4+ - Kostka +

  1. 3 years ago

    Eva Krásenská

    7 Nov 2015 Moderator, Org

    Diskuse k šifře Kostka +.

  2. Z

    Zpičikundy

    9 Nov 2015
    Edited 3 years ago by Zpičikundy

    Za mě krásná šifra, škoda jen, že nebylo jednoznačné, co se má dělat po šestce. Některé kombinace dokonce tuším vedly na vyhazování pinčlíků, což přináší ještě tunu dalších možností. To vše ještě ztíženo tím, že někdy bylo těžké určit, ke které stěně se přikloní těžiště, docela často jsme v tom chybovali a pak se nám celé řešení rozpadlo. Nicméně jak se dívám, celou kostku jsme řešili dvě hodiny, takže to zas tak hrozné nebylo, hlavně bylo celou dobu jasné, co se má dělat, jen bylo potřeba otestovat řadu možností.

    Jinak ale moc díky orgům za vzkaz u Alžbětinského hospicu. Ušetřili jste nám dost marného hledání a nervů, jaktože to tam není ;-)

  3. Zpičikundy

    9 Nov 2015

    Jo a ještě oceňuju nápad před "ostrou" šifru se třemi pinčlíky zařadit zahřívací s jedním pinčlikem, dát tam rovnou tu těžší by bylo asi dost psycho ;-)

  4. J

    Jeníčci

    9 Nov 2015

    Štěstí v neštěstí. Po úspěšném doluštění čtyřky jsem vyhodil slepenou kostku do koše. Naštěstí nezmačkanou, takže jsem si od Opavské dal rychlý sprint na čtyřku a zpátky :-)

  5. N

    Název týmu:

    9 Nov 2015

    Na správný princip jsme přišli až těsně před uplynutím časové lhůty. I tak nám vlivem nepřesností to náměstí nevycházelo.

    Jaktože ale nefungoval ten záchranný telefon? Není to výtka, jen zvědavost :-)

  6. T

    Tmou.org

    9 Nov 2015 Moderator, Org

    @Název týmu: Jaktože ale nefungoval ten záchranný telefon? Není to výtka, jen zvědavost :-)

    To bylo tak... Nejprve se při zavolání prvního týmu vybil, tedy vypnul (mnou donesený) telefon. Po rychlém sehnání druhého (a později třetího) telefonu se v něm odmítla přihlásit simkarta a - pokud vím - už se jí to nepovedlo ani v tom původním (zastrčeném v nabíječce), kde to fungovalo.

    Důvod snad časem sdělí reklamační oddělení T-mobilu :-)

    Míla

  7. N

    Název týmu:

    9 Nov 2015

    @Tmou.org To bylo tak... Nejprve se při zavolání prvního týmu vybil, tedy vypnul (mnou donesený) telefon. Po rychlém sehnání druhého (a později třetího) telefonu se v něm odmítla přihlásit simkarta a - pokud vím - už se jí to nepovedlo ani v tom původním (zastrčeném v nabíječce), kde to fungovalo.

    Důvod snad časem sdělí reklamační oddělení T-mobilu :-)

    Míla

    Teoreticky to může mít souvislost s tímto ?

  8. Honza Klusáček

    9 Nov 2015 Administrator

    @Zpičikundy Jinak ale moc díky orgům za vzkaz u Alžbětinského hospicu. Ušetřili jste nám dost marného hledání a nervů, jaktože to tam není ;-)

    Yes!! It was not in vain :-D

  9. Chlýftým

    9 Nov 2015

    Pro nás byla kostka hezká týmová šifra, první část jsme měli hned a dumali, proč tam je ten zbytek, aby nás plus usadilo a naši kostku složenou jen tak narychlo vyzkoušelo, jestli vydrží i seriózní luštění. Nakonec jo - nalepili jsme si na ni nálepky, já jsem točil, Set jezdil prstem, Terka zapisovala a Růžmen s Rosťou nás kontrolovali, jeden na kostce, jeden na napsané řadě. Dobrý :). Sice jsme to museli dělat natřikrát, než jsme přestali dělat chyby v hodech, ale to už je mimo šifru.

    Jediná věc, co mi tam trochu vadila, byla ta bublina u figurky, to podle mě trochu degradovalo nápadovitost, protože tam už bylo ve skutečnosti všechno řečený... teda, nevím, jak by to bez toho fungovalo, nejspíš by to posunulo luštící čas blíž k limitu, ale snad ne o moc.

  10. T

    Tmou.org

    9 Nov 2015 Moderator, Org

    @Chlýftý;m Jediná věc, co mi tam trochu vadila, byla ta bublina u figurky, to podle mě trochu degradovalo nápadovitost, protože tam už bylo ve skutečnosti všechno řečený... teda, nevím, jak by to bez toho fungovalo, nejspíš by to posunulo luštící čas blíž k limitu, ale snad ne o moc.

    Podle testů se ukazovalo, že pro méně zkušené týmy by se doba luštění rovnala limitu.

    Míla

  11. Chlýftým

    10 Nov 2015

    @Tmou.org : Jak jste kostku generovali?

    Postup, který jsme vymysleli při přesunu - náhodně postupně generovat cestu přes tečky na kostce, potom zkoušet různé konfigurace startovních bodů a ověřovat, jestli jsou hody jednoznačné a jestli jsou pokryté všechny zastavení cesty (a pak tam napsat písmenka, tak aby to vyšlo)

    Což ale není moc chytrý, zajímalo by mě, jestli máte nějaký hlubší pozorování o vlastnostech cesty přes tečky, aby to fungovalo. A jestli je takových různých cest po tečkách spíš hodně, nebo málo.

    Set

  12. S

    Spící Volové

    10 Nov 2015

    Bublina u figurky pro nas urcite byla navodna. Zaroven v ni ale take bylo 26 pismen, coz nas na par chvil znervoznilo :-) Ach ty nahody

    Lipča

  13. T

    Tmou.org

    10 Nov 2015 Moderator, Org

    @Chlýftý;m @Tmou.org : Jak jste kostku generovali?

    Vlastně jsem se těšil, až se někdo zeptá :-) Bylo to poměrně zábavné třídenní cvičení v kombinatorice a programování. Popsal jsem u toho půlku mého tmářského sešitu.

    Procházet a kontrolovat všechny možné cesty a konfigurace by bylo poměrně náročné (20! cest a 7980 počátečních konfigurací - asi 10^22). Zkoušel jsem to taky, abych zjistil, jak se to bude chovat. Končilo to buď kombinací u které nebylo jednoznačné co padne, nebo stoupnutím na stejné políčko více figurkami (to se dá tolerovat) nebo vyhozením nějaké figurky (to už jsme nechtěli). Kýžené zacyklení bylo v nedohlednu.

    Potom jsem na to šel z opačné strany. Vyrobil jsem všechny validní sekvence hodů - čísla, co musí padnout, aby figurky nestoupaly na stejná políčka a aby se na konci zacyklily. Těch je o hodně míň, ale pořád celkem dost (asi 10^9). Potom už stačí dát dohromady algoritmus, který u každé sekvence zkontroluje, jestli je možné ji vytvořit, nebo ne.

    Pro každou trojici puntíků jsem měl předpočítané, jaké číslo padne, ale fakt, že se dvě sousední trojice musely překrývat, nakonec na sebe navázat a každý puntík se měl použít právě jednou jsou docela nepěkná omezení. Trochu to připomínalo úlohu 21 dam s dalšími podmínkami a finální rekurzivní most-constrained variable algoritmus uměl jednu sekvenci hodů zkontrovat v řádu minut.

    Nakonec jsem kontroloval náhodně vybrané sekvence hodů, za noc se jich stihlo spočítat necelých 200, z toho 10 bylo použitelných. Do nich jsme potom vymýšleli tajenku, aby zahrnovala 4 i 4+ (cyklus pro jednu figurku se vytvoří vždycky).

    Takže možných řešení je (nejspíš) celkem dost - pokud by 5% sekvencí hodů šlo pokrýt, tak je to cca 50 miliónů možných řešení. V 20! možností vedení trasy se ale snadno ztratí (takže jich je vlastně celkem málo).

    Honza

  14. Chlýftým

    10 Nov 2015

    @Tmou.org Honzo, děkuju! Jen myšlenka - pokud je stále ještě tolik možných cest na výběr, to by mezi nima šla najít nějaká výjimečně pěkná - třeba taková, která nemá žádné křížení hran na stěnách. Ale to už si trochu vymýšlím:). Set

  15. D

    Da Vinci

    10 Nov 2015

    @Tmou.org
    A použil jsi nějaký CSP solver, nebo jsi to celé dělal imperativně?

  16. T

    Tmou.org

    10 Nov 2015 Moderator, Org

    @Chlýftý;m Podle mě jde každá cesta nakreslit tak, aby se nekřížila, jen většinou vypadá hůř než když se několikrát překříží. Což neznamená, že neexistují hezčí cesty :-) Přiznávám, že ve chvíli, kdy jsem se jal dráhu doopravdy nakreslit už se mi znovu nechtělo procházet cyklem hledání nové konfigurace a obou tajenek, navíc k tomu není žádný funkční důvod.

    @Da Vinci Ne, všechno jsem dával dohromady sám (víceméně imperativní python). Jak jsem se tím prokousával postupně tak jsem dlouho neměl jasno, jak to nakonec bude vypadat. S tím co vím teď už bych na to asi šel jinak, nicméně jsem rád, že nemusím. Kdybys měl tip na nějaký pěkný csp solver, tak sem s ním, třeba se bude hodit do příštího roku :-)

  17. D

    Da Vinci

    11 Nov 2015

    @Tmou.org No, já v rámci diplomky použil SICStus Prolog (clpfd knihovnu pro řešení a prologBeans pro propojení se C#), ale vzhledem k tomu, že máme na fakultě koupenou akademickou licenci, tak to byla jasná volba a s free solvery jsem ho neporovnával.
    Na druhou stranu jsem s ním byl docela spokojen (včetně podpory) a mají měsíční licenci zdarma na vyzkoušení, tak když budeš rychlý, tak by ti to na jeden ročník mohlo stačit. ;-) Když mi někam nahraješ ty předpočítané hody pro trojice puntíků, tak bych mohl zkusit otestovat, jak si na tomhle povede, když se budu nudit. 0:-)

    @Chlýftý;m Má pravdu, kružnice má vždy rovinné nakreslení https://en.wikipedia.org/wiki/Planar_graph

  18. A

    Absolutno

    11 Nov 2015

    @Tmou.org SWI Prolog má clpb, clpfd a clpqr solvery a je zadarmo. Já používám clpfd hlavně, aby mi aritmetika fungovala "na obě strany"; teď neumím posoudit, zda by to zvládlo něco náročnějšího.