, a jsou schopny hadat se o drobne chyby v prubehu kvalifikace, ktere maji mnohem vetsi nasledek - porazku pocitovanou jako nespravedlnost. (Krome toho je tu jiste i spousta tymu - novacku, kteri se budou teprve otrkavat, nebo odpadnou.) Na druhe strane jsou organizatori, tlaceni cervenou kralovnou ke stale rafinovanejsimu prubehu hry, zaroven vsak chteji udelat hru do velke miry pristupnou i pro siroke vody prumernych hracu. A zaroven jsou tlaceni praktickymi okolnostmi k poradani internetovych kvalifikaci kvuli omezeni uz tak obrovskeho poctu hracu.

Stestim i prokletim cele zalezitosti je, ze se organizatorsky tym prilis nemeni (rad bych v teto souvislosti vedel, jak to opravdu je; omlouvam se, pokud se mylim). Tudiz myslenkovy okruh je nutne omezeny (i kdyz, klobouk dolu, sire zaberu a kreativita je porad hodne velika). Tymy, ktere se naucily sledovat mysleni zadavatelu sifer, ziskavaji komparativni vyhodu nejen pred ostatnimi tymy, ale ziskavaji naskok i pred organizatory a stavaji se jim nerovnymi protivniky. Zkratka - vedi, co mohou cekat. Spolu s cervenou kralovnou musi organizatori bezet dal a rychleji, aby zustali na miste - tedy ve stejne pozici vuci ucastnikum, jako byli pred peti lety. Pokud to dokazou, zustane vysoka uroven hry a dobre pocity na obou stranach. Pokud ztrati dech, cervena kralovna jim utece, nespokojeni ucastnici je sezerou a bude po hre.

Nejsem si jist, kam az lze zvysovat rafinovanost uloh, chceme-li aby byly sice vylustitelne, ale ne hned a ne kazdym. Domnivam se, ze to ma sve meze, ktere se snadno prestreli na kteroukoli stranu. Netroufam si navrhovat reseni, ac by mne napadalo napriklad menit vyrazneji slozeni tvurciho tymu, ci jinak se snazit dosahnout vetsi variability kazdeho dalsiho rocniku. Zkratka jde o to, aby kazda dalsi hra byla jina, snad jeste vetsi merou jina nez se lisily dosavadni rocniky, aby se tak pokazde stala prekvapenim i pro ostrilene hrace. Protoze jedine pak pro ne zustane zajimava a budou se mit kam rozvijet. A o to preci konec koncu jde, ne?

Preji vsem ctenarum dobry dech a rychle nohy, a hlavne stale napady jak se zlepsovat a uspet tak v te nocni sifrovaci evoluci.
Návrat nahoru
Martin Hanzalek
Anonymní



Zaslal: pá. říjen 22, 2004 11:48    Předmět:

Toto je velice dobre pozorovani: opravdu, je pro nas tezke s vami drzet krok # neni mozne generovat stale tezsi a tezsi sifry ve stejne nebo velice podobne skupine lidi (i kdyz ji obmenujeme).

Opet bych to rad obratil od pocatecniho pozorovani k nejake akci, ktera vec pomuze resit:

- co muzete udelat, aby tym generovat nove veci?
- pridat se k tymu?
- poslat sve sifry?
- pomoct s organizaci (ano, v tom pripade nebudete moci ten rok hrat..)?

Pomoc je vitana a jsme vam za ni vdecni.. Je potreba ji take realizovat, pridat se.

Pojdte do toho, nekousneme vas Smile

Rad bych zde odkazal na thread "Pomoc a kritika".
Návrat nahoru
Časy uváděny v GMT + 1 hodina