Při registraci dostaly týmy startovní obálku se šiframi 1a, 1b a 1c a startovní letáček.
Šifry 1d a 1e bylo možné vyzvednout po vyluštění dvou ze tří šifer ze startovní obálky.
Řešení šifry
Týmy už před startem obdržely letáček, který obsahoval pokyny pro organizaci startu, text o haiku, hymnu Tmou, logo a mapku. Na pěti částech letáčku navíc byly stejné čtverečky, jako na startovních šifrách. Týmy musely vyluštit startovní šifry, spárovat startovní šifry s částmi letáčku a doplnit tam písmena z tajenky. V každé části byly indicie na jednu s šifer - haiku k haiku, zkratky k hymně (text o WC), logovou k logu, vraždy k textu o výstavě a moraváka k organizaci startu (záměrná chyba díky/dýky).
Pokud by potom týmy letáček poskládali a „prosvítili“ přečetli potom z nevyužité části letáčku řešení „VIADUKT MARKETY KUNCOVE“ (někerá písmena se četla zrcadlově převrácená).
Odkazy:
Řešení šifry
Není těžké poznat, že reference v letáčku na tuto šifru je stránka s japonskou poezií. Úkolem je doplnit básničky tak, aby byla dodržená struktura haiku, tzn. řádky mají pevný počet slabik 5-7-5. Navíc všechny (pokud jsou tam doplněny) se rýmují v prvních dvou verších, což jistě není náhoda. Pozornější týmy si mohly v letáčku všimnout, že haiku má přírodní téma, a že všechny básničky mluví o lidech. S těmito znalostmi již není těžké určit, že do každé haiku je třeba doplnit zvíře (levý sloupec) nebo rostlinu (pravý sloupec) popisující člověka, o kterém se v ní mluví. Tato slova, čteno po sloupcích, jsou KAČER, ŠNEK, GORILA, BAŽANT, KOČKA, ZMIJE, PTÁČE, POHANKA, VRBA, NETÝKAVKY, NARCIS, BUKVICE, BLEDULE a KŘEN. Jména autorů přímo odkazují na japonské číslovky v letáčku. Ty se navíc potvrzují - např. jméno/příjmení 'Futa' odkazuje v každé básničce na E. Jen je třeba dát si pozor, že 'Kokono' navádí v jak na 'R' tak na 'Ř', což naznačuje, že s diakritiou nemáte dále pracovat. Po dosazení písmen za čísla vyjde další haiku: PRO RESENI TIP JINE SLOVICKO PRO VTIP JE, kde znovu aplikujeme předchozí princip a získáme heslo ANEKDODA
Odkazy:
Řešení šifry
V každém čtverci bylo několik pojmů, které lze vyjádřit dvoupísmennou zkratkou. Pokud obě písmena ze zkratky sečteme, vyjde nám pro každou zkratku v jednou čtverečku stejné písmeno. O+K = W+C = I+Q = E+U = H+R = Z. Vyjde tajenka ZVYKLOSTI.
Odkazy:
Řešení šifry
Šifru stačilo přiložit na logo v letáčku, prosvítit a v obdélnících přečíst heslo OVULACE. Viz obrázek.
Odkazy:
Tato šifra byla ve velkém formátu vystavena v kasematech. Na jejím konci týmy obdržely zmenšenou verzi.
Řešení šifry
Každý obraz navádí na nějakou vraždu, nebo sebevraždu. Pokud všechna úmrtí seřadíme podle času, kdy se odehrála, přečteme text „OHEN KOSTNICE“, podle počtu písmen v tajence není těžké domyslet řešení MISTR JAN HUS.
Odkazy:
Řešení šifry
V každé větě je tučně opsáno nějaké slovo, např. prvky na hlavičkách zápalek = síry. Pokud v těchto slovech nahradíme měkké i za tvrdé y (nebo naopak), dává najednou věta větší smysl a lze odhadnout koncové slovo, např. Král, jehož poddaní jsou sýry je HERMELÍN. Toto slovo má stejnou délku jako původní slovo napsané kapitálkami a shoduje se s ním právě v jednom znaku. Vyjde řešení KOD JE CUKROVKA
Odkazy:
Řešení šifry
V textu se vyskytuje odkaz na 26 hrdinů a jejich atributy (většinou zbraně). Hrdinové jsou v textu seřazeni podle počátečního písmena atributu (nikoliv tedy podle svého jména). Když si však přiřadíme jejich jména, zjistíme, že se první písmenka hrdinů neopakují, tj. tvoří zpřeházenou anglickou abecedu. Dále se v textu vyskytují další odkazy na zbraně nebo vlastnosti hrdinů – tyto odkazy překódujeme podle počátečních písmen hrdinů – tj. např. je-li v textu odkaz na druidský nápoj, patří to k Asterixovi – a místo odkazu tedy čteme A.
Text kursivou za šifrou pochopitelně neobsahuje šifru – obsahuje výčet písmen, které nejsou v tajence vůbec použity (je tam tedy hodně těch” škaredých” písmenek). Může pomoci jako jistá nápověda pro luštění.
Odkazy:
Týmy na stanovišti dostaly budík. Ručičky byly nařízené na pátou hodinu (v pět startovala TMOU), ale budík nešel.
Řešení šifry
Budík nešel, přestože uvnitř byla baterie. Baterie má na jednom pólu izolační nálepku s nápisem + 3199h. Pokud byste tedy nálepku odlepili, budík začne fungovat, čas běží. Když k páté hodině 7. listopadu odpoledne přičtete 3199 hodin, vyjde půlnoc z 20. na 21. března. Symbolicky (víme, že nikoliv striktně astronomicky) se v tuto chvíli láme zimní a jarní roční období. Další šifra je na místě, kde se “lomí” ulice ZIMNÍ na ulici JARNÍ.
Řešení: Křižovatka ulic Jarní/Zimní
Odkazy:
Řešení šifry
Šifru tvoří 12 karet, které je potřeba podle naznačených čar vystřihnout a podle čárkovaných čar přeložit. Pokud k sobě přikládáme karty tak, aby byly červené obrázky kompletní, vznikne 12stěn (inspirace odtud:
http://youtu.be/HGazn1O0JvU) Každý obrázek je na třech kartách a lze jej pojmenovat slovem na 3 písmena (car, kaz, lev, nil, nok, pec, vor a zip). Dvojice obrázku na každé stěně vždy sdílí právě jedno písmeno, tudíž jde každé stěně přiřadit jedno písmeno (POZOR: přiřazujeme stěně, nikoli kartě; červené obrázky – červené hranice ).
Nyní začneme pracovat s myší, sýrem a dírami. Myš se chce dostat k sýru (známé i z předchozích ročníků TMOU). Mezi kartami jsou tlusté černé čáry – tudy tedy myš neprojde. Může ale procházet skrz šedé elipsy (díry). Na kartě s myší a se sýrem je po jedné díře (začátek a konec cesty), na ostatních kartách jsou vždy díry dvě, jedna výstupní a jedna vstupní (se zadanou vzdáleností příslušné výstupní díry v mm). Sestavíme jednoznačnou cestu od myši k sýru, kdy myš proleze každou dírou právě jednou. Ke správnému určení napovídají kromě vzdáleností i tvary elips (průnik válcové díry s rovinou karty).
Máme tedy cestu a opísmenkované stěny. V tajence čteme písmeno každé stěny, kterou myš při své cestě za sýrem navštíví, vyjde ZAP KONEC ELPLOVA. (pozn. rozlišování karet/stěn umožňuje čtení více písmen při jednom vynoření a použití nějakého znaku vícekrát).
Pro zajímavost přidáváme náhled tvorby šifry (první dvě díry, pohled skrz třetí).
Pro vyluštění je třeba mít správnou velikost (tj. bez změny měřítka). Na hře byla šifra vytištěna na formátu A3. Brzy po hře zde přibude verze pro A4.
Odkazy:
Tuto šifry týmy vyzvedli na ulici Elplova, kde nasedly do autobusů, které je odvezly do Ochozu u Brna.
Řešení šifry
Divné věty převedeme na ještě divnější
– takové, v nichž nejsou vůbec použity samohlásky. Tučná písmena v původních slovech slouží jako potvrzení počtu písmen v souhláskových slovech. Přečteme podtržená písmena. Každá věta tak dá jedno slovo – opět pouze souhláskové. Jedná se zároveň o slovo, které se vyskytuje někde v šifře. Tj. můžeme provést zpětný překlad tohoto slova (tak se nám do šifry opět dostávají potřebné samohlásky) a vybrat příslušné písmenko podle čísla, kterým jsou původní věty uvozeny.
1.Pomačkej pražskou čtvrť. = SKRČ KRČ. (KRK = jícnu)
6.Záhyb tenkého střeva upil nápoj hlasitým douškem, vyzvracel bodlinu do filcu. = KLK SRKL, VRHL TRN V PLST. (HRST = plnou dlaň)
…
Vyjde tajenka JDI DO JESKYNĚ PEKÁRNA
Odkazy:
Na této šifře se lámal chleba. V chlebu byla šifra.
V jeskyni Pekárna, byla pekárna - výstavka pečiva.
Řešení šifry
Šifra na první pohled vypadá jako nějaká pravěká substituce. S jejím správným namapováním na česká písmena pomohla výstava v jeskyni Pekárna (která je mimo jiné i známým archeologickým nalezištěm). V jeskyni se nacházely různé druhy pečiva s popisky. Substituce je opravdu jednoduchá, jedno písmeno odpovídá jednomu pravěkému znaku. Po vyluštění vyjde na papíře několik prapodivných slov:
buchar, chliha, croiba, dalal, frgovka, houskánek, kobnka, korsant, krazanec, marokin, rohlspitz, sóček, sumrole, vánta, záčka
Všimneme si, že každé slovo začíná podobně jako nějaký druh pečiva a končí jako jiný výrobek z pekárny. Vezmeme tedy nějaké pečivo, třeba MAROKÁNKA a najdeme jeho začátek a konec, tedy MAROK ze slova marokin a NKA ze slova kobnka. Všimneme si, že marokánce chybí uprostřed jedno písmeno, a sice Á. Takto najdeme všechny druhy pečiva, které se v šifře nachází – každému chybí uprostřed jedno písmeno. Tato písmena bereme do tajenky. Řadíme podle toho, jak se části pečiv nachází spolu v novotvarech v šifře. Tedy: Mazanec krEmrole suChar bucHta vánOčka záVin marokÁnka kobLiha chlEba croiSsant korNspitz rohlÍček sóJovka frgÁl dalaMánek houskA.
Tajenkou je MECHOVÁ LESNÍ JÁMA a nedaleko odsud je podle mapy místo zvané Mechový závrt.
Odkazy:
Řešení šifry
Bludiště ve čtvercové mřížce se 7 tečkami a spoustou teček pod ním. První trojice teček ve spodní části má v sobě šipky doleva, což napovídá, že s tečkami je potřeba nějakým způsobem hýbat. Pokud blíže prozkoumáme tečky v bludišti, je vidět, že doleva se můžou pohnout právě tři tečky. Provedeme posun doleva (o jeden krok). Dole teď následuje dvojice teček, ale ta už v sobě nemá šipku. Klíčovým pozorováním je, že vždy existuje právě jeden směr (zde opět doleva) takový, aby se pohnuly právě 2 tečky. Pohneme s nimi. V následujícím kroku existuje opět jediný směr tak, aby se mohly pohnout 4 tečky (dolů) a tak dál až do konce. Pokud si vyznačíme čtverce, kterými se tečky pohybovaly, graficky vyjde SV.ANNA. Nyní začne dávat smysl u 3. “uvězněná” tečka, která zkracuje “svatá” na “sv.”. Další šifra byla u nedaleké kaple Svaté Anny.
Odkazy:
Řešení šifry
Osmá šifra je trochu netradiční osmisměrka. Slova nejde v osmisměrce najít, protože na 3 místech jsou vynechaná pole. Všechna slova by šla najít, pokud bychom do těchto vynechaných míst doplnili konkrétní chybějící písmenka. Přes každé vynechané políčko takto můžeme vést právě v 8 různých směrech 8 slov, s 8 různými písmeny. Celkově tedy můžeme do prázdných míst doplnit 24 různých písmen, která se neopakují (z abecedy chybí W a Q nevhodné pro česká slova). Co dál? Přečteme-li si nevyškrtaná písmenka, tvoří po řádcích slovo PRVNI a dál pokračuje změť písmen, která zdánlivě nedávají smysl. V tu chvíli si musíme uvědomit, že díky užití 24 různých písmen určuje každé unikátní písmeno právě jedno slovo - to, pro jehož nalezení v osmisměrce bylo nutné potřebné písmeno doplnit.
Nesmyslupná zpráva v nevyškrtaných písmenech by tedy ve skutečnosti mohla zastupovat celá slova! A ta slova jsou docela podezřelá tím, že často začínají na samohlásky. Když to spojíme se začátkem PRVNI, stačí přečíst první písmena ze slov, která jsou po řádcích reprezentována nevyškrtanými písmeny. Vyjde CESTA VEDE K ESTAVELE.
Odkazy:
Řešení šifry
Na minimalistickém zadání šifry je důležitý hřebíček v čísle stanoviště. Podobně, jako se v béčkových akčních filmech devítka na hotelovém pokoji změní v šestku při pořádném prásknutí dveřmi, tak i zde je nutné pracovat s nějakým obrácením šifry číslo 6. Všimneme si, že některé pravěké znaky se dají převrátit vzhůru nohama a opět dají (jiné) platné písmeno. Shodou okolností mají tuto vlastnost všechna písmena řešení šestky v pravěkém zápisu. Když je tedy otočíme a přečteme, z tajenky MECHOVÁ LESNÍ JÁMA se stane KAPRÁLOVA STUD OKE. V posledních informacích byla zmínka o šotkovi ANKA, který se podepsal OKE, upraveným řešením je tedy KAPRÁLOVA STUDANKA
Odkazy:
Řešení šifry
Trojice (a,b,c) na levé straně této nezvyklé rovnice představuje kvádr o stranách a,b,c. Mocnina reprezentuje obarvení kvádru na danou barvu (Mohlo vám pomoct doslova si říct “na červenou”). Pokud kvádr po obarvení rozdělíme na kostičky o straně 1, tyto kostičky budou barevné pouze na vnějších stranách - vnitřní zůstanou bílé (viz. obrázek). Počty krychliček podle různého množství obarvených stran reprezentuje pravá strana rovnice. Ostatní aritmetické operace už fungují zcela intuitivně. První dva příklady (s mocněním na na šedou) jsou pouze návodné, a po dopočítání zbylých rovnic stačí jednoduše substituovat čísla v otaznících za písmena a seřadit je v barvě duhy. Vyjde BREZOVYZLIBEKL. Další šifra se nachází v lokalitě Březový žlíbek, přibližně v místě, kde cestu v mapě protne písmeno 'L'.
Odkazy:
Řešení šifry
V obrázcích identifikujeme dvojice podobných slov. (např. Brusel-Brusle). Až na jednu trojici se jedná o dvojice muž-žena. Kolečka s čarami a jednotné natočení čar (všechna ženská slova mají „nožičku dolů“) navádí na symboly pro samečku a samečka (Venuše a Mars). Pokud ke každému obrázku doplníme buď šipku (muži), nebo rovnou čáru (ženy), čteme grafickou tajenku HORAKOVSKY HRAD
Odkazy:
Řešení šifry
Písmena na okruhu kolem “diagramu” jsou docela “hezká”, chybí ošklivá písmena jako F,G,Q atd… Písmena vstupují do systému a dostávají se do “uzlových” bodů. Obrázky v nich symbolicky napovídají, co se nimi děje. Při všech operacích dodržujeme orientaci, s níž do “uzlu” písmenka vstupují (a dál vystupují), písmena vstupující zprava zůstávají vpravo, levá vlevo. Srdce znamená, že se písmenka zamilují a na výstupu pokračují společně. V rozlomených srdcích se písmenka “rozvádějí” - a rozcházejí se (stále pamatujeme, které vystupuje vlevo, které vpravo - podle toho, jak se dřív písmenka spojila). V “uzlu” s naznačeným buněčným dělením se množí, resp. klonují - ven vystupují dvě identické kopie toho, co přišlo na vstupu. A na konci cesty u hrobečků písmenka “umřou” a dál už nepokračují. Tímto způsobem se postupně písmenka shlukují do správných bigramů, slabik až celých slov a na hrobečcích “umírá” zpráva STARE ZAMKY OHNISTE SZ CIP LOUKY.
Odkazy:
Řešení šifry
Šifra byla inspirována obrazy od Pieta Mondriana.
Prvním pozorováním je, že oblasti stejné barvy lze podle pozice a barevného přechodu složit do velikosti 4*5. Čtvercový tvar a fakt, že při otáčení se barvy nikdy nepřekryjí, navádí na mřížku. Pokud otočíme všechny barevné plochy, padnou do nich různě černé a bílé „pixely“. Pokud teď složíme barevné plochy dohromady, vznikne v obdélníku 4*5 rastrové písmeno. Nejdřív čteme všechna písmena z prvního otočení (o 90° po směru hodin) v pořadí červená-modrá-zelená-žlutá, potom všechna z druhého otočení ve stejném pořadí a totéž ve třetím otočení (pořadí barev je dáno natočením gradientů v základní poloze) z každého vyjdou čtyři písmena: ZNOV-USTZ-AMKY, tedy “Znovu St. Zámky” za pomoci upřesnítka interpretujeme jako ulici na severu Líšně.
Odkazy:
Řešení šifry
V šifře je 26 polí, lze jim jednoznačně přiřadit abecedu podle dvojpísmenných svorek na některých hranicích (začátek vlevo nahoře a konec uprostřed, kde je “TMOU”). Toto přiřazení potvrzuje Fík na poli F, Garfield na G a Spasitel se Sněhulkou na S.
Každý text vinoucí se po šifře asociuje buď “díru”, nebo “okno”. Známá lidová píseň nám radí, že “Kočka leze dírou, pes oknem”. Každé zvíře tedy prolézá příslušné otvory z jednoho pole do dalšího a dohromady dají mezitajenku: “Počítej hymnu a kočku dál zpívej”. Je rozdělená uprostřed slov, aby šla jednoznačně seřadit (autorské řazení je Garfield-Sněhulka-Fík-Spasitel).
Mezitajenka nám radí počítat hymnu. Jde o Hymnu Tmou, která se vine celou šifrou a jsou z ní odhalené jen dvojpísmenné svorky a závěrečné “TMOU”. Pokud spočítáme kolik znaků z hymny chybí v každém poli a tyto počty interpretujeme jako písmena, vyjde KLICNQR…, “klíč” na začátku není náhoda.
Druhá část mezitajenky radí dál zpívat kočku, pokračujeme tedy ve zpívání lidovky. “Kočka leze dírou, pes oknem” už jsme využili, dále zpíváme “nebude-li pršet, nezmoknem”
Pokud zbytek lidovky posuneme o klíč z hymny (obojí má 22 znaků), vyjde tajenka “BELCREDI ZAMEK VYCHVJEZD”
Odkazy:
Řešení šifry
Jazyková hříčka – přesněji řečeno rýmová echa - převedená do obrázků. Začínáme, jak radí samotná šifra, na lícové straně vlevo nahoře. Na obrázku jsou DOMINY. Na rubové straně najdeme obrázek miny – přiřazením správné předložky (a vyskloňováním miny) dostáváme DOMINY DO MINY. Pokračujeme na lícové straně ZAHRADY a na rubové ZA HRADY atd. Předložek se v šifře vyskytuje šest: U, S, PO, NA, ZA, DO. Jsou na rubové straně reprezentovány piktogramy – během cesty vždy čteme písmenko, které se nachází pod piktogramem správné předložky.
dominy do miny (Č) - zahrady za hrady (Í) – upírka u pírka (M) – sex s ex (J) – zabiják za biják (S) – porod po rod (I) – pohlavní po hlavní (T) – zatopení za topení (E) – pohřeb po hřeb (Ď) – dopisy do Pisy (T) - pohoří po hoří (A) – svíčky s víčky (H) – zabití za bití (A) – srna s rna (L) – spí s pí (?) – poklad po klad (M) – nadávky na dávky (A) – skočím s kočím (P) – na(za)vážky na(za) vážky (A) – povlak po vlak (T) – pokrok po krok (E) – zastávky za stávky (R) – polednice po lednice (É) – naháček na háček (N)
ČÍM JSI TEĎ TAHAL? MAPA TERÉN
Interpretace: už během luštění, což všímavému týmu mohlo usnadnit párování, si hráči mohli všimnout, že pohyb po čtvercové síti není nahodilý. Cesta je tvořena tzv. procházkou jezdcem – tedy pohybem šachové figurky jezdce. V mapě terénu je v Líšni piktogram jízdárny, který vypadá stejně jako piktogram šachové figurky jezdce (kůň). Od tohoto piktogramu je potřeba k dohledávce použít upřesnítko: cca 260 metrů západně, na konci, za sloupy elektrického vedení. 260 metrů na západ se od jízdárny nachází slepá ulička Poledníkova, na jejímž konci byla schována další šifra.
Odkazy:
Řešení šifry
Pozorování: každá závorka popisuje slovo, kterým lze celou závorku nahradit. Všechna tato slova v sobě obsahují dvojici písmen EJ. Věty jsou napsány bez mezer a neproporcionálním písmem.
Řešení: Po nahrazení závorek popisovanými slovy má každá věta 27 písmen, věty ale nedávají moc smysl. Ten začnou dávat až tehdy, když nahradíme „nespisovnou“ dvojici písmen „EJ“ spisovnějším „I“, „Í“, „Y“ nebo „Ý“, podle kontextu. Nyní každá věta dává smysl a má 26 písmen. Podíváme se, na jaké pozici se nachází nahrazené I či Y, a do tajenky vezmeme písmeno s příslušným pořadovým číslem.
Odkazy:
V cíli týmy dostaly perníčky s pravěkými znaky ze šesté šifry a pro úspěšné dokončení měli ze všech složit dvouslovnou formuli. Celý text zadání byl kursivou, pouze slova „dvouslovnou formuli“ byla normálním písmem.
Řešení
Z perníčků šlo beze zbytku složit slova „dvouslovnou formuli“. Uznávali jsme však i jiné dvousloví, které využilo všechny znaky.