Obsah fóra TMOU! Archiv


Máš IQ > 150??? Tak to ti stačit nebude...
   Obsah fóra TMOU! -> Tmou X. - 2008 -> Budoucnost TMOU
Autor Zpráva
Radek Pelánek
Organizátor


Příspěvky: 44

Zaslal: po. listopad 10, 2008 12:03    Předmět: Budoucnost TMOU

Může se to zdát předčasné, ale dokud je na tomto fóru intenzivní provoz, je asi nejlepší čas zeptat se na názory na budoucnost TMOU. Tož co si myslíte? Kam byste byli rádi, kdyby TMOU dál směřovala?

[ Aby bylo jasno: toto není míněno jako plebiscit ani jako prostředek pro diskuzi mezi organizátory a účastníky, ale jako prostor pro získání inspirace pro budoucí rozhodování budoucích organizátorů (jestli se nějací najdou...). ]
Návrat nahoru
Černý racek



Příspěvky: 52

Zaslal: po. listopad 10, 2008 12:50    Předmět:

A současný organizační tým je na tom vlastně jak? Bude kompletní předávka, nebo má někdo z nich ještě jedenáctku v plánu?
Ondra
Návrat nahoru
Radek Pelánek
Organizátor


Příspěvky: 44

Zaslal: po. listopad 10, 2008 13:51    Předmět:

Toto fórum není vhodným prostředím pro řešení interních záležitostí týmu TMOU. Na fóru lze řešit, co by účastníci rádi hráli. Kdo to bude případně organizovat, to už je záležitost tajných kuloárních vyjednávání Smile

Dotaz je zamýšlen spíše na účastnický pohled: uvítali byste spíš návrat ke klasické podobě TMOU (kvalifikace, 200 týmů, striktně lineární) nebo spíš model TMOU X (open, alternativy) nějakou kombinaci uvedeného nebo nějaký výraznější posun (třeba extra výběrové TMOU pro 30 týmů)?
Návrat nahoru
roura-rezava



Příspěvky: 5

Zaslal: po. listopad 10, 2008 14:29    Předmět: TMOU 11

Nebylo by spatne zacit jednou nehromadne, decentralizovane a potkat se az ve meste. Letos jsem ocekaval, ze bude postup mestem nelinearni ale kruhovy.

Alternativy povazuji za mnohem lepsi nez drive pouzivany system napoved (pro prvni stanoviste). Napoveda mnohdy nic noveho nerekne, nebo hovori jazykem, ktera je nezrejma ctenari.

Hromadnost TMOU X mi kupodivu nevadila, protoze to bylo dobre zvladnute, ale asi take zbytecne pracne.

Na druhou je to asi jedina skutecne verejna a znama akce IS vhodna pro lakani novych tvari a udrzovani vyslouzilych vyjetych vykopavek.

Dan
Návrat nahoru
IQtIQ



Příspěvky: 6

Zaslal: po. listopad 10, 2008 14:47    Předmět:

Ja bych byla urcite pro navrat k drivejsi verzi, s kvalifikaci (uz jen pro to, ze kvalifikace je jedna z nejlepsich sifrovacek;)) ale taky kvuli tomu, ze by odpadla snaha rozdelit nejakym zpusobem tolik tymu, tedy tim myslim to, ze sifry kvuli tomu byly dfost pracne a zdlouhava, aby se to nejak rozmelnilo. Taky si mylsim,ze alternativni sifry do Tmou proste nak nepatri. Pro me je proste Tmou o tom, ze bud na to mas anebo ne, jakykoliv napovedy, alternativy, ssnaha to tymum nejak ulehcit trosku tu atmosferu prave Tmou kazi. Na Tmou je podle me krasny prave to,ze je narocna ve vsech ohledech..
Návrat nahoru
Pralinky zvlášť



Příspěvky: 119

Zaslal: po. listopad 10, 2008 14:49    Předmět:

Z Tmou 8 a 9 jsem měl trochu rozpačitý pocit, připadalo mi trochu, že Tmou spěje do fáze autorského vyčerpání. A přísliby velkoleposti, které provázely chystání jubilejního ročníku mne naplňovaly spíše než napjatým očekáváním těžkými obavami, že se z Tmou 10 stane mnohem víc šaškárna než šifrárna. Takže mohu z úlevou konstatovat, že se z Tmou nestala šaškárna, dokonce byla občas šifrárnou až více než by mi bylo milé a ojediněle byla dokonce více galejemi než šifrárnou. Takže jsem s letošním ročníkem velmi spokojen a chápu jej jako návrat k výtečnému stylu Tmou 7. Určitě bych se proto přimlouval za zachování letošního stylu hry z hlediska koncepce trasy, typologie úloh apod.

Se systémovými změnami je to složitější. Tak nějak se ve mně schizofrenně tlučou dva hráči. Jeden říká, že nemá chuť neustále při hře zakopávat o zástupy dalších lidí, že nemá chuť podstupovat nutná byrokratická omezení, vinou jejichž dodržování si občas připadá být za pitomce, že nemá chuť absolvovat nutně galejní úvodní část hry, bez níž to už asi opravdu nešlo a která hře přidává na těžkopádnosti. Ten druhý naopak vítá, že nemusí organizovat kvalifikaci s hráči rozstrkanými po světě a především, že Tmou přináší něco zcela nového. Protože jakkoli mu Tmou v původní koncepci patrně přinášela větší hráčské zážitky, je si vědom toho, že nové pojetí je něco, co nikde jinde a nikdy jindy zažít nemůže. A tak trochu cítím, že ten druhý toho prvního nakonec asi utluče a klonil bych se tedy k variantě pokračovat v nové podobě hry.

SvPZ
Návrat nahoru
Chlýftým rypák



Příspěvky: 46

Zaslal: po. listopad 10, 2008 15:20    Předmět:

Myslím, že se nabízejí dvě možné cesty:

1) udělat ze TMOU lákadlo do světa šifrovacích her, hru, o které se dozví i dosud šifrovačsky nepoznamenaný člověk, sestaví si tým a půjde si to vyzkoušet, jít do stále velkolepějších počtů hráčů

TMOU má na to ideální potenciál, díky své velikosti a historické slávě se o ní mluví hodně i v médiích, její zvuk může dolehnout daleko

2) udělat ze TMOU "elitní" hru, hru tvrdou, drsnou, těžkou, ve které vyhrát je opravdu výzva a nepodaří se to jen tak leckomu, je třeba množství zkušeností, dobrá organizace týmu, fyzička, ...

TMOU má i na toto nejspíš ideální potenciál, co je (v kontextu šifrovaček) víc, než vyhrát TMOU?

Připadá mi, že letošní ročník se pokoušel o obojí. A myslím, že jsou tyto dvě cesty trochu v protikladu (poměrně jednoduché, ale pracné šifry a alternativní šifry ze začátku, zajímavé šifry na konci, kam se však velká většina týmů už nedostane)


Přijde mi lepší, aby si TMOU vybrala, kterou cestou chce jít. Já bych byl nejspíš raději, kdyby šla tou 2. cestou, cestou bez nápověd a alternativních šifer (a byla by kvalifikace, případně nutný počet startů ten rok na jiných šifrovačkách, minimální herní index, minimální bodový zisk na šifrovačkách ten rok (to by znamenalo udělat něco jako "ligu šifrovaček"...) -- nebo vlastně by ani kvalifikace být nemusela, ale týmy by musely být srozuměny s tím, že je možné skončit klidně na jedné z prvních šifer), ale pokud se případní další organizátoři rozhodnou, že z TMOU chtějí udělat reklamu a nábor účastníků pro ostatní hry, také dobře (v tom případě by se možná hodilo to jasně říct a udělat něco jako "inverzní kvalifikaci" - tedy vystrnadit zbytečně zkušené týmy na jiné hry;) - na druhou stranu to by možná snížilo prestiž celé akce, kdyby byla definována jako hra primárně pro začátečníky...)

Set

PS: já jsem z celého letošního ročníku měl trochu pocit (jakkoliv bych si to nepřál), že je to poslední TMOU (z patetického zahájení, almanachu, ...) a dokonce jsem se vsadil se zbytkem týmu (o spoustu kofol), toto vlákno nadepsané Budoucnost TMOU mi trochu kazí naději na výhru...Smile
Návrat nahoru
FIMAN±



Příspěvky: 20

Zaslal: po. listopad 10, 2008 18:12    Předmět:

Čistě pocitově:
- Nechat open (ať se může přihlásit kdo chce a zachová si to nádech masové akce)
- Ještě přitvrdit (proklamovat to jako drsnou hru, ať hráči počítají s tím, že projdou třeba jen dvě tři stanoviště)
- Striktně lineární a stanoviště zavírat v daném čase postupně (nikoli všechna zaráz), nebo po projití daného počtu týmů, nebo kombinace (pokud po N týmech X minut nikdo nepřijde, stanoviště se zavírá).
- Výjimky dělat u jubilejních ročníků
- Hodně testovat, protože čím tvrdší, tím to musí být vyladěnější.
Izmi
Návrat nahoru
Bad Attitude



Příspěvky: 1

Zaslal: po. listopad 10, 2008 19:26    Předmět:

Mne sa napriklad system alternativnych sifier pacil, tym sa daju jednoducho oddelit lepsi od horsich, mozno trochu inak nastavit tie timeouty, a obtiaznost tych alternativnych sifier.... a po takejto automatickej selekcii na zaciatku uz mozu tieto skupinky postupovat nezavisle.... a aj slabsie timy aspon nieco vylustia a maju ako tak dobry pocit, ze predsa len nieco zvladli....

Sodik.
Návrat nahoru
Tatarkový klub



Příspěvky: 25

Zaslal: po. listopad 10, 2008 20:43    Předmět:

Mně osobně se docela zamlouvá myšlenka TMOU open pro velký počet týmů bez kvalifikace. Chtělo by to ale vymyslet systém, který by eliminoval hromadný start a obrovský shluk týmů v centru města / okolí startovního stanoviště během prvních hodin hry. Kruhový systém se mi na Tmou moc nehodí, už alternativní šifry mi připadaly jako (pro mě) nejzašší snesitelné porušení linearity. Spíš bych si představovala něco jako "kvalifikaci" s tím, že do hry by se dostaly všechny týmy, ale podle svého umístění v "kvalifikaci" by startovaly na různých místech - ti co byli na čele, by měli jakousi pole position - třeba tak, aby to potom měli blíž na druhé stanoviště, nebo by jedno stanoviště oproti zbytku týmů přeskočili.
Alternativní šifry bych naopak už neopakovala. TMOU je pro mě prestižní záležitost a patří k ní i riziko, že skončíme na druhém stanovišti. Zatím se nám to chvála šifrovacím bohům nestalo, ale patří to pro mě k věci. Kdybych věděla, že se skoro nemusím snažit, abych se dostala do terénu, ztratila by pro mě hra kouzlo.

Inka

PS: Berte to s rezervou, jsou to okamžité nápady a představy, jak by se to líbilo mně. Předpokládám ale, že to je to, co orgové chtěli.
Návrat nahoru
ustredni topeni



Příspěvky: 25

Zaslal: út. listopad 11, 2008 11:10    Předmět:

Osobne bych mel nejradsi oboje, protoze mi prijde jako velka skoda o libovolnou z tech dvou variant prijit. Vim, ze to bych chtel moc Smile co mne napada je stridani sudy/lichy rok. Pripadne extremne narocna varianta je zjara udelat otevrenou cast jako kvalifikaci na podzimni cast pro nejlepsich 100.

Kdybych si mel vybrat jako ucastnik tak jsem spis pro variantu "elita", pokud mam myslet obecne na budoucnost sifrovacek, tak pro variantu "open". Delat oboje v jednom je mozne asi jen teoreticky. Ale to co dela TMOU TMOU je dle meho prave ta obtiznost a nuz na krku. Sifrovace, kde jsou napovedy a ruzne lehci varianty je dost, jen nejsou tak zname (nejsou mene zname prave proto???). Takze: udelejte terenni kvalifikaci a budu spokojeny Smile

Omlouvam se za neutridenost a obcasne protirecenisi Embarassed
INDEX
Návrat nahoru
Pralinky zvlášť



Příspěvky: 119

Zaslal: út. listopad 11, 2008 12:39    Předmět: Open / HardCore

Myslim si, ze moznost udelat na podzim masovou hru, ze ktere vzejdou nejlepsi kteri pak pujdou jindy tu elitni asi nejlepsi reseni.

Vyvstava zde ale problem ze se musi organizovat dva vikendy, dvojnasobek sifer, a uz tak si myslim, ze toho maji orgove docela dost...

Zajimave je hrat si s hernim indexem - nebo jeste lepe uspesnosti tymu a zavest stupne trid.
[E]lita (40) [P]ohodari (80) [N]ovacci (160+)
- pro kazdou tridu je zvlastni trasa nebo alepson sifry
- po skonceni hry se rozdeli skupiny podle poradi:
E -> poloviny,
P a N -> ctvrtiny
E = E1+P1
P= E2 +P2+N1
N= P3+P4+N2+N3+N4
(Druha 20 elity se prohodi s prvni 20 pohody a posledni 40 pohody se prohodi s prvni ctvrtinou novacku.)

- Startuje vse pohromade, takze opet Megaakce, velkolepe zahajeni.
- Startuji priblizne vyrovnane skupiny.
- Problem sledovani uspesnosti, pripadne rozlad vnzik novych tymu z uspesnych (koneckoncu kvalifikovat se mohl kdo chtel a koho nakonec posle do hry je jeho vec)
- Mozna to pripomina pohodu z KN ale neni tomu tak protoze nelze snizit obtiznost, lze jen dojit

OvPZ
Návrat nahoru
Černý racek



Příspěvky: 52

Zaslal: út. listopad 11, 2008 12:57    Předmět:

Mně asi vyhovuje ten systém kvalifikace, 200, bez alternativ. Tmou vidím jako akci:
- která je jedna z hlavních událostí šifrovačkové sezóny, tedy dostatečně velká (na což snad ještě pár let 200 týmů bude stačit)
- kde samotná účast už něco znamená, není to "zadarmo"
- kde platí ten krystalicky jednoduchý princip "chceš dál? tak to vylušti!"
- kde mají autoři hry přiměřený manévrovací prostor a tvůrčí svobodu (u letošní akce pro 450 týmů mi přišlo, že už dramaturgie příliš svazuje ruce)

Představa nějaké Tmou Ultimate Edition pro 30 týmů zní ale taky zajímavě. Asi spíš jednorázovka, třeba s výrazně vyšším startovným...
Návrat nahoru
ustredni topeni



Příspěvky: 25

Zaslal: út. listopad 11, 2008 13:12    Předmět:

Tak já si myslím, že problém je jinde. Udělat šifrovačku, která je drsná, elitní a současně masová s příslušně masózním zahájením bezpochyby lze a většině by se to líbilo. Důkazem je právě skončená TMOU X, spokojeni až nadšeni jsou i eliťáci i začátečníci. Trochu vypilovat systém není problém, jenom práce.

Ale aniž bych byl uvnitř, vsadím hodně na to, že množství času i psychických sil věnované pořádání této akce dobrovolnými organizátory na všech úrovních je každoročně neopakovatelné. Takže otázka zní, chceme profesionalizaci a peníze? Zavést do hry decentním způsobem (tak, aby to neodrazovalo hráče) sponzory podle mě v pohodě lze. Potenciál TMOU je slušný, například pro personalisty větších firem jsme cílová skupina o které sní v nejbujnějších snech. Jako nadšenec patřičně propraný životem právě v oblasti různých sportů a koníčků se ovšem zavlečení peněz do šifrovaček dost děsím. Průšvih nejsou ty případné reklamy na šifrách, průšvih jsou pokažené vztahy mezi organizátory a v komunitě vůbec.

Takže za sebe nevím. Masózní TMOU se mi líbí, ale při představě jaká mašinerie z toho za pár let může vzniknout a s jakými vedlejšími důsledky, se asi raději pokorně vrátím k takové akci, jakou si dobrovolní orgové troufnou uspořádat. A to už je jejich rozhodnutí.

S veškerou úctou všem hlavně pak orgům
kotelník vod Ústředního topení v.v.
Návrat nahoru
Prahory



Příspěvky: 41

Zaslal: út. listopad 11, 2008 13:16    Předmět: Elita

No ja teda nevim, jak si predstavujete tu hru pro elitu. Prijdou vam stavajici hry prilis lehke? Mne ne. Porad spis orgove trnou, jestli nekdo dojde, nez ze by jim dochazelo tymu moc.

Podle meho nazoru ma Tmou potencial pro oboji: masovy uvod a mesto, i "elitni" teren. Letos (a i loni) byly akorat terenni sifry zvoleny jako spise lehke. Pozitivni dusledek je, ze roste vliv orientace v terenu, efektivity lusteni, boje s pocasim a spankovou krizi - pozitivni ve smyslu, ze odhaduju, ze to orgove tak chteji. Na druhou stranu to zpusobuje, ze tymy nekonci proto, ze by je nejaka sifra skolila, ale ze jim dojde cas. Ten cas ztratily casto v mestske casti. Pokud se mestska cast udela rychlejsi a terenni vrazednejsi, budeme mit elitni hru pro vsechny. Nevyhodou je samozrejme to, ze "elita" se z davu odpouta pozdeji (ve smyslu poradoveho cisla stanoviste, casove treba i driv) nez je zvykla, takze bude remcat stejne. Elite se nezavdecis Smile

Dalibor
Návrat nahoru
Tak Třeba Teď



Příspěvky: 5

Zaslal: út. listopad 11, 2008 15:55    Předmět:

Chlýftým rypák napsal:
Myslím, že se nabízejí dvě možné cesty:

1) udělat ze TMOU lákadlo do světa šifrovacích her...

2) udělat ze TMOU "elitní" hru, hru tvrdou, drsnou, těžkou..


Na rozdíl od Chlýftýmu si myslím, že TMOU může být oboje zároveň - otevřená i drsná a letošní ročník je toho důkazem.

Přihlásili se všichni, kdo chtěli a zároveň na posledních 6 stanovišť došlo 10% týmů, do cíle pak 2%.

Počet hráčů byl letos velmi dobře zvládnutý, subjektivně jsem neměl pocit, že by někde byla na trase více lidí než loni. Z pohledu hráče je podle mě tedy jedno zda hraje jeden tisíce nebo dva tisíce lidí - alespoň co se týče městské části.

Samozřejmě nevím, jestli pro orgy tento rozdíl tento rozdíl nebyl nějak zásadně problémový. Těžko však počet hráčů na open ročníku řádově překročí letošních 2000, počet šílenců ochotných běhat celou noc za šiframi je prostě konečný a žádná medializace na tom nic nezmění.

Další výhodou open ročníku je neexistence kvalifikace - což šetří síly orgů např. na alternativní šifry a také hráčů, kteří nemusejí svůj tým shánět dvakrát.
Aby hra neztratila nic ze své drsnosti, klidně bych si dokázal představit omezení počtu týmů co projde do terénu - třeba prvních 100 týmů nebo dle času. Potom by obtížnost šifer mohla růst až do cíle...

Tomík
Návrat nahoru
Ivo C.
Organizátor


Příspěvky: 248

Zaslal: út. listopad 11, 2008 16:26    Předmět:

Za sebe můžu říct, že do TMOU OPEN bych se pustil nejdříve... tak za dalších deset let. Množství realizační práce stouplo asi na 4 násobek běžné TMOU... A spousta nápadů je pro 450 týmů prostě nepoužitelná. To prosím není, abyste nás litovali, nebo děkovali, jen věcné varování pro kohokoliv, kdo bude mít podobný nápad:)

Příklad. v čem se liší např. příprava alternativ od kvalifikace. Kvalifikační šifra obsahuje heslo. Tj. člověk si tak sebere 10-12 použitelných nápadů, jednoho graficky zdatného korektora a 3 testerské týmy. Ne že by to nedalo práci, ale když je s šifrou tester spokojený, už se s ní nemusí nic dělat.

Alternativní šifra:
- výsledek její tajenky se mění s posuny trasy.
- něco, co je původně alternativa, jde do hry, jiná šifra z hlavní trasy do alternativy. Což znamená neustálé předělávání.
- principy alternativy, či vzhled se nesmí blízce dotknout principů hlavní trasy.

Sumasumárum: 4 alternativní šifry zaberou ve výsledku (zejména v editační činnosti grafika) tolik člověkohodin jako celá kvalifikace o devíti šifrách...

A ještě poslední poznámka: kvalifikační hru lze s úspěchem zadat ven (pro TMOU 8 jsem tak garantoval celou kvalifikaci s tím, že pak budu normálně hrát.) Takže kvalifikace nemusí Atým stát žádnou práci navíc...
Návrat nahoru
Posuci



Příspěvky: 20

Zaslal: út. listopad 11, 2008 17:53    Předmět:

FIMAN± napsal:

- Striktně lineární a stanoviště zavírat v daném čase postupně (nikoli všechna zaráz), nebo po projití daného počtu týmů, nebo kombinace (pokud po N týmech X minut nikdo nepřijde, stanoviště se zavírá).

No, to bych oponoval, ze pak muzeme jit rovnou na Krtci noru nebo podobnou time-based hru Smile.

TMOU ma urcity styl (ke kteremu IMHO patri treba ta permanentne otevrena stanoviste nebo absence napoved), a byl bych docela nerad, kdyby se nejak zasadne menil. Uz to letosni "bombasticke" zahajeni bylo takove ... zvlastni (jako kdyz se orgove chteji predvest pred televizi), a jestli bude nejaka TMOU 11, tak se hrozne tesim na to ze bude zase spis pro tymy a ne pro publikum.
Návrat nahoru
Nažerme sa a poďme



Příspěvky: 5

Zaslal: út. listopad 11, 2008 19:23    Předmět:

Ja by som sa prihovoril za systém, ktorý som si pod tmou vždy predstavil: lineárna šifrovačka, žiadne nápovedy, 200 týmov, žiadne alternatívy, žiadne zľutovanie nad účastníkmi:D. To je tmou, ktorej sa budem s radosťou zúčastňovať trebárs aj o 20 rokov Very Happy . V tomto smere, čo sa týka aj kvality šifier, je isto pre každého nezabudnuteľná tmou7, takže týmto smerom by som odporúčal sa vybrať.
Návrat nahoru
Ivo C.
Organizátor


Příspěvky: 248

Zaslal: út. listopad 11, 2008 22:39    Předmět:

FIMAN± napsal:
Uz to letosni "bombasticke" zahajeni bylo takove ... zvlastni (jako kdyz se orgove chteji predvest pred televizi), a jestli bude nejaka TMOU 11, tak se hrozne tesim na to ze bude zase spis pro tymy a ne pro publikum.


Tak doufám, že z tohoto nás snad nikdo doopravdy nepodezírá. To, že tam budou všechny 3 hlavní televize, nikdo z nás ještě pár dnů před akcí nevěděl - a ani se o to nesnažil!
Návrat nahoru
Radek Pelánek
Organizátor


Příspěvky: 44

Zaslal: st. listopad 12, 2008 09:30    Předmět:

ustredni topeni napsal:

Ale aniž bych byl uvnitř, vsadím hodně na to, že množství času i psychických sil věnované pořádání této akce dobrovolnými organizátory na všech úrovních je každoročně neopakovatelné. Takže otázka zní, chceme profesionalizaci a peníze? Zavést do hry decentním způsobem (tak, aby to neodrazovalo hráče) sponzory podle mě v pohodě lze. Potenciál TMOU je slušný, například pro personalisty větších firem jsme cílová skupina o které sní v nejbujnějších snech. Jako nadšenec patřičně propraný životem právě v oblasti různých sportů a koníčků se ovšem zavlečení peněz do šifrovaček dost děsím. Průšvih nejsou ty případné reklamy na šifrách, průšvih jsou pokažené vztahy mezi organizátory a v komunitě vůbec.


Když jsem četl tento příspěvek, až mě překvapilo, jak přesně vyjadřuje můj názor.

Letošní TMOU se letos myslím dostala už někam na hranu mezi amatérskou a profesionální akcí, přičemž pořádně nebyla ani jednou z nich a to dělalo neplechu. K profesionalizaci jsem skeptický právě z důvodu hrozícího pokažení vztahů, takže si myslím,že schůdná cesta je spíš trochu ubrat (alespoň na velkoleposti).

Díky moc za příspěvky v tomto vláknu. Až mě přesvědčila obecná shoda na tom, že je dobře, že pro TMOU je dobré, když lineární, těžká, bez nápověd (protože minimálně jeden hlučný tým už se nás dlouho snaží přesvědčit, že je to špatně).
Návrat nahoru
Pralinky zvlášť



Příspěvky: 119

Zaslal: st. listopad 12, 2008 11:23    Předmět:

Ivo C. napsal:
Posuci napsal:
Uz to letosni "bombasticke" zahajeni bylo takove ... zvlastni (jako kdyz se orgove chteji predvest pred televizi), a jestli bude nejaka TMOU 11, tak se hrozne tesim na to ze bude zase spis pro tymy a ne pro publikum.


Tak doufám, že z tohoto nás snad nikdo doopravdy nepodezírá. To, že tam budou všechny 3 hlavní televize, nikdo z nás ještě pár dnů před akcí nevěděl - a ani se o to nesnažil!


Nepodezírá, ale doopravdy podezíral. A je velmi rád, že se obavy z toho, že by to tak mohlo být, nenaplnily. (Proč se naplnily Posukům, netuším.) Ale jak se letošní ročník chystal a k nám se dostávaly kusé informace o tom, jak by zhruba měl vypadat, narůstaly v nás obavy z toho, že nejen start, ale celý úvod Tmou bude spíše efektní show pro ty televize a pro pana primátora, a že skutečná šifrárna začne až několik hodin po startu. A tento dojem jsem z Tmou v žádném případě neměl, takže se za to podezření pořadatelům tak trochu omlouvám.

SvPZ


Naposledy upravil Pralinky zvlášť dne st. listopad 12, 2008 11:39, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Prahory



Příspěvky: 41

Zaslal: st. listopad 12, 2008 11:35    Předmět:

Posuci napsal:

Uz to letosni "bombasticke" zahajeni bylo takove ... zvlastni (jako kdyz se orgove chteji predvest pred televizi), a jestli bude nejaka TMOU 11, tak se hrozne tesim na to ze bude zase spis pro tymy a ne pro publikum.


Upozorňuji, že tuto větu nenapsali Fimani, ale Pošuci.
Martina
Návrat nahoru
Pralinky zvlášť



Příspěvky: 119

Zaslal: st. listopad 12, 2008 11:40    Předmět:

Prahory napsal:


Upozorňuji, že tuto větu nenapsali Fimani, ale Pošuci.
Martina


Opraveno. Zkopíroval jsem tu špatnou citaci a nezkontroloval si to.

SvPZ
Návrat nahoru
Ivo C.
Organizátor


Příspěvky: 248

Zaslal: st. listopad 12, 2008 12:10    Předmět:

Vztah TMOU k médiím je stejný už asi 4 roky - tj. v týdnu před akcí je vydána tisková zpráva a vyčleněn člověk, kterému mohou novináři telefonovat.
Návrat nahoru
Pralinky zvlášť



Příspěvky: 119

Zaslal: st. listopad 12, 2008 12:21    Předmět:

Ivo C. napsal:
Vztah TMOU k médiím je stejný už asi 4 roky - tj. v týdnu před akcí je vydána tisková zpráva a vyčleněn člověk, kterému mohou novináři telefonovat.


To by ale dost dobře nemohlo rozptýlit mé obavy z nadměrné vstřícnosti vůči médiím, i kdybych to dopředu věděl. Zvlášť poté, co jsme byli oblaženi nutností vyrábět vlajku, jejíž přínos pro nás jako hráče mi zůstává utajen doposud. Ty obavy rozptýlila až realita, v níž byla vlajka okrajovou blbůstkou.

SvPZ
Návrat nahoru
Černý racek



Příspěvky: 52

Zaslal: st. listopad 12, 2008 12:25    Předmět:

Pralinky zvlášť napsal:


Zvlášť poté, co jsme byli oblaženi nutností vyrábět vlajku, jejíž přínos pro nás jako hráče mi zůstává utajen doposud.
SvPZ


Mě třeba jakožto relativně stydlivého jedince potěšilo, že vidím, co je kolem mě za týmy, aniž bych se musel ptát. Ale rozebírání vlajek vlajka patří asi do jiného vlákna...

Ondra
Návrat nahoru
Ivo C.
Organizátor


Příspěvky: 248

Zaslal: st. listopad 12, 2008 12:25    Předmět:

Pralinky zvlášť napsal:
Ivo C. napsal:
Vztah TMOU k médiím je stejný už asi 4 roky - tj. v týdnu před akcí je vydána tisková zpráva a vyčleněn člověk, kterému mohou novináři telefonovat.


To by ale dost dobře nemohlo rozptýlit mé obavy z nadměrné vstřícnosti vůči médiím, i kdybych to dopředu věděl. Zvlášť poté, co jsme byli oblaženi nutností vyrábět vlajku, jejíž přínos pro nás jako hráče mi zůstává utajen doposud. Ty obavy rozptýlila až realita, v níž byla vlajka okrajovou blbůstkou.

SvPZ


K vlajce: mně se vždycky docela líbilo, když nás na OSUDU nechali před hrou vyrábět tu pokřik, tu týmovou fotku. A taky se mi líbí, když si můžu cizí týmy identifikovat z jejich triček. Či-li tak nějak nápad na vlajku vzniknul - artefakt, který se může některým hodit i na dalších hrách a podle kterého (alespoň v případě některých vlajek) se dají týmy snadno poznat a který přispěje k atmosféře...
Návrat nahoru
Pralinky zvlášť



Příspěvky: 119

Zaslal: st. listopad 12, 2008 12:50    Předmět:

Ivo C. napsal:
K vlajce: mně se vždycky docela líbilo, když nás na OSUDU nechali před hrou vyrábět tu pokřik, tu týmovou fotku. A taky se mi líbí, když si můžu cizí týmy identifikovat z jejich triček. Či-li tak nějak nápad na vlajku vzniknul - artefakt, který se může některým hodit i na dalších hrách a podle kterého (alespoň v případě některých vlajek) se dají týmy snadno poznat a který přispěje k atmosféře...


Čili mi z toho vychází, že ta vlajka byla opravdu spíše pro ostatní než pro nás. Mně se to nelíbilo nikdy, protože nás to staví před nutnost danou věc vyrobit. Což u družstva, které si je běžně nablízku, znamená, že si tím zpestří předherní přípravu a může mu to přispět k atmosféře, nám to atmosféru kazí. Připravit takovou věc pro nás, kteří jsme rozptýlení po vlasti, mnohem náročnější než pro většinu ostatních, což chápeme trochu jako nespravedlnost. Především nás to ale tak trochu štěpí, protože činnost, která by měla být společná a spojovat nás, nás rozděluje. My se totiž musíme dohodnout, kdo se dané věci bude věnovat. Ten, kdo to pak dělá, na sobě nese břemeno odpovědnosti za výsledek práce, jež by měla být kolektivní, a je trochu za blbce. Ten, kdo se tomu nevěnuje, má před hrou blbý pocit, že v tom ostatní nechal, v konečném důsledku u nás výroba povinného artefaktu znamená předstartovní blbou náladu. V této situaci pak artefakt tak nějak považujeme za splnění povinnosti, ale nikoli za svůj (na rozdíl od triček, která máme, a nikdo nám je nezadal befelem). Proto pokřik na O5 ani neučíme všechny členy a nepoužíváme jej, proto jsme chtěli vlajku po opuštění Velodromu hodit do nejbližší popelnice, když už ji tedy alespoň všichni členové týmu viděli. Neudělali jsme to jen proto, že to bylo povinné vybavení a nevěděli jsme, zda ještě nebude potřeba. Složili jsme ji do batohu, jednou nám posloužila jako podložka pro luštění a nakonec jsme si do ní zabalili zabahněné svršky, hrdě vystavujíce svá trička. To jen tak k té atmosféře.

SvPZ
Návrat nahoru
Růžové pacičky



Příspěvky: 3

Zaslal: st. listopad 12, 2008 15:07    Předmět:

Ještě k té vlajce : Myslím, že tvorba vlajky úzce souvisí s heslem orgů, tedy alespoň z mého pohledu - byla to pro nás určitá inspirace a výrobu jsme si fakt užili. Neslo to sebou určité komplikace, jako kdy se sejít, kdo co sežene atd. Nakonec jsme měli možnost sejít se jen v jediný možný den, a přesto, že jsem kvůli tomu rušila svůj soukromý program, nelitovala jsem toho a fakt mě to bavilo. Chápu, že pro ty, kteří jsou ze všech koutů ČR, je problém se sejít, ale myslím, že nešlo o to, čí vlajka bude krásnější a nápaditější. Viděla jsem spoustu týmů, kteří měli vlajku jednoduchou (dobu jejich tvorby pro jednoho člena odhaduju max. na 2 hoďky) a svůj účel splinila úplně stejně jako jiné, na kterých se týmy "vyřádily". Takže bych ten nápad rozhodně nezatracovala. Na druhou stranu je fakt, že kdyby splnila svůj účel i jako součást samotné hry, byla by to taková třešinka na dortu a dvojnásobná odměna za snahu.

Mějte se, ahoj Zuzka Very Happy
Návrat nahoru
FIMAN±



Příspěvky: 20

Zaslal: čt. listopad 13, 2008 13:48    Předmět: profesionalizace a velikost

Ahoj,
ja bych byl pro zachovani poctu lidi, otevrenost pro vsechny a at je TMOU tou znamou hrou c. 1, ktera obraci domasedeici povalece na adrenalinove zavislaky.

Rozdeleni na mestskou a veknovni cast je super.

To s sebou nese nutnost vse zaridit - coz je narocne - zde jako cestu vidim profesionalizaci - tj. placene orgy, kteri tak prijdou o (mnou odhadovane) skvele pocity vycerpani, prenaseni nakladu na sebe a sve blizke /cas straveny pripravou tmou se nemusi rovnat casu straveny napr. se svymi detmi/ a predejde se pripadnym pocitum vyhoreni ci vycerpani.

cca 500 tymu x 300Kc je peknych 150 000, za coz se profesionalni akce uz mozna muze zacit poradat. Myslim, ze ani 100Kc na hrace neni mnoho a pak by prijmy napr. tohoto rocniku byly kolem 200 000,-

Spoluprace s nejakou personalni agenturou by predpokladam take byla ku prospechu hracum, orgum i agenture.

Na zaver by se daly ziskat nejake dotace od mobilnich operatoru, kdyz uz se nesmi pouzivat CB:)

Vikki

ps. Prodej parku v rohliku a kafe na stanovisti c.8 by uz pusobil ponekud prvoplanovite... Smile
Návrat nahoru
Radek Pelánek
Organizátor


Příspěvky: 44

Zaslal: čt. listopad 13, 2008 15:22    Předmět: Profesionalizace

Ad profesionalizace a komercializace - na toto téma mám poměrně silný názor - že to je nereálné, resp. cesta do pekel. Nechce se mi to sepisovat, ale při náhodném osobním setkání rád svůj názor v celé šíři přednesu Smile

Ještě trochu přesněji - myslím si, že je nereálná komercializace šifrovacích her přímo (jako třeba TMOU). Myslím si, že je reálné (a že by to mohlo být ku prospěchu všech) vydělávat na "přidružené firmě", podobně jako funguje Lipnice a Česká cesta nebo distributoři open source.... tj. na neziskové stránce věci se zkouší nové prvky, na osvědčených prvcích se pak vydělává. Ale pouštět se do toho nehodlám...
Návrat nahoru
roura-rezava



Příspěvky: 5

Zaslal: čt. listopad 13, 2008 15:28    Předmět: Re: profesionalizace a velikost

FIMAN± napsal:

cca 500 tymu x 300Kc je peknych 150 000, za coz se profesionalni akce uz mozna muze zacit poradat. Myslim, ze ani 100Kc na hrace neni mnoho a pak by prijmy napr. tohoto rocniku byly kolem 200 000,-


ustredni topeni napsal:
Takže otázka zní, chceme profesionalizaci a peníze? Zavést do hry decentním způsobem (tak, aby to neodrazovalo hráče) sponzory podle mě v pohodě lze. Potenciál TMOU je slušný, například pro personalisty větších firem jsme cílová skupina o které sní v nejbujnějších snech. Jako nadšenec patřičně propraný životem právě v oblasti různých sportů a koníčků se ovšem zavlečení peněz do šifrovaček dost děsím. Průšvih nejsou ty případné reklamy na šifrách, průšvih jsou pokažené vztahy mezi organizátory a v komunitě vůbec.


Bůh chraň Ameriku...
před reklamou a sponzory, televizními kamerami, penězoměnci.
Mediální prodej zážitku, mě docela sebral už na Tmou 9, kde jsem jako součást týmu B měl rozdávat šifry a nějaký člověčina mi pod mostem přišel svítit do tváře s kamerou čekaje, zda by ze mne něco nevypadlo co by se hodilo prodat do večerníčku. Na Tmou X jsme se náhodou uklidili na boční tribunu a vždy pak luštili pak hodně bokem, takže jsme nepotkali nic, co by programově rušilo soukromí.

Mě by třeba strašně vadila i reklama na šifrách. A agentura co mi chce předat zážitek za peníze... to fakt nevím, ale asi jsem vyrostl na jiných ideálech.

Tedy díky za Tmou od lidí pro lidi, za open-know-how v almanachu, za IS kteří, to je to nejhezčí, vlastně formálně neexistují.

Dan
Návrat nahoru
FIMAN±



Příspěvky: 20

Zaslal: čt. listopad 13, 2008 17:48    Předmět: Re: Profesionalizace

Radek Pelánek napsal:
Ad profesionalizace a komercializace
...
Ale pouštět se do toho nehodlám...


Ja jsem chtel podporit hlavne tu profesionalizaci, komercializace je jen cesta k penezum. Google je taky komercni a me to nevadi, obcas i na dobre zacilenou reklamu kliknu...

S tou profesionalizaci asi takto - jestli udrzite stavajici standard hry, stavajici cenu, kvalitu, tak to samozrejme delejte ve svem volnem case, my vam potom zaslouzene zatleskame:)

Kdosi z orgu (Ivo C.?) psal ze TMOU X bylo dost vycerpavajici (pro orgy). Chapu, ale jako hraci se mi stejne libilo.

Ale jestli by se kvuli casu a praci mela omezovat vase (organizatorska) invence a predevsim moznosti ji uvest v realitu, pak jsem ochoten platit vic za profesionalniho orga.

A k cene jako takove - listek do kina je 100-150Kc / 2 hodiny, koncert 200-300 / vecer. 4 Kofoly / 80Kc. Tmou - cca 20 hodin akce - 80Kc...
Cimz nerikam, ze chci zdrazeni...
Návrat nahoru
Vůl na střeše



Příspěvky: 5

Zaslal: čt. listopad 13, 2008 17:57    Předmět: Můj názor:

Abych tedy i já trošku přispěl k tomuto tématu, tak jsem zcela jednoznačně pro model:

1) Internetová kvalifikace ==> cca 200 týmů.
2) Čistě lineární hra bez nápověd a BEZ ALTERNATIV.

ad 1) Můj tým byl loni na TMOU poprvé a už samotná kvalifikace se nám moc líbila. Je to v podstatě malá, ale kompletní šifrovací akce, sejdeme se, pobavíme se, zaluštíme si, no a - jak už to tady taky jednou padlo - máme aspoň pocit, že jsme si účast na hře samotné, že jsme si tohle privilegium startovat na TMOU, zasloužili.

ad 2) Prosím vás, bez alternativ. Myslím, že tohle je jedna z hlavních věcí, která dělá TMOU TMOU. Jak už jsem psal, loni jsme startovali poprvé a došli jsme až na jedenácté stanoviště. A mj. i proto, že má člověk na každé šifře nůž na krku a ví, že prostě MUSÍ. Kdežto letos... Letos akorát trošku zklamaně vzpomínám na trojku a na pětku, kdy jsem se místo luštění spíš věnoval hodinkám a hlídal si, když si už budeme moct konečně jít pro alternativní šifru, páč ta původní nám moc nešla... Což nakonec skončilo tak, že jsme šli pro alternativní pětku, ta nám nešla ještě víc, k té původní už se nám ani nějak nechtělo se ještě vracet a již v osm jsme to hanebně zabalili.

Takže asi tak Smile

Karel
Návrat nahoru
Radek Pelánek
Organizátor


Příspěvky: 44

Zaslal: čt. listopad 13, 2008 18:14    Předmět: Re: Profesionalizace

FIMAN± napsal:

Ale jestli by se kvuli casu a praci mela omezovat vase (organizatorska) invence a predevsim moznosti ji uvest v realitu, pak jsem ochoten platit vic za profesionalniho orga.


Jenze kdyz by byl placeny org, tak uz by meli byt placeni i pomocnici; a kdyz by meli byt vsichni alespon trochu rozumne zaplaceni, tak se dostavame k castkam v radu 100 tisic, coz by se mozna s drazsim startovnym sneslo, jenze pak uz by ucastnici ziskali ke hre jiny pristup, vztahy mezi lidma by nabrali jinych podob... atd. atd.

Jsem presvedcen, ze tudy cesta opravdu nevede.
Návrat nahoru
Růžové pacičky



Příspěvky: 3

Zaslal: pá. listopad 14, 2008 12:33    Předmět: Proč by nemohly být i další ročníky OPEN?

Ivoš tu píše o složitosti přípravy alternativních šifer:

Ivo C. napsal:

Příklad. v čem se liší např. příprava alternativ od kvalifikace. Kvalifikační šifra obsahuje heslo. Tj. člověk si tak sebere 10-12 použitelných nápadů, jednoho graficky zdatného korektora a 3 testerské týmy. Ne že by to nedalo práci, ale když je s šifrou tester spokojený, už se s ní nemusí nic dělat.

Alternativní šifra:
- výsledek její tajenky se mění s posuny trasy.
- něco, co je původně alternativa, jde do hry, jiná šifra z hlavní trasy do alternativy. Což znamená neustálé předělávání.
- principy alternativy, či vzhled se nesmí blízce dotknout principů hlavní trasy.

Sumasumárum: 4 alternativní šifry zaberou ve výsledku (zejména v editační činnosti grafika) tolik člověkohodin jako celá kvalifikace o devíti šifrách...

A ještě poslední poznámka: kvalifikační hru lze s úspěchem zadat ven (pro TMOU 8 jsem tak garantoval celou kvalifikaci s tím, že pak budu normálně hrát.) Takže kvalifikace nemusí Atým stát žádnou práci navíc...


Co se ale týče nutnosti alternativ pro OPEN ročník jsem poněkud skeptický. Myslím, že není žádný výrazný důvod alternativní šifry dělat. Maximálně tak jak to bylo na Tmou 9 u kostky, kdo nemá v hlavě musí mít v nohách a dojde si pro nápovědu.

Tím že by odpadla kvalifikace měl by organizační tým víc času a prostoru pro přípravu kvalitní vlastní hry. Přeci jen nechávat kvalifikaci na vybraných účastnických týmech se mi moc nezdá - mohou do této důležité části hry vnést pohled který bude odlišný od hry samotné.

Co je ale podle mě zásadnější je, že kvalifikace a hra jsou dvě samostatné disciplíny, které vyžadují úplně odlišný přístup týmu. V kvalifikaci vítězí rychlost, v terénu ale spíše vytrvalost luštitelského týmu. Když se tým na 4 hodiny zasekne při hře a nakonec tu šifru dá, je to opravdové vítězství. Když se na 4 hodiny tým zasekne v kvalifikaci je to v pr...

Kromě toho je to v podstatě další samostatná hra kdy se tým musí sejít a luštit. IM komunikátory jsou sice super, ale ten prvek týmovosti je přeci jen podstatně potlačen.
Návrat nahoru
Ivo C.
Organizátor


Příspěvky: 248

Zaslal: pá. listopad 14, 2008 13:13    Předmět:

Pořád bych řekl, že tu je jeden zásadní důvod, proč ne OPEN. Nemyslím, že letošních 420 týmů na startu představovalo "nasycenou" TMOU. Obávám se, že příští rok by to bylo už přes 500 týmů, a těžko říct, kde by to skončilo. To se prostě amatérsky pořádat pravidelně nedá... Organizační záležitosti pak pohlcují většinu energie týmu, na samotný obsah zbývá čím dál míň času...
Návrat nahoru
Tykadla



Příspěvky: 57

Zaslal: pá. listopad 14, 2008 14:49    Předmět:

Ivo C. napsal:
Pořád bych řekl, že tu je jeden zásadní důvod, proč ne OPEN. Nemyslím, že letošních 420 týmů na startu představovalo "nasycenou" TMOU. Obávám se, že příští rok by to bylo už přes 500 týmů, a těžko říct, kde by to skončilo. To se prostě amatérsky pořádat pravidelně nedá... Organizační záležitosti pak pohlcují většinu energie týmu, na samotný obsah zbývá čím dál míň času...


No taky podle toho, co jsem se koukal na postupy (i když stále je jich vyplněno málo, chybí ještě přes 150 týmů), tak kolik týmů se dostalo za 4té stanoviště?

Ta kvalifikace může být pro slabší týmy zábavou, ale pokud ve hře stejně skončí na jednom z prvních stanovišť, tak si myslím, že ten požitek ze hry není nijak enormní... Zažijou sice atmosféru TMOU, ale zásek na jednom z prvních stanovišť vlastně znamená o poznání menší zážitky... v mnoha případech mírné znechucení a ještě v nočních hodinách odchod směrem domů.

Tykadlo Kodyn
Návrat nahoru
Lamy na Varanech



Příspěvky: 15

Zaslal: so. listopad 15, 2008 20:39    Předmět: Re: Budoucnost TMOU

Nabídnul bych tu organizátorům několik tezí. Budu je promítat do her jejichž přípravy se účastním, ale možná jsou některé využitelné i na Tmou!

1/ Peníze
O toto téma se tu otřelo už několik lidí. Myslím že (semi)profesionalizace je nutná. Ivo C. uvádí že na přípravě letošního ročníku nechal 500h práce. To představuje 3 měsíce plného úvazku které org dělá vedle svého standardního zaměstnání. Kromě toho že za to nemá peníze, tak kvůli tomu zanedbává své blízké- připravuje hru po večer o víkendech a padne na to nemalá část dovolené. To se nedá dělat dlouhodobě (udržitelně). Je několik řešení- dělat to dočasně a po nějaké době skončit, pokračovat a riskovat vyhoření/ rozpad vztahů, snížit rozsah zapojení na přijatelnou úroveň nebo začít organizovat na částečný úvazek za peníze. Myslím že všechny možnosti jsou korektní a je na organizátorech jakou cestou se vydají. Jako hráč bych byl nejraději za poslední možnost- z nabízených variant pravděpodobně představuje nejlepší kvalitu.
2/ finační zdroje
Musím říct že sponzorství je v tomto směru poněkud ošemetná věc (pár lidí to už psalo). Tedy pokud se nenalezne nějaký opravdu nadšený sponzor. Normální fundraising (Make a Connection, nadace Vodafone, odbor kultury magistrátu a granty MŠMT) by mohl být vítaným doplňkem financí pro Tmou!. Hlavní zdroj bych ovšem spatřoval v účastnickém poplatku. Letos bylo startovné 500kč a lidi ho bez potíží zaplatili. Vůbec bych se nebál účastníky ždímat a odírat. Představuje to 100kč/osoba. Tolik zaplatím když jdu do klubu na lacinějšího českého interpreta. Kdybych šel do multiplexu (jakože se jim vyhýbám a lezu do nich jen při Febiofestu) dám za vstupenku mnohem více. Přitom mi Tmou!poskytuje mnohem silnější zážitek.
3/ lidské zdroje
Věřím že i přes částečnou profesionalizaci by se realizační tým nerozpadl. Mám poměrně dobré zkušenosti z nevládní sféry a vcelku to funguje. Dokonce to vedlo i k uvolnění napětí ("Já na tom dělám víc než ty, koukej taky makat, jinak to půjde do háje!"- tohle už nehrozí, každý je odměněn podle vykonané práce). Navrhnul bych omlazení kádru a nábor mezi VŠ studenty (je jich spousta jak mezi IS, tak i mezi účastníky)- možnost velmi zajímavé práce (krerá by je navíc měla bavit) se zajímavými lidmi na částečný úvazek by pro ně měla být velmi atraktivní.
4/ Kvalifikace, charakter hry
Rozdíl mezi nejlepšími a nejhoršími se zvětšuje a zvětšovat se bude. Je buď možné nechat ty slabší před branami a vzít jen ty nejlepší. Nebo udělat hru pro všechny. Já jsem pro druhou možnost- zcela pragmatický důvod je že i totální začátečníci platí plné startovné, navýšit si díky nim rozpočet a pak je na konci prvního semestru vyházet (pardon, teď jsem si to spletl s personální politikou MFF UK). Městskou část hry bych přizpůsobil tomu že se jí budou účastnit všichni- alternativní šifry (proč musí odkazovat na místo- vyjde heslo to ohlásí ve výdejně a dostanou šifru nebo polohu dalšího stanoviště...) a jasný přechod do terénu (=postupný cíl- došli jsme do něj!!!). Potom standardní sudden death.
5/ časový formát
Čím dál více mi vadí hry začínající v pátek vpodvečer. Letos jsem byl jediná Lama, která si nebrala dovolenou (jen díky tomu že mám volnou pracovní dobu- v pátek jsem totiž skoro nic neudělal). Když Tmou! začínala byl převažujícím typem účastníka vysokoškolák a tak bylo logické že se mu přizpůsobil herní formát. S tím jak hráčská komunita stárne, je mezi námi čím dál více zaměstnaných. Když jsem se v létě rozhlédnul po motoráku kterým jsem jel na Svíčky, řekl bych že je to už většina. A pro takové lidi je velký problém zdekovat se z práce krátce po dvanácté. Zejména pokud to dělají opakovaně (Tmou! není jediná hra). Přimlouval bych se za změnu.

Hodně zdaru!

Hrabosh
Návrat nahoru
Totální diferenciál



Příspěvky: 32

Zaslal: ne. listopad 16, 2008 02:49    Předmět: Re: Budoucnost TMOU

Lamy na Varanech napsal:
....

1/ Peníze
O toto téma se tu otřelo už několik lidí. Myslím že (semi)profesionalizace je nutná. Ivo C. uvádí že na přípravě letošního ročníku nechal 500h práce. To představuje 3 měsíce plného úvazku které org dělá vedle svého standardního zaměstnání. Kromě toho že za to nemá peníze, tak kvůli tomu zanedbává své blízké- připravuje hru po večer o víkendech a padne na to nemalá část dovolené. To se nedá dělat dlouhodobě (udržitelně). Je několik řešení- dělat to dočasně a po nějaké době skončit, pokračovat a riskovat vyhoření/ rozpad vztahů, snížit rozsah zapojení na přijatelnou úroveň nebo začít organizovat na částečný úvazek za peníze. Myslím že všechny možnosti jsou korektní a je na organizátorech jakou cestou se vydají. Jako hráč bych byl nejraději za poslední možnost- z nabízených variant pravděpodobně představuje nejlepší kvalitu.
2/ finační zdroje
Musím říct že sponzorství je v tomto směru poněkud ošemetná věc (pár lidí to už psalo). Tedy pokud se nenalezne nějaký opravdu nadšený sponzor. Normální fundraising (Make a Connection, nadace Vodafone, odbor kultury magistrátu a granty MŠMT) by mohl být vítaným doplňkem financí pro Tmou!. Hlavní zdroj bych ovšem spatřoval v účastnickém poplatku. Letos bylo startovné 500kč a lidi ho bez potíží zaplatili. Vůbec bych se nebál účastníky ždímat a odírat. Představuje to 100kč/osoba. Tolik zaplatím když jdu do klubu na lacinějšího českého interpreta. Kdybych šel do multiplexu (jakože se jim vyhýbám a lezu do nich jen při Febiofestu) dám za vstupenku mnohem více. Přitom mi Tmou!poskytuje mnohem silnější zážitek.
.....


Tady je jedno velke riziko. Pri vyraznem navyseni poplatku se omezi nabor novych hracu, protoze jit si neco jen tak zkusit za nekolik stovek neprijde kazdemu vhodne. A pokud uz to zkusi, tak po vypadnuti na 3 nebo 4-te sifre nevim, jestli budou chtit za rok investova ty penize znovu. Kdyz k tomu pridame to, ze starsi hraci ne vzdy maji cas, odjizdi do zahranici, nebo jen prehodnoti priority, tak se klidne muze stat, ze pocet hracu zacne vyrazne ubyvat a zustane jen hrstka zkusenych hracu a Tmou! se de fakto stane profesionalni hrou pro profesionalni hrace, coz nevim jestli je smer, ktery chteji organizatori zvolit. A pokud pujdeme s casem jeste dale tak klidne to muze k vest naprostemu upadku.

Luinar
Návrat nahoru
Černý racek



Příspěvky: 52

Zaslal: st. listopad 19, 2008 08:56    Předmět:

V podstatě se mi asi nelíbí ani jeden z hraboshových bodů :)

Ad profesionalizace -- čistě z uživatelského hlediska vím, že se moje vnímání amatérského a profesionálního produktu liší. Banální a ne zcela přesný příklad -- když si stáhnu amatérské titulky z netu a nejsou zrovna úplně strašné, tak se nad chybami v nich nepozastavuji, případně mě i některé pobaví. Chyby v titulcích na zakoupeném DVD mě naštvou, cítím se ošizen. Jsem rád, že se mi myšlenky na peníze při chybách na Tmou vyhýbají -- a bojím se, že s(e semi)profesionalizací by přišly automaticky.
To, že se ve volném čase občas dělají zadarmo věci, které až příliš smrdí prací, zná asi každý, kdo je v nějakém občanském sdružení. Holt to asi lidem něco dává, když do toho dobrovolně jdou.

Ad vyšší startovné -- stejně jako Luinar bych se bál, že to může nepřímo napomáhat k uzavření komunity. Přestože podíl pracujících ve startovním poli asi narůstá, nováčci se budou stále rekrutovat především mezi VŠ (ale i SŠ) studenty. A ti budou mít cenovou citlivost vyšší (jednak mívají hlouběji do kapsy, jednak ještě nejsou na šifrovačkách závislí). Na druhou stranu, až se ten poměr pracující:studenti nějak ustálí a bude předem odhadnutelný, půjdou třeba zavést studentské slevy :)

Ad start v pátek/sobotu -- nerad bych, aby se z toho přesunu na sobotu dělalo nějaké dogma. Pátek i sobota mají své výhody i nevýhody. A v případě Tmou už pro mě ten pátek taky tak nějak patří k brand recognition, společně s lineárností, nápovědami, městskou i terénní částí atd. A toho dne dovolené mi fakt líto není.

Ondra
Návrat nahoru
Pralinky zvlášť



Příspěvky: 119

Zaslal: st. listopad 19, 2008 09:27    Předmět: Re: Budoucnost TMOU

S tim ohledne naviseni ucastnickeho poplatku bych take souhlasil. Myslim, ze mirne naviseni by urcite proslo, nicmene vyrazne vyssi bych neriskoval. Ale hlavne je problem, ze my se to nedozvime, jelikoz tady na tmou foru porad diskutuji ty same tymy - a to "kupodivu" zrovna ty, ktere jsou v tomto nejmene vhodne - je jasne ze my bychom to dali, ale chtelo by to zjistit plosne do jakeho stropu by byly tymy schopny jit. Horsi je to s realizaci - mozna mohl byt na startu jakysi anketni listek, jenz by tymi vyplnili a odevzdavali ho s uvodnim heslem ci neco takoveho. Napada nekoho nejaky jiny vhodny zpusob?

Petr



Totální diferenciál napsal:
Lamy na Varanech napsal:
....

1/ Peníze
O toto téma se tu otřelo už několik lidí. Myslím že (semi)profesionalizace je nutná. Ivo C. uvádí že na přípravě letošního ročníku nechal 500h práce. To představuje 3 měsíce plného úvazku které org dělá vedle svého standardního zaměstnání. Kromě toho že za to nemá peníze, tak kvůli tomu zanedbává své blízké- připravuje hru po večer o víkendech a padne na to nemalá část dovolené. To se nedá dělat dlouhodobě (udržitelně). Je několik řešení- dělat to dočasně a po nějaké době skončit, pokračovat a riskovat vyhoření/ rozpad vztahů, snížit rozsah zapojení na přijatelnou úroveň nebo začít organizovat na částečný úvazek za peníze. Myslím že všechny možnosti jsou korektní a je na organizátorech jakou cestou se vydají. Jako hráč bych byl nejraději za poslední možnost- z nabízených variant pravděpodobně představuje nejlepší kvalitu.
2/ finační zdroje
Musím říct že sponzorství je v tomto směru poněkud ošemetná věc (pár lidí to už psalo). Tedy pokud se nenalezne nějaký opravdu nadšený sponzor. Normální fundraising (Make a Connection, nadace Vodafone, odbor kultury magistrátu a granty MŠMT) by mohl být vítaným doplňkem financí pro Tmou!. Hlavní zdroj bych ovšem spatřoval v účastnickém poplatku. Letos bylo startovné 500kč a lidi ho bez potíží zaplatili. Vůbec bych se nebál účastníky ždímat a odírat. Představuje to 100kč/osoba. Tolik zaplatím když jdu do klubu na lacinějšího českého interpreta. Kdybych šel do multiplexu (jakože se jim vyhýbám a lezu do nich jen při Febiofestu) dám za vstupenku mnohem více. Přitom mi Tmou!poskytuje mnohem silnější zážitek.
.....


Tady je jedno velke riziko. Pri vyraznem navyseni poplatku se omezi nabor novych hracu, protoze jit si neco jen tak zkusit za nekolik stovek neprijde kazdemu vhodne. A pokud uz to zkusi, tak po vypadnuti na 3 nebo 4-te sifre nevim, jestli budou chtit za rok investova ty penize znovu. Kdyz k tomu pridame to, ze starsi hraci ne vzdy maji cas, odjizdi do zahranici, nebo jen prehodnoti priority, tak se klidne muze stat, ze pocet hracu zacne vyrazne ubyvat a zustane jen hrstka zkusenych hracu a Tmou! se de fakto stane profesionalni hrou pro profesionalni hrace, coz nevim jestli je smer, ktery chteji organizatori zvolit. A pokud pujdeme s casem jeste dale tak klidne to muze k vest naprostemu upadku.

Luinar
Návrat nahoru
Apokalypsa



Příspěvky: 5

Zaslal: st. listopad 19, 2008 17:43    Předmět:

Podle diskuze se známými jsem nejenom já jednoznačně pro návrat k původnímu formátu. Tedy lineárně, bez alternativ, 200 týmů a kvalifikaci. Nevěřím tomu, že to zavírá cestu novým týmům (i s HI 3 jde být hodně vpředu Wink ) . Koho šifry zajímají a potrénuje, tak kvalifikaci dá. Pokud ani tak ne, stejně by si na Tmou neškrtl. Stejně tak alternativy jen přináší problémy - už jen třeba rozdílné názory na délky intervalů a obtížnost šifer.
Návrat nahoru
Lamy na Varanech



Příspěvky: 15

Zaslal: čt. listopad 20, 2008 01:58    Předmět: Startovné

já těm argumentům moc nerozumím... Co považujete za velké navýšení startovného? 1500kč/tým? Navrhoval takovou částku vůbec někdo? Nebo se Vám zdá 500kč/tým hodně (to se budu do krve hádat, protože to je pitomost- např. letos jsem pokles zájmu nezaznamenal Wink ).
Návrat nahoru
Ivo C.
Organizátor


Příspěvky: 248

Zaslal: čt. listopad 20, 2008 13:09    Předmět:

Mně osobně přijde 500,- na tým, tj. 100,- na osobu jako psychologická hranice. Podle mě je důležité, aby si hráč (a zvlášT ten na chvostu pole) mohl říct: "Vždyť je to levnější než kino." Jakmile to bude dražší než kino, bude zle...

Sám bych sice za dobrou (jenže, jak to vědět předem, žeSmile hru dal tak do 300,- , ale to už není obecně aplikovatelná hranice...
Návrat nahoru
Černý racek



Příspěvky: 52

Zaslal: čt. listopad 20, 2008 13:51    Předmět:

Ono 500 už je třeba 167 na osobu v tříčlenném týmu (nemám to ničím podložené, ale na zmiňovaném chvostu bych čekal větší hustotu týmů při spodní hranici počtu členů). Ok, v kině jsem byl naposled za 169, je to tedy pořád levnější než kino :)
O.
Návrat nahoru
Pralinky zvlášť



Příspěvky: 119

Zaslal: čt. listopad 20, 2008 23:11    Předmět:

Černý racek napsal:
Ono 500 už je třeba 167 na osobu v tříčlenném týmu (nemám to ničím podložené, ale na zmiňovaném chvostu bych čekal větší hustotu týmů při spodní hranici počtu členů). Ok, v kině jsem byl naposled za 169, je to tedy pořád levnější než kino Smile
O.


Fujtajbl vespolek. V kině jsem byl naposledy za 30.
Návrat nahoru
Prahory



Příspěvky: 41

Zaslal: pá. listopad 21, 2008 17:05    Předmět:

Černý racek napsal:
Ono 500 už je třeba 167 na osobu v tříčlenném týmu (nemám to ničím podložené, ale na zmiňovaném chvostu bych čekal větší hustotu týmů při spodní hranici počtu členů). Ok, v kině jsem byl naposled za 169, je to tedy pořád levnější než kino Smile
O.


No, pro pořádek, přespolní tým projede na osobu kolem 400 Kč a pak jsou tu různé drobné nákupy se hrou spojené. A taky ušlý výdělek Smile Takže aniž bych chtěl nějak plédovat za dražší hry, účastnický poplatek není na šifrovačce pro mnoho týmů ten majoritní výdaj. Pokud orgové nasadí poplatek nad v současnosti tradiční hranici, tak to ve mně vzbuzuje zájem, co za to pořídí. Pokud by za to pořídili své vlastní profesionální služby, proč ne, pokud to na té hře bude vidět. Osobně bych se bál právě toho, že můj "profesionální" výkon nebude zas o tolik lepší než můj (nebo orgů jiných her) výkon amatérský.

Mimochodem ještě k ceně, například i v Almanachu zmiňovaný The Mooncurser's Handbook, jeden z ročníků puzzlehuntu The Game, měl účastnický poplatek 300 dolarů. Na osobu. Viz http://www.mooncurser.info/pre_game/ Je to věc tradice a cílové skupiny.

Dalibor
Návrat nahoru
Časy uváděny v GMT + 1 hodina