Řešení šifry
Pavučinka je zjednodušenou mapkou Lužáneckého parku. Centrální Q (které je 9 x na sobě a pootočené) je na místě startu, jednotlivé “mušky” označují místa, kde se vydávají jednotlivé šifry. Startovních šifřiček je celkem 9, každá má v logu jinak natočené Q. Podle tohoto natočení vepisujeme do pavučinky hesla z jednotlivých šifřiček - tak, aby odpovídalo natočení Q v logu na šifřičce a ve středu pavčinky. Všechna hesla začínají na písmena KV-, protože už ale ve středu je napsané Q, doplňujeme do koleček pouze zbytek řetězce - tedy např. ne KVOČNA, ale pouze OČNA.
Odkazy:
Řešení šifry
Vaším úkolem je představit si, že každou baterií pouštíte proud vody o proměnlivé síle a teplotě (vyznačené červenou až modrou barvou). Pak už jen stačí zaznamenávat pohyb páky, která vypíše jedno z písmen hesla KVANTUM.
Odkazy:
Řešení šifry
K řešení této šifřičky se lze propracovat několika způsoby. Jedním z nich je odhalit správný tip podle zákonitostí, které lze vysledovat z tajenek ostatních šifřiček a ze schématu startovní šifry (všechna řešení startovních šifer začínají bigramem KV a délka hledaného slova bez KV má být podle pavučinky 6 písmen). Dalším způsobem je tipnout libovolnou hru. V případě špatného tipu vám organizátor na lístek natiskne zápornou odpověď „Hop na špek!“. Tato odpověď se standardně používá ve hře KVARTETO.
Odkazy:
Řešení šifry
Každá z vět popisuje dvě slova. Pokud k prvnímu slovu připojíme předponu pa-, kterou obvykle častujeme různé napodobeniny a nedodělky, dostaneme druhé popisované slovo. Imitace velkého brouka, která má problémy ve vztahu, je tedy (pa)roháč. Každá definice má stejný počet slov, kolik má popisované slovo začínající na pa- písmen. Z tohoto slova bereme tolikáté písmeno, kolikáté slovo definice je zvýrazněno. Získáme heslo KVERULANT.
Odkazy:
Řešení šifry
Šifřička je parodií na řeč květin, kdy spolu s květinou předáváme obdarované ženě nějaké hlubší sdělení. V našem případě jsou tato sdělení vždy tvořena sedmi slovy, totéž platí i pro nadpis, jehož první písmena napovídají na použití barev duhy. Z každého sdělení tedy vybereme tolikáté slovo, které odpovídá barvě dané květiny. Nejsme-li si u dané květiny jistí barvou, můžeme si ji najít v obrázkové galerii. První písmena vybraných slov dají dohromady heslo KVĚTOMLUVA.
Odkazy:
Řešení šifry
Nadpis napovídá na použití oslovení. Tato oslovení tvoříme pátým pádem křestního jména nejznámějšího nositele příjmení uvedeného v prvním sloupci tabulky. Takto skloněná křestní jména vždy končí některou ze samohlásek aeiou. Těchto samohlásek je pět, tedy stejně, kolik má sloupců tabulka s písmeny. Stačí tedy postupovat po jednotlivých příjmeních, zjišťovat koncovky křestních jmen v pátém pádě, a podle nich vybírat z příslušného řádku tabulky první až páté písmeno. Získáme tajenku “Heslo má svátek čtvrtého pátý”. Heslem je tedy KVĚTOSLAV.
Odkazy:
Řešení šifry
V pentagramu se nachází 26 písmen. 5 písmen ve vrcholech pentagramu, kde je umístěno 5 čínských elementů, na něž písmena odkazují (O - oheň, Z - země, K - kov, V - voda a D - dřevo). Dalších 20 písmen je přiřazeno místům setkání výběžků ze dvou elementů, přičemž jde vždy rozlišit, který element je ve kterém. A písmeno Q leží uprostřed. Kolem pentagramu jsou barevné obrázky. Každý obrázek ilustruje samostatný element nebo jeden element v jiném. Ty je potřeba identifikovat a podle opísmenkovaného pentagramu každému obrázku přiřadit písmeno. Nakonec stačí tato písmena přečíst po obvodu kruhu ve směru hodinových ručiček odshora. Vyjde SPRAVNI UREDNIK VYSOKE SKOLY. A protože do “Pavučinky” je potřeba vepsat pouze jedno slovo a navíc jako všechna ostatní má začínat písmeny K a V, heslem této šifry je slovo KVESTOR.
Odkazy:
Řešení šifry
První slova řádků obsahují nápovědu: “Je posloupnost čísel - co tým abecedy to člen - nutno sečíst anebo odečíst - dle toho, jestli jsou dohromady nic víc”. Zmíněná posloupnost je Fibbonaciho, jak lze odhalit podle zmíněných šifer 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21. Každému týmu přiřadíme podle abecedy číslo z této posloupnosti: Alberti 1, Bazinga 1, Coredump 2, … Každé zmíněné stanoviště pak kóduje jedno písmeno. Pokud např. na pětce pospává Bazinga (1) s Fenami (8), získávám písmeno I. Pokud se na stanovišti předbíhalo, tak je potřeba odečítat. Vyjde heslo KVASINKA.
Odkazy:
Řešení šifry
Všechna slova začínají na ukazovací zájmena TEN, TA, TO. Jen u některých se rod zájmena shoduje s rodem slova. Pokud u těchto shodujících přečteme písmena následující za zájmenem, získáme tajenku ČTI TO CO ZUSTALO. A po přečtení písmen ze zbývajících slov dostaneme řešení KOD ZNÍ KVINTET.
Odkazy:
Řešení šifry
Do každé neúplné partie je potřeba doplnit 1,2,..8 znaků, aby bylo stejně křížků a koleček, a zároveň každý doplněný znak byl součástí nějaké vítězné pětice. Řešení čteme graficky, pořadí je podle počtu doplněných znaků. Heslo je KVOCIENT.
Odkazy:
Řešení šifry
Tato šifra obsahuje množství výroků, které se při určitém pozměnění zvýrazněných slov (antonymum, doplněk, člen stejné množiny, prvek s podobnou vlastností) stanou pravdivými a srozumitelnými. Pokud všechna zvýrazněná slova uvedete na pravou míru, získáte informaci, že máte hledat čápa na Pekařské ulici, kde vám organizátor výměnou za heslo (dvoj)šroubovice vydá následující šifru.
Odkazy:
Řešení šifry
Z nápověd v textu lze zjistit, že se ve skutečnosti nejedná o lidi, nýbrž o města. Z textů, obrázků a rozmístění (odpovídá reálnému rozmístění měst na mapě), lze rozpoznat tato města: Banská Bystrica, Bratislava, Kyjev, Londýn, Minsk, Most, Přerov, Tábor, Těšín, Věstonice a Zlín (města jsou seřazená podle abecedy, což může pomoci při jejich identifikaci). Texty u každého z měst poměrně jasně navádí na grafiku, navíc v každém jsou tučně zvýrazněny zmínky o ostatních městech. Nabízí se tedy jednoduše spojovat tečky, ale z toho nic rozumného nevychází.
Při pečlivějším čtení lze odhalit několik narážek na Brno a jeho ulice. V rejstříku poté skutečně nacházíme ulice Banskobystrická, Bratislavská, Kyjevská, Londýnské náměstí (je zmíněná i poměrně známá Pařížská s luxusními obchody v Praze). Pokud zkusíme kreslit grafiku v tomto rozmístění, vycházejí nám (trochu křivá) písmenka, která dají tajenku BAKALOVO NAB.
Řešení graficky:
3-postavicky-res.pdf
Odkazy:
Řešení šifry
Tvary lze vystřihnout a složit z nich krychli, tak, aby na sebe šedé dráhy navazovaly a aby puntíky odpovídaly rozmístění na hrací kostce (součet počtu puntíků na protilehlých stranách je vždy 7). Pokud je kostka složena správně, tvoří šedá čára jeden dlouhý cyklus a každým puntíkem prochází právě jednou. Kromě stěn kostky je na papíře ještě figurka, která říká, “Člověče, neber mě na lehkou váhu.” To napovídá jednak na člověče a jednak na fakt, že figurka má nějakou hmotnost. Postavíme tedy figurku na startovní pole a hodíme kostkou. Protože figurka něco váží, je kostka cinknutá, stěna s figurkou (5) skončí dole, tedy padne dvojka. Posuneme figurku o dvě políčka po trase a hod opakujeme. Cestou si zapisujeme písmenka, na které figurka šlápla (včetně startovního). Po sedmi hodech se figurka vrátí zpět na startovní políčko, vyjde tajenka OPAVSKÁ. Vypadá to sice, že by v kostce mohlo být zakódované ještě něco (zvlášť když je na šifru nápověda), ale protože v tuto chvíli nejde s kostkou nic rozumného dělat, vyšlo smysluplné místo, které je navíc velmi blízko, je správným řešením vydat se na ulici Opavskou.
Odkazy:
Řešení šifry
Týmy, které byly podezřívavé nebo si jen nestihli kostku zmačkat a schovat do batohu, udělaly dobře, ostatní čekalo nemilé překvapení. Na Opavské totiž nebyla šifra číslo 5, ale šifra označená 4+ a informace, že čas na nápovědu stále běží.
Vlastní šifru tvořily tři figurkozávaží (první, druhé a třetí) a označení jejich startovní pozice. Protože se stále jedná o čtvrtou šifru (a máme stejně vypadající figurky), není důvod používat jiný způsob, než jaký už jsme vyzkoušeli, jen je potřeba jej rozšířit na tři figurky.
Postavíme tedy všechny tři figurky na jejich startovní pole a zkoumáme, jak kostka pravděpodobně dopadne. Způsobů zkoumání je víc, od metody “kouknu a vidím”, přes zkoumání roviny definované figurkami až po počítání potenciální energie. Všechny způsoby by měly dávat stejný výsledek a šifra je konstruovaná tak, aby odpověď byla vždy jednoznačná. Po zjištění, které číslo padne, posunu první figurku o příslušný počet polí a házím znova pro druhou figurku, posunu i tu, opakuji pro třetí a tak dále. Cestou si zapisuji písmena, na které figurky šláply (včetně startovních pozic). Po jednadvaceti hodech figurky navštívily všechna políčka a jsou zpět na svých výchozích pozicích. Vyjde POSPÍCHAT K VLÁDCI ANGLIE, což interpretujeme jako Londýnské náměstí (viz šifra č. 3). Pokud se někdo vydal ke konventu Alžbětinek, našel tam cedulku, kde bylo napsáno “Tady nic není, konzultujte předchozí šifru.”
Odkazy:
Řešení šifry
Šifra vypadá jako křížovka, a také se jako křížovka vyplňuje, dokonce má i zvýrazněnou tajenku. Jen se nedoplňují písmena, ale čísla. Každá legenda napovídá pojem, který je možné asociovat s nějakým číslem (např. skvrnitý pes - dalmatin - 101, posloupnost písmen (angl.) - anglická abeceda - 26). Do křížovky se tedy vepisují čísla. Čísla v tajence pak převedeme na písmena (každé dvě čísla = jeden znak). Vyjde nám RUCE-KYTARA-PRINC, což jsou pojmy, které už jsme v křížovce použili. Pokud je převedeme na čísla vyjde číslo 263, což je kóta, na níž se nachází kaple sv. Antonína.
Odkazy:
Řešení šifry
Z Dolních Kounic ke kapli Svatého Antonína vede křížová cesta. Ta je tvořena čtrnácti zastaveními znázorněnými na litinových deskách. Každý z obrázků v zadání reprezentuje jednu z těchto litinových desek. Je na něm znázorněn obrys kříže (případně jiného výrazného prvku) tak, jak je kříž vidět na některém ze zastavení křížové cesty. Podle tohoto obrysu lze obrázky v zadání spárovat s jednotlivými zastaveními od druhého do čtrnáctého (první zastavení nebylo pro svou nedostupnost použito). Každý z obrázků obsahuje velké černé písmeno. Přečteme-li tato písmena v pořadí od druhého zastavení do čtrnáctého, získáme mezitajenku ZAKROUŽKOVANÁ. Z šedých písmen budeme tedy vybírat ta, která se po přenesení na litinovou desku daného zastavení ocitnou v kroužku. Jedinými kruhovými objekty, které lze na obrazech najít, jsou svatozáře postav. Přečteme tedy od druhého do čtrnáctého zastavení pouze ta písmena, která se nacházejí uprostřed svatozáří. Vyjde tajenka QETINA NEBES KLASTER. Další šifra je umístěna ve zřícenině kláštera Rosa coeli.
Odkazy:
Řešení šifry
V Klášteře Rosa Coeli byla v rajském dvoře zavěšená svítící krychle, střídaly se tři barvy - červená, zelená a modrá - a každá se rozvěcela na jiných hranách krychle (viz. obrázek). Kromě toho byla v klášteře i dalších 23 částí šifry, které slouží jako návod ke čtení. Barva čtverce identifikuje barvu a obrázky kolem směr a natočení (obrázky zastupují 6 směrů, nahoře, dole, sever, jih, východ, západ). Pokud se podíváme na správnou barvu krychle správným způsobem, uvidíme graficky vykreslená písmena, která se složí v text ZIDOVSKYHRBITOVNAJVROHU.
Odkazy:
Řešení šifry
Řada meta-stanovišť slouží jako návod pro odvození podoby osmé šifry. Jednotlivé prvky meta-zadání postupně mění polohu, tvar nebo hodnotu. Vzhledem k tomu, že je řada označena ležatými čísly, lze odvodit, že osmá šifra bude nekonečným prvkem této řady meta-zadání. Doprovodné texty na tuto skutečnost postupně čím dál silněji napovídají. Jak tedy osmá šifra vypadá? Z n-úhelníků, kterým postupně přibývají vrcholy, se stanou kružnice. Těchto kružnic je ve výsledném zadání přesně dvacet šest a seskupí se do tvaru hroznu. Jednu z „bobulí“ tvoří neměnné písmeno Q, které pomáhá ke správnému indexování abecedy. Dále je v šifře 10 n-úhelníků s neměnným počtem vrcholů od 3 do 12. Tyto n-úhelníky ve výsledném zadání „zapadnou“ do jednotlivých “bobulí” a určují pořadí čtení tajenky, která zní DVAOSMSEDM. Vzdálenost v upřesnítku postupně konverguje k hodnotě 600 metrů. Další stanoviště tedy máme hledat ve vinici na cestě 600 metrů východně od kóty 287.
Pozn. Jednotlivá meta-stanoviště jsou rozmístěna na přímce v (téměř) shodných vzdálenostech od sebe. Osmé stanoviště se tedy nachází v nekonečnu, ale není nutno ho fyzicky dosáhnout. Čeho ale v rámci hry dosáhnout šlo, bylo stanoviště TMOU číslo nekonečno, které bylo utajeným osmým prvkem řady meta-stanovišť. Doufáme, že jeho nalezení udělalo týmům radost.
Odkazy:
Řešení šifry
Vypadá to jako morseovka a je to morseovka. V čerchovaných čárkách a odělovnících a v křížcích coby tečkách si můžeme přečíst řadu písmen B, D, P, Q. Pokud si všimneme pozměněného loga hry, rychle nám dojde, co mají tato písmena společného. Jejich minuskule (b,d,p,q) mají podobný tvar a všechny jsou nějakým způsobem souměrné. Na souměrnost navádí i použití čerchovaných čar, které jsou v technickém kreslení používány právě pro osy souměrnosti. Ke způsobu čtení tajenky nás navede způsob, jakým je psáno zadání. Porovnáváme dvojice po sobě jdoucích písmen a zjišťujeme, podle které osy (případně středu) jsou souměrná. Jsou-li souměrná podle vodorovné osy, píšeme čárku, při souměrnosti podle svislé osy píšeme oddělovač a při středové souměrnosti píšeme tečku. Vyjde tajenka ZATACKA ZA MOSTEM JEDNU MILI NA SZ.
Odkazy:
Řešení šifry
32 bílých a 32 černých kartiček na šifře představuje rozloženou šachovnici. Každá kartička, co má na sobě bílé/černé kolečko, rovněž začíná jedním z velkých písmen D,J,K,P,S,V, což reprezentuje šachovou figuru (Dáma, Jezdec, …). Ke správnému složení šachovnice si je potřeba všimnout, že každé slovo obsahuje právě jedno z písmen a,b,c,d,e,f,g,h na 1. až 8. pozici, a tím získáme šachovou souřadnici. Tedy např. kartička “Popcorn” (s černým kolečkem) kóduje černého pěšce na C4. Po správném sestavení je potřeba prozkoumat rozehranou partii. Ani jeden z králů není v bezpečné pozici a na oba existují 3 způsoby, jak dát mat jedním tahem. Matující tahy jsou DA1, VB4, VA6 pro černého a SE6, VE5, SE4 pro bílého. Kartičky odpovídající těmto souřadnicím jsou AZIMUT, STŘÍBRNÝ, STŘÍKAČKY a KILOMETR, OŘÍŠEK, POPELKY, což už lze snadno interpretovat jako 3 kilometry pod azimutem 333 (obě tyto asociace se mj. vyskytly v šifře č. 5 - Křížovka) a vyrazit pro další šifru.
Odkazy:
Řešení šifry
Každý obrázek lze pojmenovat slovy, která obsahují písmena K a V (KráloVna, maKoVice, KonzerVa, …). Obrázky jsou navíc uzavřené v kolečku, které tvarem připomíná Q. Vybíráme tedy některé písmenko mezi K a V. Přesně jej identifikuje černý puntík někde na kolečku. Krajní K a V jsou reprezentovány polopuntíky u nožičky Qčka, poté se postupuje po směru hodinových ručiček. Vyjde ROZCESTÍ ZELENÉ MODRÉ A RUDÉ, tedy nedaleké rozcestí turistických tras “Kopaniny”.
Odkazy:
Řešení šifry
Každý obrázek napovídá na jednu fyzikální jednotku soustavy SI, buď znázorňuje příslušnou veličinu (proud → ampér → A, hlasitost → decibell → dB), nebo člověka, podle kterého je pojmenovaná (Faraday → Farad → F). Zkratky těchto jednotek se potom berou do tajenky (příp. se aplikuje nějaký posun v abecedě). Relevantní je vždy první písmeno zkratky (u hlasitosti - decibellu, se ber jako základ D). Vyjde PATEZASTAVENINSBUCIN.
Odkazy:
Řešení šifry
V básničkách se opakuje několik prvků, kterých si lze všimnout na první přečtení (písmeno Q, názvy šifrovacích her, …). Na druhé přečtení lze zjistit, že třetí řádek každé básničky popisuje právě jednu vlastnost (“zarovnání jako v lati). Ostatní básničky tuto vlastnost buď splňují nebo nesplňují, získáváme tedy binární rastr 3×4, který pro každou vlastnost vykreslí jedno písmenko tajenky. Levá horní básnička dá první písmeno, prostřední horní druhé atd. po řádcích. Vyjde VRCHOL SKALKA.
Odkazy:
Řešení šifry
Šifra se skládá z 9 malých puzzlíků. Je vhodné je vystřihnout. Na všech puzzlících jsou malými písmeny nějaké pojmy a na všech kromě jednoho jsou také 4 pojmy velkými písmeny. Kromě toho jsou na puzzlících ještě šedé piktogramy a písmena. Nejprve se zaměřme na pojmy malými písmeny. Pojmy lze rozdělit do devíti kategorií: knihy, seriály, barvy, brněnská náměstí, hudební skupiny, přejmenovaná města, přídavná jména a večerníčkové postavy (tyto kategorie jsou nazačeny i šedými piktogramy). Každý pojem lze navíc spárovat s nějakým jiným (např. Z. Jirotka – Saturnin). Pokud používáme pouze pojmy z téže kategorie (vždy 8 dvojic), složíme z 9 malých puzzlíků jeden větší puzzlík (říkejme mu střední), který má podobný tvar (pouze místo 9 čtverečků se skládá z 9 malých puzzlíků). Stejný tvar středního puzzlíku nám vyjde u všech kategorií.
Ještě jsme nepoužili pojmy napsané velkými písmeny. U každého středního puzzlíku si všímáme jen těch pojmů, které patří do kategorie, kterou jsme použili pro spojení tohoto puzzlíku (tedy např. u knih mě zajímá jen K. ČAPEK a J. LONDON). Pomocí těchto k sobě lze spojit dva střední puzzlíky, dokonce na dvou místech, vždy přes nějaký “mezipojem”, např. střední puzzlík s barvami lze připojit na střední puzzlík s hudebními skupinami takto: ČERNÝ-(black sabbath)-OZZY OSBOURNE a YELLOW-(žlutej pes)-ONDŘEJ HEJMA. Takto je možné složit ze všech 9 středních puzzlíků jediný velký puzzlík (při luštění mohlo být překážkou to, že tým nemohl mít fyzicky složených více středních puzzlíků najednou). Velký puzzlík má opět podobný tvar.
Ve velkém puzzlíku už je možné číst po řádcích (rozhodující je poloha středu malých puzzlíků) tajenku. Z každého malého puzzlíku, vybereme písmeno příslušející kategorii středního puzzlíku, ve kterém se právě nacházíme. Tajenka má tedy 81 znaků (celé je to vlastně prachobyčejná transpozice) a zní: QALITNÍ PRÁCE PATNÁCTÁ ŠIFRA JE POD VIADUKTEM TISÍC METRŮ VÝCHODNĚ SKRÝŠ NA PRAVÉM BŘEHU BOBRAVY.
Bystrým týmům možná neušlo, že
relativní poloha malého puzzlíku bez velkopísmenných pojmů ve středním puzzlíku je shodná s relativní polohou tohoto středního puzzlíku v rámci velkého puzzlíku,
každý malý puzzlík je na každé pozici středního puzzlíku právě jednou
na středních puzzlících s barvou a přídavnými jmény lze přečíst fragment tajenky “ŠIFRA”, resp. “SKRÝŠ”, což může napovědět na správný způsob čtení
žádný malý puzzlík orientovaný svisle není ve velkém vzhůru nohama
pořadí kategorií v piktogramech lze interpretovat jako pořadí středních puzzlíků ve velkém – toto * pojmy téže kategorie jsou konzistentní (např. spisovatelé nemají uvedené celé křestní jméno, ale zpěváci ano)
Snad se vám z těch fraktálů nezamotala hlava. Kdyžtak se můžete podívat, jak takový velký puzzlík doopravdy vypadá.
Poskládaný velký puzzlík: 14-puzzle-res.pdf (pozor na velikost, nemusí se správně zobrazovat ve všech prohlížečích).
Odkazy:
Řešení šifry
Každý pojem nám určuje množinu o 1-12 prvcích (jeden bůh, dvě světové války, tři díly Pána prstenů, čtyři roční období, pět prstů, šest vzácných plynů, sedm dní v týdnu, osm planet sluneční soustavy, devět organizátorů TMOU, deset božích přikázání, jedenáct ulic ze šifry číslo 3, dvanáct měsíců). Klíčové je pozorování, že ve čtyřech množinách každé ze šesti řad je právě 26 prvků (4 roční období + 7 dní v týdnu + 10 přikázání + 5 prstů = 26 písmen v abecedě). Dále je nutné si uvědomit, že všechny množiny jsou uspořádané, tedy lze všech 26 prvků v každé řadě seřadit a opísmenkovat a vyznačit ty, které byly explicitně zmíněné, tedy např. jaro = A, léto = B, podzim = C, ZIMA = D, PONDĚLÍ = E, úterý = F, atd. Poslední krok spočívá v tom, že každý explicitně zmíněný prvek může zastupovat různá písmena abecedy. V jednom směru bude PONDĚLÍ za čtyřmi ročními obdobími, tedy na páté pozici (E), v jiném směru bude za devíti organizátory TMOU, tedy na desáté pozici (J). Tajenku přečteme pomocí sekvence malých čísel, které určují jak explicitně zmíněný prvek (v kterém kolečku jsou), tak i příslušnou řadu a směr (jak jsou natočené). Vyjde VODARENSKA VEZ STRELICE.
Odkazy:
Řešení šifry
Všechny řádky mají podobnou strukturu: n+první z n něčeho je něco, přičemž u chybějících slov je pomlčkami naznačena jejich délka a také otazníkem písmeno, které tvoří heslo. Stačí přijít na to, jaké řady či množiny mají člen navíc. Jsou to: čtvrtý mušketýr D'Artagnan, šestý smysl intuice, osmá barva duhy oktarína, devátá planeta Pluto, dvanáctý hráč na hřišti diváci a třinácté znamení zvěrokruhu Hadonoš. Přečtením písmen na místech otazníků získáte slovo NEKLID.
Odkazy:
Řešení šifry
Letošní ročník TMOU byl organizátory považován za poměrně náročný, a to jak z pohledu délky trasy, tak kvůli náročnosti šifer. Od začátku hra pracovala s různým využíváním písmene Q (koneckonců, celý název hry byl “!TMOU17, hra, kde je potřeba i Q”) - hned na startu se například bigram KV zaměnoval za Q, podle kterého se určovala orientace vepsání získaného hesla do startovního plánku (familiárně přezdívaného “pavučinka”). Dále bylo potřeba například spočítat hlásky mezi K a V, nenechat se odradit tajenkou začínající na Q nebo umět rozeznat různě otočená malá tiskací q. Obecně organizátorům přišlo, že Q je takovým otloukánkem - nikdo ho nemá rád, a pokud se už v průběhu řešení ona kýžená sedmnáctka objeví, hráči se jen pohrdlivě ušklíbnou a s úsměšky na rtech ji zahodí. Rozhodli se tak tuto neútěšnou situaci poněkud napravit a věnovat písmenu Q speciální ročník. Jak přípravy pokračovaly, objevovaly se tu více, tu méně šílené nápady, kam Q všude nacpat, až došlo i na cílový úkol. Co čert nechce, zrovna jemu - při lineárním uspořádání znaků z “čísla” šifry (<xy>) tak, že {<xy>;∀x∀y∈N} > {<xy>;∀x∃y∈N} [tedy vlastně takovém uspořádání, že např. 11 > 1a] - připadá číslo 17, tedy Q. To je krásné, ne? A když k tomu připočteme 9 startovních šifřiček, dostáváme 26… a to nebude náhoda! Každému stanovišti je tak možné přiradit písmeno, která - pro zjištění cílového hesla - stačí jen správně přečíst. Možná by někdo mohl namítat, že osmá šifra byla také rozdělena do několika samostatných papírů a že tedy už ani počítat organizátoři neumí… ale to by se přepočítal sám! Osmou šifru totiž hráči přeci nedostali! Jen uměli odhadnout její podobu někde v meta nekonečnu, kam si ji schovali hraví metaorgové. Všechno je tedy c pořádku, vesmír se nezhroutil, konzistence šifrovacího prostoru narušena nebyla a my se můžeme dále věnovat běžnám zádáním, které hráči po trase nacházeli. Tato zadání, vhodná k vyluštění cílového hesla byla vylepena ve stejné místnosti a dosti podobným způsobem, jako řešení šifer, takže pokud chtěli hráči projít TMOU17, hrou, kde je potřeba i Q, museli být určitým způsobem podezřívaví a všimnout si těchto vylepených papírů. Pokud jste hru nehráli a jste zvědaví, proč je tento text, tak šíleně dlouhý, rozuzlení je nasnadě. Toto je vlastně obyčejné řešení sedmnácté šifry, které bylo vystaveno spolu se všemi ostatními v místnosti, kde byl zadán i cílový úkol. Pokud byli hráči důvtipní, mohli si tak toto řešení přečíst a pak postupovat rychle. V tuto chvíli je ještě pár dní před hrou, a proto bohužel není známa odpověď, jestli si někdo zvláštního (celkového) počtu šifer všimne ještě před příchodem do cíle a heslo tak dokáže přečíst takřka okamžitě - nezbývá, než to ověřit praxí. Zároveň je to také poslední text TMOU17, hry, kde je potřeba i Q, který hráči viděli. Jaká bude TMOU18? To zatím asi nikdo neví. Rozhodně plnoletá, doufejme, že i plnohodnotná a plnotučná. Budou na ní konečně erotické šifry? Bude ji zahajovat Robert Rosenberg? U Brněnského pen… orloje? Budou se účastníci povinně opíjet? Nebo povinně volit? To vše se uvidí přibližně za rok.
Odkazy: