K některým šifrám je nutné použít šifrovací pomůcky, které týmy dostaly ve startovní obálce.
Kromě toho dostaly týmy ve startovní obálce ještě mapu s medailonky.
Zadání: 1-12-giraffika.pdf
Řešení
Omalovánka s využitím pomůcek. Každou oblast obarvíme barvou, které má písmenko na pozici indexu v pomůckách. Kromě zelené trávy, modré oblohy a žlutých žiraf vyjde červeně nápis MOL.
Zadání: 1-13-slonispojeni.pdf
Řešení
Každý obrázek slona vyjadřuje ustálené slovní spojení, které se váže k části těla (ztratit půdu pod nohama, kouřit se za patama, mít máslo na hlavě…). Podle předložky použité ve spojení pak vybereme jedno z písmen umístěných okolo slona. Získáme heslo PAPOUSEK.
Zadání: 1-11-fretkvencka.pdf
Řešení
Fretky rády počítají svá písmenka, vy je taky počítejte. V každém odstavci je třeba spočítat, kolikrát je tam kapitalizované písmeno. Tyto počty dají znova při převodu na písmena heslo REJSEK.
Zadání: 1-21-morceovka.pdf
Řešení
Morčatům čelovky vyblikávají morseovková pomocná slova. Stačí je seřadit, a to buď podle rychlosti nebo podle barev duhy. Heslo je NETOPÝR.
Zadání: 1-22-fikana.pdf
Řešení: 1-22-fikana-reseni.pdf
Řešení
Jak logo prozrazuje, k řešení je třeba použít nůžky. Ne však ke stříhání - uši Maxipsa Fíka mají stejný tvar jako nůžky. Jejich přiložením zjistíme, že některá písmena na nůžkách se překrývají s otazníčky. Přečteme tajenku TUKAN.
Zadání: 1-23-prasemafor.pdf
Řešení
Jak napovídá název, jde o semaforovou šifru. Prasečí uskupení sedící okolo stolu představuje jednotlivá raménka semaforu. Když si všimneme, že selátka v zavinovačkách vykazují rysy vždy dvou různých dospělých, stačí pak jen pro každé identifikovat jeho rodiče a přečíst semaforové písmeno, které dohromady vytvoří. Vyjde heslo KOSATKA.
Zadání: Zadání:
Řešení
Každá čtveřice obsahuje permutaci pomůckových barev, který při čtení ve sloupci dají nápovědu SPRAVNETRIDIME. Pak už si stačí všimnout, že každý obrázek jě něco, co patří do kontejneru na tříděný odpad. Pokud vybereme ty, jejichž barva sedí k dané barvě kontejneru (tj. zelené sklo, modrý papír, žlutý plast a červená elektronika) a znovu tyto
čtveřice substituujeme podle pomůcek, dostaneme SKRIVAN.
1-32-volsky-kriz.pdf
Řešení
Variace polského kříže. Jak text říká, je třeba 24 písmennou abecedu napsat do schématu volského kříže, střední políčko zůstane volné. Tečky kódují políčko, ze kterého čteme (reprezentuje jeho rohy). Konkrétní písmeno pak vybírají písmena ze slova VŮL. Řešením je samec ovce, čili BERAN.
Zadání: 1-41-krabeceda.pdf
Řešení
Slepíme (nebo si představíme) krabice, které vzniknou z plášťů kvádrů. Zvolíme si nějakou barvu a přikládáme stejné (až na zrcadlení) kraby dané barvy k sobě. Získáme 3D písmenko. Zopakováním pro každou barvu a seřazením podle barev v nápisu level (taky podle duhy) získáme heslo KOBRA.
Zadání: 1-51-steganosaurus.pdf
Řešení: 1-51-steganosaurus-reseni.pdf
Řešení
V textu je schovaný návod na luštění šifry. Nejdřív je třeba identifikovat 21 bodů tvořených čtveřicí stejných písmen (např. pOOtevřít a polOOficiální definují bod O), vystřihnout čtverec ohraničující tyto body a poskládát steganosaura podle návodu. Tam, kde ze „hřbetu“ vyrůstají „pláty“ najdeme morseovkové znaky (mají se číst od nosu steganosaura směrem k ocasu - to je ta podivná malůvka na pozadí) a seřadíme je podle číslovek na jednotlivých plátech (chyTŘÍ, vŠESTraní, …). Vyjde NÁMĚSTEK, což je opravdu veliké zvíře.
Zadání: 02_sipky.pdf
Řešení
Obě sady šipek popisují cestu přes písmenka. Ty horní tak činí v absolutních souřadnicích (šipka doleva znamená pohyb doleva), ty spodní v relativních (šipka doleva znamená otočení se o 90° proti směru ručiček). Obě cesty skrz bludiště jsou podobné a oba texty dávají smysl, liší se však občasným nahrazením jednoho písmena za druhé (…je to dlouhý text, tak zkus neztratit nit…, vs …je to dlouhý test, tak zkus neztratit nic…). Tyto rozdíly definují substituci, kterou je třeba aplikovat na úplný konec textu, „VY HULTE DYCHA CIPICI O FIRIZY“ tedy překódujeme na „NA KOPCI MATKY TELETE U JEZERA“, tedy jezero v parku na Kraví hoře.
03_papirky.zip
Řešení
Z lístečků složíme dílky podle návodu (nebo tohoto
videa). U každé kapsičky máme ženské jméno, u hrotu mužské. Zasuneme tedy milenecké páry do sebe a získáme rastr 6×4, ze kterého čteme barevné čtveřice. Získáme tajenku BURIAN, což interpretujeme jako nedaleké Burianovo náměstí.
Zadání: 04_kocka_cervena.pdf04_farma_cervena.pdf
Řešení
DOMY v básničce je potřeba nahradit konkrétními výrazy, které se do básničky zapadnou jak významově, tak pomocí rýmů (např. panelák, novostavba, chatrč, zemljanka, …). Z nich vybereme písmenko podle pádu, ve kterém se nachází.
Zadání: 04_kocka_oranzova.pdf04_skritek_oranzova.pdf
Řešení
Notová osnova značí nějaké písně, pomocí obrázků je třeba poznat hymnu TMOU (horní řádky) a hymnu České republiky (spodní řádky). Co takt, to jedno slovo. Pozice čísel udává písmeno z textu hymny, čteme hesla na sedm.
Zadání: 04_farma_zluta.pdf04_ukol_zluta.pdf
Řešení
Schématický plánek značí cestu z výstaviště přes Žlutý kopec kolem mnoha vil. Z každé očíslované vily, kterou potkáme, čteme n-té písmeno z příjmení jejího majitele.
Zadání: 04_ukol_zelena.pdf04_marmelada_zelena.pdf
Řešení
Básnička popisuje jednoduchou substituci (dva stoly * čtyři lidé * tři příbory = 24 příborů ~ abeceda). Podle jídla určíme, zda postava používa vidličku, lžíci nebo nůž a vybereme písmeno.
Zadání: 04_kocka_azurova.pdf04_ukol_azurova.pdf
Řešení
Obrázky na každé kartě lze pojmenovat pomocí dvou čtyřpísmenných přesmyček (např. klus-lusk, hřeb-břeh, …). To definuje permutaci, kterou musíme aplikovat na barevnou čtveřici reprezentující viditelné šedé písmeno na jedné straně karty a získáme tak barevnou čtveřici pro černá písmena na druhé straně karty (některá černá písmena jsou viditelná a potvrzují tento mechanismus).
Zadání: 04_skritek_modra.pdf04_farma_modra.pdf
Řešení
Na hracím plánu identifikujeme anglická křestní jména, v nichž identifikujeme prezidenty USA. Pokud nahradíme křestní jména za příjmení, bude mít celkový řetězec stejný počet písmen a navíc každý prezident padne právě na jeden rovný úsek hvězdy. Pomocí kostek posouváme panáčka ze startu po plánku, vybíráme písmena z příjmení prezidentů, až se posledním hodem dostane až do bílého domu.
Zadání: 04_farma-fialova.pdf04_marmelada_fialova.pdf
Řešení
Nejdřív je potřeba správně identifikovat množiny (lidé, věci, místa) a poté v matematické notaci poznat přísloví (např. host do domu, bůh do domu). Všechna přísloví mají něco společného s domem. Podle číslování vět vybíráme z přísloví slovo a ze slova písmeno.
04_skritek_ruzova.pdf04_ukol_ruzova.pdf
Řešení
Pokud vystřihneme tučné a složíme šedé čáry, jak radí text, vzniknou dva skládací „hrady“ (podobný mechanismus jako např. v narozeninových přáních). Tajenku čteme na řádku cimbuří hradů.
Zadání: 04_skritek_pokyny.pdf
Řešení
Bludiště bylo tvořeno celkem pěti stanovišti a šiframi osmi různých barev. Od každé barvy existovaly dvě různé zadání, které vedly naproti sobě, takže např. jedna červená šifra vedla ze stanoviště KOCKA na stanoviště FARMA a druhá červená šifra vedla z FARMY zpět na KOCKU. Bludiště tak lze znázornit jako graf s pěti vrcholy a osmi obarvenými hranami. Další důležité pozorování je, že řešení všech šifer vedoucí ze stejného vrcholu začínají na stejné písmeno a že všechny šifry vedoucí na stejný vrchol končí na stejné písmeno. Vrcholy grafu tak lze označit písmeny, které, pokud se čtou odshora dolů na přiložené mapce dají řešení DOMEK. Doufali jsme, že pokud se týmy dostanou až sem, nebude možné si nevšimnout, že celé bludiště má tvar domečku jedním tahem.
Zadání: 05_ariadna.pdf
Řešení
Pátá šifra využívá strukturu bludiště, které týmy právě opustily. Existuje totiž mnoho způsobů, jak nakreslit domeček jedním tahem (projít bludištěm tak, že každou barvu luštím právě jednou). Každá čára na páté šifře kóduje jeden průchod bludištěm. Červená, žlutá, zelená a modrá šifra jsou skryty a právě ony dávají v letošním čtyřbarevném kódování finální řešení. Ne vždy je zadání průchodu jednoznačné, ale z kontextu nebylo těžké dát dohromady řešení DALSI SIFRA SE NACHAZI NA ULICI U VODARNY U VODARNY NAD AREALEM VUT. Faktem, že poslední tři písmena (VUT) se v tomto kódování nedají odlišit se organizátoři náramně bavili (a také se tím snažili předejít haluzení).
Zadání: 06_instalace_snimky_papir.pdf
Řešení
Devatenáct hvězd, deset různých pohledů, v každém jsou nějaké pojmenované. Nejdřív bylo potřeba najít, odkud jsou snímky pořízeny, jak se která hvězda jmenuje a na každém snímku vybrat z jejich názvů písmenka podle čísel a získat tak celkem 10 slov: SKVELY VYKON TED OTOC SNIMKY O PRAVE UHLY VYBER ZNAKY ZNOVA. Pokud týmy otočily snímky nasvislo a podívali se skrz ně ještě jednou, zjistili, že některé hvězdy pohasnou. Snímky totiž byly vyvedeny na
polarizčním filtru a světla některých hvězd byla také polarizovaná. Písmena pohasínajících hvězd se tedy vyškrtla a zbyla „SE V KON E C P U R KY NOVA“, čili severní konec ulice Purkyňova.
Zadání: 07_becherovka.pdf
Řešení
Osmisměrka má rozměry 12*31, některé řádky jsou kratší, bude se tedy jednat o kalendář. Vyznačená písmena se ptají „Víš, jací jsme byli?“ a odpovídají dnům, ve které mají svátky světoví panovníci s více či méně známými přívlastky (Alexandr Veliký, Ivan Hrozný, Vladislav Lokýtek, …). Pokud tyto přívlastky najdeme a vyškrtáme, získáme poměrně dlouhou tajenku (tím, že přívlastků je relativně málo mohlo být efektivnější číst tajenku rovnou a hledat přívlastky tam, kde přestala dávat smysl). Tato mezitajenka popisuje různé panovníky a panovnice českých zemí (tatíček = TGM, povinná školní = Marie Terezie, bratrovrah = Boleslav, …). Tyto panovníky je třeba identifikovat, seřadit podle času kdy vládli (od Libuše po Miloše) a vybrat ta písmena, která odpovídají dnům, kdy mají svátek. Vyjde ZA ULICI RYSOVA HRAZ.
Zadání: 08_pipi.pdf
Řešení
Proužky vystřihneme, přiložíme na jednu stranu hlavy tak, aby části číslic seděly na sebe a spleteme copánek. Totéž opakujeme na druhé straně hlavy. Postupně vyjdou části obličeje (např. PIHY, ČELO), spočítáme jejich počet, převedeme na písmena a vyjde tajenka MA LA BA BA, tedy kopec Malá Baba nedaleko odtud.
Zadání: 09_dlouha.pdf
Řešení
V každé větě se vyskytují slova, která se běžně vyskytují ve spojení s barvou (např. žlutá zimnice, zelený zákal, …). Pokud tato slova identifikujeme, dostaneme v každé větě čtyři barvy, které, převedeny na písmena říkají, že TADY NENÍ ŘEŠENÍ. Je tedy třeba hledat jinde. Poslední řádek se ptá na to, co je podstatné a moc toho není - v každé větě se kromě „barevných“ podstatných jmen nachází už jen jediné další. Tato podstatná jména dávají tajenku „prostředek; geometrie, útvar, trojice; účes ptáka; babička výška; vrchol tucet metrů sever západ“, což interpretujeme jako „střed trojúhelníku z vrcholů Chochola, Velká Baba a kopce 1200m na SZ“, ten se nachází nedaleko rozsestníku Velká Baba - rozc.
Zadání: 10-puncocha.pdf
Řešení
Na této šifře našli hráči punčochu, ve které byly díry (oka) v celkovém počtu 17. Poslední tři šifry měly kódy PIPI, DLOUHÁ a nyní PUNČOCHA, je tedy třeba vytáhnout osmou šifru (kde bylo divné, že se vybírala OKA, i když správně by mělo být OČI) a přečíst tajenku znovu. V praxi to znamenalo nahradit jedno B za R, přečíst MALA BARA a vydat se ke studánce Barborka.
Zadání: 11-oval.pdf
Řešení
Opět šifra s pomůckovými barvičkami. Nejprve přečteme mezitajenku z barev písmenek, která říká, že máme běhat na první pole písmenek. Skutečně, na oválu se nachází každá sekvence, která kóduje 24 písmen právě jednou. Pokud postupně projdeme celou sekvenci běhu panáčků, můžeme číst buďto barvy polí, na kterých stojí po každém kole, což dá další mezitajenku, která říká, že máme číst barvy běžců od vyhrávajícího, nebo rovnou toto řešení - ZACATEK ASFALTKY NA MODRE J.
Zadání: 12_mys.pdf
Řešení
Tvary se měly vystřihnout, přeložit a slepit, poté z nich šlo poskládat
čtyř-trojúhelníkový polylink. Trojúhelníky se poskládají tak, aby navazovala písmena na vrcholech a zaklesnou se do sebe tak, aby sousloví na předělech dávaly smysl. Myš se dostala k sýru, ale co dál? Každé sousloví asociuje dvě barvy (KDU-ČSL je žlutá a modrá, hrozny jsou zelené a modré, vlajka Haiti modrá a červená, …). Pomocí toho lze odvodit, že každý trojúhelník má jednu z barev červená, žlutá, zelená, modrá. Můžeme tedy přečíst tajenku (prochází-li myš přes červený puntík s vlnovkou, čtu písmeno s vlnovkou na červeném trojúhelníku). Vyjde šest slov označujícíh množiny sousloví (Brno, ovoce, politické strany, …) následované barevným trojúhelníkem a šipkou po nebo proti směru ručiček. To je návod na poslední krok - je třeba najít „průhled“ skrz danou množinu sousloví - to dává čtverec se čtyřmi různými barvami, začít na barvě, kterou má trojúhelník a od ní přečíst barvy ve směru šipky. Vyjde RUMPÁL
Zadání: 13_prouzek.pdf
Řešení
K šifře patří sada čtyř kancelářských sponek a tří gumiček. Co proužek, to jedno písmeno. Každý proužek je potřeba zabalit a připevnit na něj sponky a gumičky tak, jak je to na něm schematicky naznačené. Pokud se potom proužek opatrně roztáhne, spojí se sponky a gumičky do tvaru, který topologicky odpovídá písmenkům v sedmisegmentovém displeji (sponky jsou svislé, gumičky vodorovné, na mechanismus čtení napovídá formát číslování proužků). Vyjde U MOSTU SALINY.
14_ctverec.pdf
Řešení
Slova v osmisměrce asociují šachové figury. Oproti klasické osmisměrce se ale nemají hledat v přímce, ale v těch polích, která figura přímo ohrožuje (slova jsou zpřesmyčkovaná a rozmístění jednolivých písmen nemá logiku). Písmena, na polích, které žádná figura neohrožuje dávají tajenku ODBOJARSKA DVA.
V cíli musely týmy fikaným artefaktem ze startovní obálky přefiknout fikanou cílovou pásku (černé lano).