První věcí, které je dobré si všimnout, je karta týmu. Ta má jednu kolonku, kam se dají dopisovat jména šifer - Úvod je již vyplněn k první šifře (vyplňovat další jména šifer je občas důležité pro postup hrou, některé názvy budoucích šifer v sobě nesou nápovědu).
V úvodu se promítala videa týmů ze soutěže o divokou kartu. Celá šifra je pak koncipována jako útok na vnímání - informací je v ní vlastně relativně málo, ale tím, že běží dynamicky a na dvou stranách obrazu zároveň, je těžké udělat primární analýzu toho, co se vlastně děje.
Řešení šifry
V levé části obrazu běžely nezdeformované filmy - u filmů je vždy připojen název týmu v jednotné grafice (pozor, mnoho videí má v sobě vlastní grafiku, ta je pochopitelně různorodá a hráči by to měli být schopni odlišit). Námi dodaný název týmu má vždy jedno písmenko zvýrazněné. Pokud by hráči četli tato písmenka, nic kloudného jim nevyjde. Zároveň je na levé straně vždy umístěn nějaký hint evokující jisté klasické kódování (morse, braile, semafor atd.). V pravé části obrazů běží o 60 sekund zpožděně tytéž filmy, ovšem zdeformovaně (např. otočení podle vertikální osy apod.) Jednoduše řečeno: film, který vidíte v levé části obrazu se zvýrazněným písmenem v názvu týmu a s hintem na nějakou klasickou kódovací techniku, vidíte vzápětí po jeho skončení na straně pravé, ovšem nějak zdeformovaně. Pokud si napíšete ono zvýrazněné písmeno z názvu v příslušném kódování a zdeformujete jej poté podle stejného principu, jako byl vpravo zdeformovaný celý film, dostanete v příslušném kódování nové písmeno (příklad: N v morseovce _. převrácené podle vertikální osy dá A ._). Tato písmena tvoří tajenku.
Tajenka: SCHODOVA PETROV
Odkazy:
Část 2a na průhledné fólii (ulice Schodová):
Část 2b na papíře (Petrov):
Řešení šifry
Efektivně lze šifru luštit pouze s oběma částmi šifry (brutal force metoda pouze z papíru bez fólie sice lze, ale je velmi náročná). Pokud přiložíme fólii na papír a budeme s ní pohybovat (šifra sama evokuje, že pohybovat s fólií se má zleva doprava), změní se kolečka na papíře na ozubená kolečka, která rotují doleva či doprava (viz obrázek). Pokud je (v představě) necháme kutálet příslušným směrem, propadají různě otvory a nakonec se zaseknou o stěnu. U každé svislé stěny (vlevo, vpravo) na každém patře tak zůstane právě jedno kolečko. Zároveň si všimněme, že kolečka jsou tvořena vnitřním kolečkem, které nabývá hodnoty 0-2 zuby a vnějším kolečkem, které má vždy méně než 10 zubů. Interpretace je poměrně zjevná - kolečka se dají přepsat jako čísla, která evidentně mohou obsahovat všechny hodnoty 1 - 26 (desítky jsou ve vnitřním kolečku, jednotky ve vnějším). Převedeme zuby na čísla a dostáváme již obvyklé číselné kódování abecedy. Přečteme po řádcích.
Tajenka: KOMIN PASTVINY DOPRA HRISTE
(animace - je třeba postupně 2x kliknout na obrázek a začne se točit)
Odkazy:
Řešení šifry
Text nedává významově smysl, přitom syntakticky jako by ano. Dokonce začíná graficky odděleným oslovením: pouze na místě, kde by člověk očekával např. milé týmy, je uvedeno štastné hodny. Pokud se podíváme na konec textu, najdeme zde: týmují milost. Což už může napovědět. Pokud si spočítáme slova, zjistíme, že je jich sudý počet a že jsou všechna jako by plnovýznamová (tj. v textu nejsou žádné předložky, spojky apod.) Také slova sobý hnusec, která se nacházejí přesně uprostřed textu, by mohla evokovat známou přesmyčku ze Saturnina - hnusný sobec. Řešení: jde o přenášení obsahu do formy. Forma jde odpředu dozadu. Významy odzadu dopředu. Zezadu tedy vezmeme slovo milost a dáme ho dopředu do tvaru, který určuje slovo šťastné a pokračujeme s předposledním slovem a druhým slovem atd. Dostaneme tedy:
Milé týmy, jdete dobrým směrem, přenášejte významy slov odzadu vpřed, komínští cestující nejedou autobusem, lodí, šalinou, taxíkem, nápovědu týmům dává hnusný sobec, cestující míří severně celou čtvrtí, vozidla obracejí, cestující musí vystoupit, naše týmy nacházejí další šifru, organizátoři Tmou přejí hodně štěstí.
Interpretace: trolejbusová točna na severní hranici Komínu.
Odkazy:
Přední strana:
Zadní strana:
Řešení šifry
Šifra je na tvrdém papíře, což napovídá stříhání. Rozstříháme tedy šifru po čarách (včetně těch, které tvoří jen nastřihnuté zářezy). Zároveň je dobré si všimnout zpřeházené nápovědy, která říká cosi o složení správné kytičky a čtení prvních písmen synonym. Z šifry lze jednak udělat dlouhý pásek bez konce (přiložením slov typu Jáma a kyvadlo na sebe) - dobré je ale ještě nelepit (vlastně to není vzhledem k umístění zářezů vůbec nutné). Zároveň lze do sebe zaklesávat zářezy protikladných slov (typu průchodovka zákys). Tímto způsobem lze vytvořit kytičku - pochopitelně existují dvě možná řešení - u toho správného se na vnější straně ocitne nápověda a uvnitř okvětních lístků izolovaná slova. Při tomto složení zároveň mají slova v jedné buňce vždy jedno společné kontextové synonymum. Pokud ze synonym vezmeme první písmena, snadno již od vnějších okvětních plátků po směru hodinových ručiček a pak dále do středu přečteme: USTI VRBOVCE. Vrbovec je potok, který ústí do Svratky cca 1 km od místa luštění - po příhodné zelené značce.
Odkazy:
Řešení šifry
Pozorování:
Šifra má tvar jakýchsi vrcholků
Písmo je neproporciální
Přímo po řádcích nebo sloupcích nic kloudného přečíst nelze
V hintovníku nalezneme název „Vrcholová“
Řešení:
Neproporcionální písmo evokuje něco jako osmisměrku. Proč má šifra tak zajímavý tvar? Po chvíli hledání si lze vpravo všimnout šikmé skupiny písmen „VSKYSTIT“, což vypadá jako část rozumného textu. Jeho první půlka se nachází kousek vlevo a to tak, aby celý název „GERLACHOVSKY STIT“ tvořil graficky obrys hory, na jejímž vrcholku je písmeno N. Hledáme další názvy hor, které jsou napsány podobným způsobem - do tvaru obráceného V a s písmenkem nahoře. Pak už stačí pouze seřadit písmenka z vrcholků podle výšky hor, na kterých leží, od nejvyšší po nejnižší (na to navádí i mezitajenka z těch písmen, která nejsou využita pro hory). Dostáváme mounteLverest, kA2, kancheVnjunga, kilimaKndzaro, matteArhorn, gerlachoNvskystit, ryAsy, sneMzka, praOded, klinDovec, javoRrice, petErin - jediná taková lávka na modré značce je lávka přes Svratku severně odsud.
Odkazy:
Hráči přišli k obrovskému bludišti, pro většinu se jednalo o dejavu na loňský ročník. Letos ovšem bludiště skrývalo něco jiného - hráči dostali plánek bludiště, který se ovšem nesměl vnášet dovnitř. Tam se mohlo pouze s baterkou a s ničím jiným. V bludišti bylo možno najít 5 objektů - rozcestníků, které se jmenovaly CerESTov; pYSky, žst; pEtrovKa; ŘÍp, rozc. a ŽabÍn.
Řešení šifry
Pozorování:
Velká písmena z názvů rozcestí seřazená podle polohy rozcestníků v bludišti dávají CESTY SE KŘÍŽÍ - křižovatky cest tedy asi budou důležité.
Rozcestníky na sebe vzájemně odkazují klasickým rozcestníkovým způsobem - ukazují směr, název rozcestí a vzdálenost, navíc i informaci o jednosměrnosti cesty.
Vzdálenosti jsou 1-6km, každá se vyskytuje právě jednou.
Řešení:
Do plánku bludiště zakreslíme polohy rozcestníků a namalujeme si, kudy vede oněch 6 cest mezi jednotlivými rozcestníky. Tyto cesty mají vždy jednoznačnou nejkratší vdálenost - a to 26 polí. Lze tedy jednoduše vepsat do každé cesty abecedu (směr je určen značkami jednosměrek z rozcestníků). Cesty se navíc na několika místech kříží. Vezmeme nejdříve cestu s označením „1km“ a čteme písmena na křižovatkách (jak napovídá i nápověda z názvů rozcestí) s jinými cestami (viz obrázek). Toto zopakujeme s cestami 2km, 3km atd. a vyjde nám tajenka HLUBOCEK SMYCKA, což interpretujeme jako smyčku autobusů na ulici Hluboček v Kníničkách.
Odkazy:
Řešení šifry
Každý tým dostal v balíčku osm potištěných dřevěných kostek. Po chvíli hraní přišel na to, že složení správných čtveřic kostek vytvoří obrázek, podobně jako u dětských skládaček. Takto postupně můžeme složit auto, buben, cíl, ducha, eskalátor, fén, globus, hrušku, indiána, ježka, kolo a losa. Nebude náhoda, že na kostkách se zároveň vyskytují různě poházená písmena A-L, a že tato písmena nikdy nejsou na obrázku, který daným písmenem začíná (na autě není A, na bubnu není B atd.). Kromě toho má každá kostka dvě různě vzorované hrany, celkově můžeme na kostkách vysledovat osm různých vzorů, přičemž každý vzor se vyskytuje právě na dvou kostkách.
Poté, co si tým s kostkami dostatečně vyhraje, přijde první důležitý krok řešení: slepit k sobě dvojice stejných hran. Dvě kostky, které mají stejně vzorovanou hranu, k sobě touto hranou důkladně slepíme správným směrem pomocí izolepy, která byla v povinné výbavě. „Správným směrem“ znamená, že hrany na sebe musí lícovat, což ostatně poznáte i podle toho, že kolem spojů často vzniknou souvislé části obrázků. Po tomto prvním kroku dostaneme kompaktní skládačku, která jde donekonečna převracet, a postupně se na ní objevují kompletní obrázky v abecedním pořadí: auto + buben, cíl + duch atd. Evidentně tedy jdeme dobrým směrem. S druhým krokem pak pomůže název šifry: „Kde má auto A?“ Jinými slovy, „Když se dívám na auto, kde jsou písmena A? Když se dívám na buben, kde jsou písmena B?“ A vykreslením stěn s těmito písmeny už dostáváme řešení.
Nejsnáze si to můžeme představit tak, že na kompletní slepené skládačce složíme auto + buben. Položíme skládačku autem nahoru, tj. buben není vidět, je na zemi. Vidíme, že písmena A se nachází pouze na svislých stěnách (ať už viditelných či skrytých). Když se díváme shora na auto, jeví se nám tyto stěny jako čárky a tvoří písmena - v tomto případě písmeno „P“. Jinými slovy, jde o kolmý průmět stěn A do obrázku auto. Totéž přečteme z ostatních obrázků a dostáváme řešení: PASEKA 490 M SV OD 441.
Odkazy:
Řešení šifry
Tučně ohraničená oblast obsahuje 26 polí, takže se do ní dá vepsat abeceda. Na některých polích jsou čísla a zajímavá je otázka, čím se nula liší od prázdného pole. Nula znamená nula. A prázdné pole znamená, že o počtu nemáme informaci, což je běžný rys mnoha logických úloh - zadání podává pouze takové množství informací, aby úloha nebyla triviální, ale zároveň aby měla jednoznačné řešení. Zbývá vzpomenout si na staré dobré miny. Každá číslice v zadání uvádí, na kolika (hranou či rohem) sousedících polích je mina, tedy písmeno z tajenky.
Tajenka: PRIST CYKLISTY, tedy přístaviště „Cyklistická“.
Odkazy:
Řešení šifry
Pozorování:
Řádky jsou vytvořeny uměle a ne proto, že by nestačil papír
V celém textu se nevyskytuje samohláska Y
V textu lze nalézt zmínku, že samohláska není souhláska
častokrát se opakuje sekvence samohlásek AEIOU
šifra radí kreslit - zřejmě nějaký rastr
Řešení:
V každém řádku se vyskytují tři samohláskové sekvence AEIOU - občas některá samohláska chybí. Tři sekvence, pět samohlásek by mělo evokovat grafický rastr 3×5, zkusíme si vypsat jednotlivé samohlásky podle jejich výskytu. První řádek „Tak nevím, co už s tím. Krásnější kost u“ dává AEIOU, I, AEIOU. Druhý AEIOU, AI, EOU. Po vepsání do rastru dostáváme:
1 | 1 | 1 | - | 2 | 2 | 2 | - | 3 | 3 | 3 |
A | | A | | A | A | | | | A | |
E | | E | | E | | E | | E | | E |
I | I | I | | I | I | | | I | I | I |
O | | O | | O | | O | | O | | O |
U | | U | | U | | U | | O | | O |
Tajenka: HRAD VEVERI J VSTUP. Název z hintovníku nám u této šifry nepomohl:-)
Odkazy:
Řešení šifry
Šifra se sestává ze dvou částí. Horní kolečka s obrázky tvoří klíč, dolní kolečka s písmenky tajenku. U horních koleček je nutné si povšimnout, že obrázky v nich mají společné téma: kovy, které jsme zvyklí spojovat s medailemi (či stupni vítězů). Např. Národní divadlo je ZLATÁ kaplička, dále vidíme ZLATOU střední cestu apod. V dolní části je pak dobré si všimnout, že černá písmena tvoří nápis: ZROTUJ SEDA. Vraťme se k horní části - medaile nejsou v náležitém rozestavení (zlato by mělo být nahoře, stříbro vlevo, bronz vpravo). Každou trojici tedy můžeme zrotovat buď doleva nebo doprava. Každou trojici také můžeme „namapovat“ na dolní část - pořadí v jakém to budeme dělat je uvedeno číslem uprostřed trojice. Zrotujeme tedy v dolní části šedá písmenka v každé trojici buď vlevo nebo vpravo podle klíče z horní části. Uděláme to v celé dolní pyramidě - je tedy jasné, že většiny písmen se bude týkat více než jedna rotace. Šedá písmena se dostanou do nových pozic. Když je sečteme s černými (což napovídá znaménko plus), dostaneme tajenku ZENAVRTAKA. Žena vrtáka je vrtačka, což je i název blízkého kopce.
Odkazy:
Řešení šifry
Čáry představují krychle definované sedmi čarami - tedy hranami, které je nutné nastřihnout, aby se plášť krychle dal rozbalit do plochy. Provedeme toto rozbalení (jeho přesný způsob je dán šedou plochou - rozbalené krychle začnou tuto plochu vykrývat). Uprostřed šedé plochy zůstanou určitá políčka nevykrytá. Tvoří nápis:
NS4. Cílem je čtvrté stanoviště naučné stezky (v blízkém okolí je jen jediná).
Odkazy:
Řešení šifry
Šifra je schválně zařazena až po šifře Mřížka s čísly - aby se hráči zbytečně nesnažili v písmenech MINA najít hru Miny (ta již byla na TMOU 12 použita). Písmena MINA mají jinou společnou vlastnost. Jsou to písmena, která lze v morseovce napsat dvěma znaky. Tvar šifry - trojice řádků navíc mohou evokovat braillovo písmo. Pokud si přepíšeme šifru do morseovky, můžeme tedy celou šifru překódovat již jen do tří řádků pomocí braillova písma (tečka je tečka v braillovi, čárka je vynechané políčko brailla). A opět nám zůstanou jen písmena MINA - tj. kódování bylo provedeno dvojně. Pokud znova rozkódujeme, vyjde již tajenka: KOTATRISTASEDMDESAT.
Odkazy:
Řešení šifry
Pozorování:
Celá šifra má tvar čtvercové sítě 8×8
Každá „postavička“ symbolizuje graficky nějaký morseovkový znak (-,.,|)
Každá „postavička“ asociuje nějakou šachovou figuru (šíp, terč, vzduchovka = střelec atd..)
Uprostřed je znázorněna síť a jedna z postaviček má míč
Řešení:
Z uvedených pozorování vyplývají 3 věci - šachy, volejbal a morseovka. Jak to ale zkombinovat? Šachové figurky budou hrát volejbal. Podle toho, kdo se dotkne míče, zapíšeme buď tečku, čárku nebo oddělovač. Figurky mohou odehrát míč pouze na toho hráče, kterého by mohli v normální šachové partii vzít (tj. střelec šikmo, kůň do L atd.) Podává postavička, která má míč. Jak ale udělat cestu jednoznačnou? Hintovník napovídá, že se jedná o TRÉNINK, takže aby si všichni co nejvíc zahráli, budeme hrát na každé straně hřiště na maximální povolený počet dotyků dle pravidel volejbalu - tedy právě na tři. Tímto je cesta míče jednoznačná. Jakmile dojde míč k pěšci (bota), hra končí, protože ten už nemůže na nikoho hrát. V morseovce vyšlo: TRISESTPET, což je výška nedaleké kóty Chvalovka.
Odkazy:
Řešení šifry
Pokud si tým do této doby přiřadil správně všechny názvy k šifrám, má již luštění dosti ulehčené. Zbývá mu název Hintovníková a Čtěte nahlas. Čtení nahlas u této šifry může opravdu luštění značně urychlit. Jedná se totiž o prostou záměnu neznělých a znělých párových samohlásek v textu (v češtině se tyto hlásky často dopouštějí tzv. spodoby znělosti, kdy píšeme D, ale čteme T apod.). Tj prohodíme mezi sebou P-B, T-D, V-F, K-G, Ž-Š, H-CH atd. Při čtení nahlas tato spodoba může zafungovat a tajenka se dá vpodstatě uslyšet - ne každá hláska v češtině je totiž párová, tj. nepárové souhlásky a všechny samohlásky jsou v šifře nezkreslené. A i některé prohozené hlásky se při hlasitém čtení dají zvukově zaměnit. Nejlépe je to slyšet na konci šifry: břichořífánepozamáfota. Přihořívá nebo samá voda? Šifra odkazuje do střediska Bystrouška.
Odkazy:
Řešení šifry
Na stěnu se promítají fotografie z některých vybraných míst hry. U každé fotografie je logo Tmou, ale s čísly mnoha jiných ročníků. Je celkem jasné, že organizátoři asi nechtějí po hráčích historickou znalost minulých her - čísla tedy udávají jen nějaké pořadí. Co nám přinesl průchod letošní TMOU? Přece názvy šifer. Přiřadíme tedy obrázky příslušným stanovištím a jejich jménům a ze jména šifry vezmeme tolikáté písmenko, kolik nám udává číslo.
Tajenka: HARMONIKA
Odkazy: