Organizátorský tým TMOU
Náš tým. A to je jako kdo? Tak třeba já se jmenuji Radek a TMOU připravuji už od jeho historického začátku. Proč a jak jsme se tehdy v roce 2000 rozhodli takovouhle hru udělat si můžeš přečíst v reportáži o TMOU 1. Dál je v týmu Petr, kterému říkáme Dosík. Kromě TMOU 4 se podílel na všech kolech a tak jsme moc rádi, že se po svém návratu z opačného konce zeměkoule zase hned zapojil do práce. Marťas a Raďa rozšířili náš tým od TMOU 2 a tak patří taky mezi zkušené organizátory. Jediný nováček v našich řadách je tedy Kristýna, která tak zároveň poprvé vnesla do našich drsných, mužských řad něžný ženský prvek. No nebylo to špatný :o)
Po TMOU 4
Po jistém zklamání z TMOU 4 (viz. reportáž) jsme se pokusili vyhodnotit co se nám tehdy nepodařilo. Účastníci TMOU 4 nejčastěji kritizovali příliš jednoduché šifry, které jim většinou nedaly více než 20 minut práce. Při počtu téměř 1000 účastníků se tak vytvořil téměř souvislý průvod lidí od jednoho stanoviště na další. Také experimenty typu „stoka“ byly hodnoceny rozporuplně. Od nadšených týmů až po ty naštvané tak půl napůl. Závěr byl jasný. Udělat TMOU 5 s těžkými šiframi hned od začátku. Netrápit se tím, že řada týmů vypadne hned v úvodu, o tom to stejně už od TMOU 1 je. Všichni na to prostě nemají a zpětně se nám opakovaně potvrdilo, že týmy to spíš berou jako vlastní chybu, než chybu organizátorů. U lehkých šifer je to naopak. Nakonec nám bylo jasné, že šifry musí být mnohem kreativnější a zajímavější než rok předtím a že se „stokami“ se musí spíše opatrně...
Jaro 2003 - začátek příprav
S těmito body na paměti jsme začali TMOU 5 připravovat už na jaře 2003. Srovnám-li přípravy s prvním TMOU, kdy jsme hru ve třech lidech připravili za měsíc a půl, mám pocit, že nám to v poslední době trvá nějak moc dlouho. Nejvíc času nám ale asi logicky vezme vymýšlení stále nových a zajímavých šifer, s čímž tehdy napoprvé nebyl problém. Navíc nám pár nápadů „vyfoukli, aniž to mohli tušit, organizátoři Bedny (viz. odkazy na podobné hry). Je to zkrátka čím dál těžší přijít s něčím novým a zajímavým, ale se nám to snad pořád ještě daří.
Do prázdnin jsme tedy měli pohromadě nějakou zásobu nápadů a rozdělené nejdůležitější úkoly. Nejvíc jsme si lámali hlavu s tím výročím. Páté kolo je přece jenom něco lepšího, tak čím to zpestřit? Padlo několik nápadů, některé dobré a zajímavé, ale většinou příliš pracné nebo nákladné. Nakonec se nám zalíbil nápad překvapit účastníky ještě před hrou zpestřením registrace týmů. Zároveň jsme tak zabili dvě mouchy jednou ranou. Jednak něco nového a navíc větší šanci pro týmy, které mají lepší předpoklady a jsou schopné vyvinout jakousi aktivitu.
Asi měsíc před hrou jsme tedy měli zpracovanou tak polovinu šifer, které průběžně testovala skupina našich pomocníků testerů. Měli jsme vyřízeno povolení ke konání organizované akce v lesích okolo Brna. Měli jsme aktualizovaná pravidla. Nezbývalo než zpřístupnit web s informace, kvůli čemuž nás už lidi bombardovali maily víc než 14 dní. Někdy kolem 10. 9. 2003 si tak tedy mohli zájemci o TMOU 5 poprvé přečíst pravidla hry a dozvědět se kdy začne očekávaná registrace týmů.
Registrace účastníků do hry
Registrace, tak jak byla vymyšlena, proběhla ve čtyřech vlnách. V den a hodinu ohlášeného začátku registrace se týmům zpřístupnil následující text:
Ahoj,
vstupuješ na stránky registrace týmů do hry TMOU 5.
V tomto jubilejním kole jsme si dovolili připravit báječné zpestření této jinak nudné činnosti.
Protože se už v minulém kole stala registrace takovým trochu závodem, proč to ještě nevylepšit?
Prvních 30 týmů, které správně odpoví na následující hádanku, budou mít právo přednostní registrace.
POZOR! Spoléháme na vaše čestné jednání, kdy po vyluštění hádanky registrujete pouze vlastní tým a řešení nebudete sdělovat jiným týmům. Týmy, u kterých zjistíme porušení tohoto pravidla, budou ze hry vyloučeny!
Podobný úkol na vás bude čekat každý den vždy v 17:00 hodin až do soboty 18. 10. 2003. Přednostně se tak může registrovat až 90 týmů.
Od soboty 18. 10. 2003 od 17h je již registrace zcela volná až do maximálního počtu 200 týmů. Pokud se nedostane na všechny, bude nás to mrzet, ale víc účastníků už hra bohužel nepojme. O to spíš doporučujeme zaměřit síly na vyluštění některé z hádanek.
Tak do toho. Těšíme se na vás.
a zobrazily se postupně následující šifry:
Registrační šifra 1:
TMOU V. OMUTMOTUTMOU OUMTTOUM TMUOTOMUOTUMTMOUOUMT MTOUTOMUUTMO TMOUOTUMUOMTUMTOMOTUUMOTTOMUTMOUMOTUOTUM ? Pokud ano, pak jiste vis, ze heslo je UMTOMOTUTMOUOTUMTMUOOUMTMTOUMOTU
Registrační šifra 2:
Registrační šifra 3:
Už předem nás docela bavila představa, jak asi účastníci u počítačů zareagují. Bylo nám jasné, že po návalu na serveru rok předtím, bude mít spousta týmů nějakého zástupce pověřeného důležitým úkolem registrovat tým co nejdřív. Docela by nás zajímalo co tito vyvolení dělali po zjištění podmínek registrace :o) Nicméně se všichni vrhli do luštění a tak se už po 6ti minutách registroval první tým, další těsně po něm a během půl hodiny byla maximální kapacita 30 týmů povolených pro tuto šifru obsazena.
Na tomto místě bych mohl vysvětlit zdánlivé problémy s registrací, podrobný popis by však byl pro nezasvěcené příliš dlouhý. Proto jen stručně uvedu, že ač to tak možná ze strany účastníků nemuselo vypadat, probíhala registrace naprosto spravedlivě, zejména první část s luštěním registračních šifer a tým, který dříve zadal správné řešení se i dříve zaregistroval. Jediným skutečným problémem na naší straně bylo o půl hodiny opožděné zahájení volné registrace a následné zhroucení serveru o chvíli později. Množství přístupů a technické možnosti dané našimi financemi však nejsou úplně srovnatelné. Zhroucení serveru bylo také příčinou nechtěné registrace 60 týmů nad původně plánovaných 200. Tuto situaci jsme se rozhodli vyřešit rozšířením počtu hrajících týmů na 300, než 60 přebývajících týmů odmítnout. Tak jsme měli o účastníky postaráno...
Finiš před hrou
Asi 2 týdny před hrou máme vymyšleny kompletní šifry. Vymyšlené, však neznamená vyrobené. Vždy chceme zařadit několik úkolů, které by nebyly pouze o mechanickém luštění a počítání. Něco, co by prověřilo schopnosti a kreativitu účastníků při řešení různorodých problémů. Sice takových úkolů známe spoustu, ale aplikovat je na 1300 lidí bohužel není většinou možné. Přesto se nám nakonec několik úkolů zalíbilo, čímž jsme si na sebe trochu upletli bič. Třeba audiokazeta. Sami bychom neřekli, kolik věcí se dá s takovou audiokazetou vymyslet. Nakonec jsme se rozhodli použít pouze dva z asi 15ti nápadů :o) Namluvit na kazetu slovní popis trasy a dále zařadit na některé ze stanovišť ústřižek audiopásky. Teď už jen jak to udělat... Ústřižky pásky byly ještě v pohodě, stačilo nahrát několik kazet s inkriminovanou větou „konečná zastávka Stránská skála prosíme vystupte“, potom si je přehrát a vždy mezi záznamy udělat lihovou fixou značku a nakonec rozstříhat. Horší to bylo s nahrávkou 300 kazet popisu cesty ulicemi Brna. I když se záznam nakonec ukázal jako „pouze“ čtyřminutový, jednoduchým výpočtem jsme dospěli k tomu, že i když si práci rozdělíme mezi všechny členy týmu, strávíme u kazeťáku každý nejméně 4 hodiny. Naštěstí se nám na poslední chvíli podařilo vypátrat firmu, která byla schopna naše kazety vyrobit na zakázku. Při kapacitě 30 000 ks kazet denně to pro ně nebyl zas tak velký problém. Nejvíc zábavy jsme si tedy užili jen s výrobou keramických destiček s runami. S blížící se půlnocí jsme se ale už s Raďou dobrali takové dokonalosti, že nám výroba jedné destičky včetně vložení kovového klíče dovnitř a potisku razítkem trvala 20 vteřin. V týdnu před hrou se tedy scházíme k poslední poradě týmu. Všechno se zdá být připraveno, případně se zdárně vyvíjí, takže pouze domlouváme průběh pátečního dne, kdo, kde co a jak a můžeme se rozejít.
Den „D“
V den hry vše začíná běžet podle domluveného scénáře již od rána. Každý z našeho týmu dokončuje své úkoly (kompletace posledních šifer, vyzvednutí triček pro vítěze...). Snad jen ti z nás, kteří začali během nedávné doby pracovat, musí přetrpět několik dopoledních hodin v zaměstnání. Pracovní výkon firem a institucí, ve kterých pracujeme, je však stejně mizerný, protože velká část našich spolupracovníků, podřízených i nadřízených má předstartovní horečku z nějaké noční hry nebo co... :o) Ve 14 hodin se tak konečně celý náš tým schází doma u Radi, který s výhodou bydlí asi 100 metrů od startu TMOU 5, brněnského parku Lužánky. Všechno je připravené. Narozdíl od prvních TMOU, jejichž průběh jsme zvládali jen v rámci organizačního týmu nám nyní během hry pomáhá řada kamarádů. Máme tak oproti minulosti víc času sledovat a vyhodnocovat průběh hry, komunikovat s účastníky, pořizovat fotky nebo třeba poskytovat rozhovory :o) Před šestnáctou hodinou si popřejeme hodně zdaru a jdeme na to. Rozcházíme se. Já jdu do Lužánek, kde mám sraz s novinářem z Rovnosti. Ostatní jsou připraveni roznést šifry na úvodní stanoviště, kde už čekají naši pomocníci...