Obsah fóra TMOU! Archiv


Máš IQ > 150??? Tak to ti stačit nebude...
   Obsah fóra TMOU! -> Tmou X. - 2008 -> Šifra 11 - Stolní hra
Autor Zpráva
tomh
Admin


Příspěvky: 141

Zaslal: ne. listopad 09, 2008 09:15    Předmět: Šifra 11 - Stolní hra

Diskuze k šifře.
Návrat nahoru
La Kukarača



Příspěvky: 40

Zaslal: ne. listopad 09, 2008 22:19    Předmět:

Tohle nám teda dalo zabrat. Dlouho jsme "luštili" písmena SLTPSLČRS, ale žádným způsobem se nám z nich nedařilo nic dostat. A hodně nadějné nám přišlo "řešit" ty kameny - když se k tomu přidá ještě slovo SKÁLA (= Petr, přesmyčka z LÁSKA), orgové radí "buďte podezřívaví", a tým má neschopnost myšlenku opustit, je na slušný zásek zaděláno.
Návrat nahoru
Kerberos



Příspěvky: 5

Zaslal: ne. listopad 09, 2008 23:05    Předmět:

Toto jsme nedali...

Všechno nás odkazovalo na kameny (kamenné srdce, kamenné schody...) a sada písmen, které byly v šedých polích posunutá o heslo "kamen" taky nedavala smysl...

Zmenit pismeno nas fakt nenapadlo i kdyz to, ze kameny budou delit slova nam jasne bylo... Skoda Sad

Upýr
Návrat nahoru
coredump



Příspěvky: 12

Zaslal: po. listopad 10, 2008 11:03    Předmět:

My to taky nedali, i kdyz lusteni behem "prodlouzeni" od 13 do 14 uz spise pripominalo happening. Sekli jsme se na tech kamenech (=kopcich), kdy az podezrele hodne jich pri "trose dobre vule" Wink sedelo nazvem na doplnena slova (napr. rov -> Rovný - navic ten konkretni sutr byl opravdu rovny Wink

Na mou namitku, ze hratky s mapou uz tu byly na 5 a na 10, zurive
projektujici kolegove nereagovali Wink
Návrat nahoru
ustredni topeni



Příspěvky: 25

Zaslal: po. listopad 10, 2008 16:49    Předmět:

=>Zmenit pismeno nas fakt nenapadlo

No vidíte, kdybyste šli Svíčky, tak se vám to nestane. My co jsme testovali šifru seznam jsme LÁSKA = LÁVKA viděli (skoro) hned. (bábina, krajina, polovina)

kotelník
Návrat nahoru
Náhodná procházka



Příspěvky: 2

Zaslal: st. listopad 12, 2008 14:11    Předmět:

No my to bohuzel taky nedali... chtel bych se zeptat proc byla zvolena zrovna takovato struktura sifry? Nac tam byly ty sutry?
Pokud je reseni: "Zmen vyznacena pismena", tak by tam podle mne nemely byt uz zadne zavadejici veci. Pak takove veci jen odvadeji od spravneho reseni, coz je podle meho nazoru pri sifre, kde jde ciste o napad, spatne.
Nebo tam svou roli nejak hraly?


Nahodny kolemjdouci Zbynek
Návrat nahoru
Ivo C.
Organizátor


Příspěvky: 248

Zaslal: st. listopad 12, 2008 14:37    Předmět:

Náhodná procházka napsal:
No my to bohuzel taky nedali... chtel bych se zeptat proc byla zvolena zrovna takovato struktura sifry? Nac tam byly ty sutry?
Pokud je reseni: "Zmen vyznacena pismena", tak by tam podle mne nemely byt uz zadne zavadejici veci. Pak takove veci jen odvadeji od spravneho reseni, coz je podle meho nazoru pri sifre, kde jde ciste o napad, spatne.
Nebo tam svou roli nejak hraly?


Nahodny kolemjdouci Zbynek


Kameny byly využity hned 2x jako oddělovače (!) a jako nositelé piktogramu (!). Jistě, že to nemusely být kameny, ale něco to být muselo (uvažovali jsme o zdech, mapách království a jiných prvcích, které bývají na stolních hrách). Samotný vzhled šifry - použití grafického prvku kameny a charakteru stolní hry - tedy byl (ZÁMĚRNOU!) trójskou informací. Nicméně filtrace toho, co je důležité, co méně a co třeba vůbec, IMHO patří do výbavy dobrého luštiče. Jsou a budou desítky dobrých šifer, kde vzhled je jen estetickou záležitostí. Jakmile totiž šifra vypadá jako něco a tím něčím není (např. nejrůznější čínská písma), pak se vždy jedna o trójský prvek. Takovéto trójské prvky na šifrovačkách mají (mnohdy velmi čestné) místo. Příkladů lze najít v minulosti desítky, namátkou uvedu (dle mě spíše povedené) šifry, u nichž vzhled neměl souvislost s principem (princip by šel realizovat i zcela jinak):

Čínské znaky (TMOU 7) - nic společného s Čínou.
Rybičky (TMOU 9) - nic společného s mořem - a do šifry se nepromítaly kresby okolí.
Mapy (Bedna 2007, 2008) - šifry byly substituční (jednou čistě, podruhé morse), neměly nic společného s topografií.
Sudoku (Svíčky 2) - nešlo vůbec o sudoku.
Šachy (TMOU 8 ) - ve skutečnosti sudoku:), šachy tedy nijak k řešení nevedly.

Mohl bych pokračovat dále...

Jedním z klasických principů při tvorbě šifer (když hraju, snažím se to mít v paměti) totiž je: "Nemohla by šifra esteticky vypadat takto a přitom být o zcela něčem jiném?"

Co se teorie týče, pak je třeba říci, že trójský prvek pochopitelně musí být dobře testován, aby nebyl odpad příliš velký. Pokud tedy letos někoho kameny zmátly natolik, že ho šifra zastavila (nebo výrazně zdržela), jsem jako autor rád Laughing Kdyby totiž nezmátly nikoho, pak teprve by to byl v kontextu dané šifry skutečně zbytečný prvek.
Návrat nahoru
FIMAN++



Příspěvky: 196

Zaslal: st. listopad 12, 2008 15:37    Předmět:

Ivo C. napsal:
Kameny byly využity hned 2x jako oddělovače (!) a jako nositelé piktogramu (!). Jistě, že to nemusely být kameny, ale něco to být muselo (uvažovali jsme o zdech, mapách království a jiných prvcích, které bývají na stolních hrách).


Aha, tak konecne chapu, proc se ta sifra jmenuje Stolni hra, v terenu nikoho z nas kupodivu tato interpretace vubec nenapadla (nebo jsem to nezaznamenal) a i ted po hre mi to vrtalo hlavou, ze tam prece zadny panacek nechodil ani nic podobneho, tak proc to ma zrovna takove jmeno. :-)

Pavel Smerk
Návrat nahoru
Náhodná procházka



Příspěvky: 2

Zaslal: čt. listopad 13, 2008 14:51    Předmět:

Ivo C. napsal:

Kameny byly využity hned 2x jako oddělovače (!) a jako nositelé piktogramu (!). Jistě, že to nemusely být kameny, ale něco to být muselo (uvažovali jsme o zdech, mapách království a jiných prvcích, které bývají na stolních hrách). Samotný vzhled šifry - použití grafického prvku kameny a charakteru stolní hry - tedy byl (ZÁMĚRNOU!) trójskou informací. Nicméně filtrace toho, co je důležité, co méně a co třeba vůbec, IMHO patří do výbavy dobrého luštiče. Jsou a budou desítky dobrých šifer, kde vzhled je jen estetickou záležitostí. Jakmile totiž šifra vypadá jako něco a tím něčím není (např. nejrůznější čínská písma), pak se vždy jedna o trójský prvek. Takovéto trójské prvky na šifrovačkách mají (mnohdy velmi čestné) místo. Příkladů lze najít v minulosti desítky, namátkou uvedu (dle mě spíše povedené) šifry, u nichž vzhled neměl souvislost s principem (princip by šel realizovat i zcela jinak):

Čínské znaky (TMOU 7) - nic společného s Čínou.
Rybičky (TMOU 9) - nic společného s mořem - a do šifry se nepromítaly kresby okolí.
Mapy (Bedna 2007, 2008) - šifry byly substituční (jednou čistě, podruhé morse), neměly nic společného s topografií.
Sudoku (Svíčky 2) - nešlo vůbec o sudoku.
Šachy (TMOU 8 ) - ve skutečnosti sudoku:), šachy tedy nijak k řešení nevedly.

Mohl bych pokračovat dále...

Jedním z klasických principů při tvorbě šifer (když hraju, snažím se to mít v paměti) totiž je: "Nemohla by šifra esteticky vypadat takto a přitom být o zcela něčem jiném?"

Co se teorie týče, pak je třeba říci, že trójský prvek pochopitelně musí být dobře testován, aby nebyl odpad příliš velký. Pokud tedy letos někoho kameny zmátly natolik, že ho šifra zastavila (nebo výrazně zdržela), jsem jako autor rád Laughing Kdyby totiž nezmátly nikoho, pak teprve by to byl v kontextu dané šifry skutečně zbytečný prvek.


Přesně tak:"filtrace toho, co je důležité, co méně a co třeba vůbec, patří do výbavy dobrého luštiče", to je naprosta pravda o tomhle se prit vubec nechci;) Holt nas reseni nenapadlo. Jen jsem si chtel ujasnit skladbu sifry. To ze kameny jsou oddelovace nas napadlo hned. A myslim, ze kazdeho. To ze je na jednom kameni jeden obrazek je vice nez navodne Smile A to ze spojeni: spojena kolecka z "Clovece" a kameny alias "hraci kameny" davaji "Stolni hru" jsme taky meli hned, ovsem jsme netusili, ze jsme vylustili pouze nazev sifry Smile
Proti trojskym konum vseobecne vubec nic nemam, ale pokud uz je v sifre trojsky kun, musi tam podle mne byt i spravna cesta k reseni a tady podle me trochu chybela... Reseni: "Zmen pismenka", mi pro hru typu Tmou prijde docela slabe....
Nu coz, priste nas to treba napadne Rolling Eyes
Náhodný kolemjdoucí Zbynek
Návrat nahoru
Apokalypsa



Příspěvky: 5

Zaslal: čt. listopad 13, 2008 16:21    Předmět:

Pro pobavení ostatních cituju náš zásek. V té době jsme byli mezi prvními týmy:

Luštění v začínajícím dešti začneme až moc rychle, a nevšimneme si šipky značící směr. Když zjistíme chybu, spravíme jen písmena v označených políčkách. V tenhle okamžík je náš osud zpečetěn. Co by tak mohlo být SLTPSLCRS? Při naší smůle si ještě všimneme, že právě tři slova jsou třípísmená, tři čtyřpísmená a tři pětipísmená. To vypadá na tři souřadnice, triangulací dostaneme cíl. Vlivem chyb v přepisu (viz začátek v opačném pořadí) máme trojice SLS, TPS a SLK (oči jsou oka, ne?) A poblíž je Střelický Les Smrk (značka smrku těsně u 1. nápisu Střelický les), Troubský Potok Soutok (s Bobravou) a Střelický Les Křižovatka (značka rozcestí hned vedle 2. nápisu Střelický les). Tak vypadá cesta do pekel. Tušíme, že řešení možná není úplně nejlepší, ale nic dalšího nevychází (například přepočet trojic na čísla kót). V dešti se proto rozhoduje vyrazit. Triangulace a vzhůru po cestě do rokle. Po prohledání větší části Střelického lesa je nám jasné, že jsme mimo. Zkoušíme luštit, ale jenom v hlavě, neb bez deštníku to opravdu nejde. Tudíž brejlíme do té pozpátku vyplněné hry. Holt daň za nezkušenost.
A to je konec - někteří z nás nemají to správné oblečení do deště a někteří začínají tuhnout. Dojdeme ještě zpátky k Anenskému mlýnu, ale tam už toho část týmu má opravdu dost a končíme.
Návrat nahoru
Časy uváděny v GMT + 1 hodina