Týmy si před hrou mohly zvolit, jestli si na startu přejí luštit substituci, transpozici, grafiku, steganografickou
nebo znalostní šifru (pred_hrou.pdf). Každý princip byl navíc dále rozepsán včetně tří příkladů.
Nehledě na volbu bylo jejich úkolem vyluštit informace o tom odkud, jak daleko a kterým směrem se vydat.
Zadání: 01_diskuse.pdf
Řešení
Na startu všechny týmy dostaly stejné zadání, ale přání si mohly splnit i tak, protože v šifře byly všechny principy, každý dokonce třikrát (tedy pět sad informací o tom odkud, jak daleko a kterým směrem se vydat). Patnáct šifer odpovídalo patnácti rozepsaným příkladům z předherního dokumentu.
K vyluštění startu a posunu na jedno z druhých stanovišť tak stačilo vyluštit pouze tři z patnácti principů,
nicméně odhalení a vyluštění většího počtu mohlo pomoci s prokouknutím celého systému.
Startovní megašifra tedy obsahovala:
==== Substituce ====
Číselná substituce v retweetech (dvojšipky) abeceda 1-24, čte se po sloupcích. DOBRA PRACE VELIKY SUD PRED PIVOVAREM NA MENDLAKU
Morseovka v konverzacích, čárka = tweet s pomlčkou, tečka = tweet končící tečkou. ZDE NASTAVTE VYCHODNI AZIMUT
Definice vlastní abecedy (celkem 24 tweetů = 24 písmen), poslední tweet odkazuje na jednotlivé předchozí.CMXLV RIMSKY
řešení: Denisovy sady u obelisku
==== Grafika ====
Spojování hvězdiček podle čísel vedle nich (lajků), čáry kreslí grafiku. SEVEROVYCHOD
Vybarvení tweetů, které obsahují emoji. DLXV ( = 565)
Tmavší okraje profilovek (jakoby se všechny profilovky poskládaly vedle sebe. PARNAS
řešení: Malinovského náměstí
==== Transpozice ====
Čtení písmenek vedle reply šipek podle toho, kam ukazují. NENI TO ZAROVNANE PO RADCICH ALE MENINSKOU BRANU Z TOHO DOSTANETE I TAK LEHCE
Seřazení písmenek z pod šifrovaček podle kalendáře (napovědět že to není znalostní). DEVETSET
Šifrovací mřížka z hashtagů - pak se čtou první písmenka u #hashtagů. DOBRE NA SEVER
řešení: Náměstí 28. října
==== Stegano ====
Chybějící diakritika v jednom z tweetů (opravit v šifře), čtou se písmenka, jimž chybí háčky. SEST SET
Překlepy v @přezdívkách (čtou se písmenka, co tam nemají být). STREDISKO VC LUZANKY
Nápis schovaný nalepený v obálce. AZIMUT 205°
řešení: Tyršův park
==== Znalostní ====
První písmena ze svátků z datumů jednotlivých tweetů. OSM SET OSMESAT MET
Šachy - celá šifra má 8*8, nalezení 5 figur, kterým směrem musí uhnout král? Doleva = NA ZÁPAD
Některé tweety překračují limit 140 znaků, čtou se znaky navíc. FONTANA U JANACKOVA
řešení: Obilní trh
Princip
Dvojka byla rozdělená do celkem pěti šifer, opět podle pěti principů zveřejněných před startem. Každá trojice principu ze startu vedla na dvojku příslušného principu. Dvojku tak tvořilo pět oddělených, ale provázaných zadání. Z každého šlo vyluštit tři řešení:
první odkazovalo na následující část dvojky
druhé dávalo návod, co je třeba udělat se zadáním, na které odkazuje první, abychom získali třetí
třetí bylo slovo, které asociovalo umístění třetí šifry (výstupu z kolečka)
První řešení mělo být spíše jednoduché, až triviální. Druhé zachovávalo šifrovací princip a třetí nešlo bez příslušného návodu vyluštit (zpravidla bylo pro získání třetího řešení mít vyluštěné i druhé).
Pět třetích řešení (SOCIALISTICKE, PRVNI, BANANOVE, BENATSKE, LIDOVE) asociuje Náměstí Republiky (že půjde o náměstí je napovězené upřesnítkem a tvarem přídavných jmen).
Zadání: 02_david.pdf
Řešení
Toto byla jediná šifra, kde první řešení nevykouklo z šifry dříve než první. Vyluštění hvězdičkového textu byla přímočará substituce (Milé týmy… Vaši organizátoři), byl to návod k chodníkům slávy (vzít nepoužité segmenty a z nich první písmena). Umístění následující šifry z kolečka se skrývalo v substitučním klíči, každá hvězda představuje písmeno v Braillově písmu (hvězda, která znamenala „A“ byla v Braillovi první písmeno tajenky „MENDLOVO NAM POMNIK ORG“.
Třetí řešení se získalo přečtením těch písmenek druhé tajenky, která ležela na svislé ose papíru, jak radila šifra AzKvíz, vyšlo „SOCIALISTICKE“
Zadání: 02_holywood.pdf
Řešení
Velké hvězdy jde rozčlenit na „chodníky slávy“ podle toho, jaký je na nich druch umělce (herci, zpěváci, …). V rámci jednoho chodníku jedna hvězda odkazuje na další zvýrazněnou špičkou. Tvar těchto chodníků dává graficky první tajenku „28. ŘÍJ“.
Pro získání druhé tajenky je potřeba zvýraznit ta díla, na kterých se umělec skutečně podílel. Získáme tak (trošku podivně tvarovaná) písmena, která čteme ve směru chodníků. Vyjde „CTETE RESENI SESTA PI SMENA“
Třetí tajenka se skrývala v prvních písmenech nepoužitých segmentů hvězd (tedy těch segmantů, které nebyly použité na žádné písmeno druhé tajenky. Např. pro Franze Kafku to byly Příčes, Průpovídky z měst a Průběh. Všechny hvězdy v chodníku měli stejné písmeno, pět chodníků = pět písmen řešení, vyjde „PRVNI“
Zadání: 02_orion.pdf
Řešení
Zde byla první tajenka až triviální - stačilo přečíst bílá písmena s černým okrajem: „JANÁČKOVO NÁM“
Druhá tajenka se získala z dvojstupňové transpoziční mřížky. V prvním kroku každá mřížka řekla, kde má být umístěna (VPRAVO/VLEVO, NAHORU/DOSPOD), po seskládání a aplikování velké mřížky 8×8 se v šedých písmenech (černá už se použila na umístění) četla tajenka „PAK VYBERTE TAJENKU NAHORU A O ŠEST NALEVO OD RGB HVĚZDICE“
Vybráním každého šestého písmena z tajenky (nápověda z šifry Hollywood) vznikla třetí tajenka „BANANOVE“.
Zadání: 02_vyjimky.pdf
Řešení
Pro první tajenku stačilo postupovat podle návodu a ignorovat u toho všechny výjimky, vyšlo „NA OBILNIM TRHU UPROSTRED“.
Druhá tajenka se tvořila obdobně, ale bylo potřeba zahrnout všechny výjimky, čímž se pokyny od základů změnily, vyšlo „UNIFORMA SPOCKA VE STARWARS“.
Pro třetí tajenku z výjimek nebylo nutné vyluštit druhou tajenku, jako u ostatních šifer. Stačilo označit písmena nahoru a o šest doleva od červených, zelených a modrých hvězdiček a pak je správně seřadit podle čísel těchto hvězdiček. Vyšlo „BENÁTSKÉ“
Zadání: 02_azkviz.pdf
Řešení
James T. Kirk a Luke Skywalker hrají AZ-kvíz, obrázek zachycuje stav partie v určitém čase. Kirk zná odpovědi ze světa Star Treku, Luke odpovědi ze světa Star Wars, ani jeden nezná odpovědi ze skutečného světa. Pomocí toho lze z bublin rekonstruovat, jak probíhala partie. Písmena vybraná až do času, který je vyobrazen dávají první tajenku „DENISUV PARK“.
Odehrajeme celou partii. Ze správné odpovědi čteme písmeno podle barvy, kterou bude pole obarveno, v pořadí partie. Vyjde „PRELOZ ŠIFRU NA A PET OHYB ZESPODA“.
Třetí tajenku získáme čtením modrých písmen (uniforma Spocka) na oranžových polích (ve StarWars), opět v pořadí hry. Vyjde „NAM LIDOVE“
Zadání: 03_prani.pdf
Řešení
Šifra má 24 řádků, stejně jako Tmou 19 abeceda. V každém řádku se ukrývají 2 slova se stejným počátkem, z nichž druhé obsahuje (až na jednu výjimku) ženské jméno.
Tato slova jsou
hlT – hlADINA
skI – skALICE
plK – plANETA
pF – pANNA
reZ – reBARBORA
puD – puBERTA
fiN – fiDORKA
pampA – pampELIŠKA
poP – poEMA
amU – amERIKA
úlY – úlEVA
gO – gHANA
kuřE – kuřIVA
pH – pIVO
ruM – ruJANA
baR – baLADA
miX – miLENKA
gaG – gaLEONA
koV – koNINA
leB – leNORA
neJ – neVĚRA
raS – raVIOLA
obeC – obeZITA
kůL – kZLATA
Odlišná písmena v každém slovu jsou permutovaná abeceda, dostáváme substituční klíč jméno:písmeno. Nyní stačí ke jménu na konci každého řádku najít písmeno z klíče a přečíst tajenku
POJMENOVANY OSTROV HLEDEJ → Cacovický ostrov. Cacovický ostrov nebyl pojmenován přímo, neboť brněnské týmy v této oblasti většinou při písmenech CAC už nic nedolušťují. Interpretace vyžadovala: vytáhnout mapu (městkou, nejsme v terénu!) a hledat pojmenovaný ostrov.
Zadání: 04_barvy.pdf
Řešení
Proužek obsahuje barvy duhy, které tvoří čáry nebo plochy. Postupujeme podle barev duhy, přes barevné čáry proužek ohneme, barevné plochy lepíme k sobě, čímž získáme topologicky písmena MLYN NAB → Mlýnské nábřeží.
Zadání: 05_osmismerka.pdf
Řešení
Šifra se tváří jako osmisměrka, ale je jen čtyřsměrkou (alespoň v pevním kroku je). Po vyškrtání legendy získáme herní desku hry mlýn (šifra se nachází na Mlýnském nábřeží) a mezitajenky HRAJ PARTII NA OBVODU ČTI SEBRANE a OSM A OSM KAMENU. Zřejmě tedy budeme hrát mlýn. Slova v legendě jsou černá nebo bílá, čímž můžeme na každé políčko postavit černý nebo bílý kámen. Herní deska má 24 polí, která jsou oindexována abecedou. Zbývá jen odehrát partii na obvodu – kde je zápis partie stylem AB → táhni kamenem A na pole B, případě ABCDX, pokud tahem AB byl zkompletován mlýn BCD a sebrán kámen X. Tyto sebrané kameny tvoří tajenku OHYB REKY LOM → Maloměřický lom.
Zadání: 06_mlhovina.pdf
Řešení
Kometa je tvořena hvězdou s různým počtem cípů a „ocasem“. Stylizovaný ocas odpovídá znamení zvěrokruhu (ať už našeho či čínského), počet vrcholů počtu písmen daného znamení. Tyto názvy do obrázku vepíšeme počínaje ocasem po směru hodinových ručiček. V bodech, kde se hvězdy dotýkají jsou shodná písmena, která čteme do tajenky STUDANKA NEVELKY LESIK, NAHROBEK LECHNER (šifra neumožňuje zakódovat mj. písmeno M). Vyšly nám tedy 2 objekty. Co s tím? Musíme použít upřesnítko: „mezi objekty uprostřed, odrazka u cesty“. Výsledná poloha stanoviště je uprostřed spojnice obou míst, což vychází hezky na výraznou cestu. Mimochodem, pozornému týmu znalému pravidel je jasné, že nemůže jít např. k Lechnerovu pomníku, který leží v rezervaci mimo značenou cestu - což pravidla TMOU výslovně zapovídají.
Zadání: 07_skladacka.pdf
Řešení
Šest velkých čtverců je třeba vystřihnout a správně spárovat. Každý pár lze popsat
nadmnožinou na unikátní písmeno (např. Škoda, Renault = Auto; pohorka, pantofle = Bota; atd.)
Spárované čtverce přiložíme k sobě, vystřihneme (včetně vnitřních čar) a složíme
do trojrozměrného tvaru tak, abychom při pohledu z jednoho směru viděli logo
letošní tmou (číslo 19 i tvar šesticípé hvězdy). Nyní máme tedy jakousi inverzní kostku,
kde každá půlhrana má jedinečné písmeno. Pro čtení tajenky použijeme sekvence písmen
na boku. Analyticky si lze povšimnout, že písmena na kostce tvoří nepřerušenou, často zalomenou linii s občasnou odbočkou, která je v závorce. Což značně indikuje nějakou grafiku. Pozornému týmu radí radí i první písmena těchto řádků „preval a maluj“. Budeme tedy prevalovat kostku
po papíře tak, aby uvedené hrany malovaly stopu, jejíž tvar dává graficky písmeno.
Vyjde RUINA NA MODRE, jdeme tedy na zříceninu Obřanského hradu na modré značce.
Zadání: 08_nadilka.pdf
Řešení
Šifru vydával anděl, čert a Mikuláš. Každý obrázek lze pojmenovat tak, aby se pojil s jedním z přídavných jmen andělský, pekelný, svatý. Po vybrání příslušných písmen ze správně pojmenovaných obrázku získáme mezitajenku. DALSETOPOKAZIKDCOLKULOLOAMGDA. Je třeba text nějak spravit – skupiny obrázků po jednom až pěti a 3 různá přídavná jména vedou na jednoznačně určitelná římská čísla (např. 2 znaky za sebou nemohou být V, pětičlenný řádek musí začínat na X apod.). Pokud je po řádcích přečteme, získáme JEN SLOVA NA P. Přečteme tedy z pvodní tajenky jen písmena pocházející ze slov na P → COKOLADA. Za toto heslo anděl vydával adventní kalendář.
Zadání: 09_darek.pdf
Řešení
Balící papír dárku obsahuje divný text, uvnitř je 5 čokoládek z adventního kalendáře s jedním nebo dvěma vrypy. Po prozkoumání zjistíme, že kalendář má 24 políček (abeceda) a každá čokoládka se tam vyskytuje právě dvakrát. Čokoládky v krabičce tedy dávají nápovědu MORSE. Hledáme tedy morseovku – každé slovo z balícího papíru otevřeme na kalendáři, čímž získáme tečky (jedno okýnko v řádku) nebo čárky (2 okýnka v řádku vedle sebe). Orientace kalendáře pro potřeby luštění byla naležato, na což naváděla orientace nálepky - důležité především pro další krok.
Získáme nový text ANDEL X KACHNA U ZVONEK G OVCE V RYBA S KYTKA T SNEHULAK M RYBA L, který opět odkazuje na kalendář. Tentokrát však dvě čokoládky stejného tvaru spolu s písmenem tvoří semaforové písmeno (na což naváděly i barvy balícího papíru v semaforových barvách).Tajenkou je KOTA CDXV.
Zadání: 10_hrava.pdf
Řešení
Každý obrázek lze pojmenovat dvouslovným označením (např. „fotografická paměť“). Všechny obrázky jde pak spojit do řetězu, který začíná na „šifrovací“ (šifrovací pomůcky) a končí na „hra“ (karetní hra). Tento řetěz nám přeskládá písmena a čísla, ty se sečtou do finálního znaku (jak napovídá mezitajenka „pismena plus cisla“). Na začátku šifry chybí písmeno pro „šifra-šifrovací“ a číslo pro „hra-hravý“. Tyto vezememe z upraveného loga, kde je šedě zvýrazněné T a 8 - podle rozpoložení si můžeme vybrat, jestli si rozbité logo pojmenujeme jako „šifrovací hra“ nebo „šifra hravá“.
Zadání: 11_samolepky.pdf
Řešení
Na samolepkách jsou obrázky, které připomínají slova ze sedmé šifry (skládačka),
navíc mají právě takový rozměr, že jdou na skládačku přesně nalepit.
Obrázek na samolepce spojuje dvě slova z téhož čtverečku, lepíme tak,
aby malý černý puntík v rohu samolepky byl ve středu skládačky. Správnost
postupu potvrzují lícující šedá čísla a zářezy na okrajích. Očíslované zářezy
přesně pasují na písmena ze slov, pokud je přečteme v pořadí 1-31 získáme
mezitajenku „Napni řetěz a na konci ber tu největší“ (všimnout si této mezitajenky
nebylo nutné).
V tuto chvíli je důležité pozorování, že každý zářez ze alespoň
z jedné strany očíslovaný a že zářezy s po sobě následujícími čísly na sebe
přímo vidí. Pokud skrz zářezy popořadě natáhneme nit (například tu, kterou
byl omotán dárek na stanovišti 9), čteme na každém šedém číslu písmeno
konečné tajenky PYRAMIDA.
Podle mezitajenky vybereme tu největší, čili velkou Chufuovu pyramidu v Gíze,
upřesnítko nás posune na dohled (konkrétně cca 500 m východně),
čili do míst, kde se nachází Sfinga, což je mimochodem i jméno nedaleké skály.
Zadání: 12_serif.pdf
Řešení
Oboustranná steganografická šifra. V červených průstřelech na plakátech čteme na druhé straně v textu v kapitálkách STREL NEPRITELE (čteno po řádcích). Text popisuje známé hrdiny a hrdinky knih a filmů, ale popisuje je jako záporáky. Pokud hledané hrdiny identifikujeme, jsme schopni na jednotlivé wanted plakáty vepsat jejich jména - počty černých průstřelů jsou počtem písmen ve jménech hrdinů. K identifikaci mohou pomoci i drobné indicie v obrázcích, např. Popelka na nás míří střevícem, Holmes má lulku. Jaké hrdiny a hrdinky jsme použili? Batman, Harry Potter, Bajaja, Sherlock Holmes, Frodo, Neo, Popelka, Lea, Sarah Conor, Šmoulinka, Katness Everdeen, Sněhurka. V průvodním textu každého z hrdinů se objevuje i kapitálka jeho obvyklého nepřítele. Střelíme tedy „nepřítele“ a přečteme písmeno ze jména hrdiny na druhé straně papíru, obdržíme písmena, která seřazená podle odstupňovaných odměn dají tajenku OVOCNY SAD JIH.
Zadání: 13_emental.pdf
Řešení
Ani na letošní Tmou nemohla chybět myš a sýr, tentokrát spíš fraktálové sýry.
Luští se následovně. Pokud tvar z pomůcky z druhého listu šifry zvětšíme
1×, 2× a 4×, je možné tyto tvary pootáčet a poskládat tak, aby se
nepřekrývaly a vždy zůstal viditelný právě jeden sýr. Zvětšené cesty v bludišti
sýrů myši buď umožňují nebo neumožňují k právě odkrytému sýru dojít.
Pro každý sýr je potřeba použít takový díl, jehož písmeno je na odkrytém sýru.
Za průchod se počítá pouze pokud myš projde skrz všechny tři různě zvětšené
díly pomůcky - týmy se musely buď trefit do uvažování orgů, nebo se
k tomu dopracovat přes více různých možností.
V prvním řádku dávají sýry, ke kterým se myš dostane, slovo „smazat“,
což tak nějak vyplývá z logiky věci, myš totiž sežere všechny sýry,
ke kterým se dostane. Zbylé sýry dávají graficky mapovou značku kostela,
písmena navíc upřesňují tajenkou OBRANY VEDLE ZDI SMEREM K VLAKU.
(pozn. bez těch několika sýrů „bokem“ by smysluplnou tajenku nešlo zkonstruovat).
Šifra je velmi náročná na vyluštění - i při znalosti správného postupu a optimalizaci luštění to orgové nedali pod 25 minut.
Zadání: 14_kostelni.pdf
Řešení
Seznam čísel připomíná frekvenčku. Pokud si uděláme frekvenčku textu, vyjde nám histogram, kde jsou všechny hodnoty o číslo menší - je totiž třeba doplnit namísto otazníků kompletní čtyřiadvacítkovou abecedu tak, aby frekvenční analýza byla kompletní. Při shodě počtu výskytů rozhoduje abecední pořadí, na čáře čteme tajenku OREL HLAVAC. K řešení šlo dojít i přes rovnost součtu čísel a počtu znaků včetně otazníků.
Před hrou si každý tým mohl přát cenu za vítězství Tmou. Tým, který došel do cíle, musel libovolnou z těchto cen orgům zaplatit. Dostal seznam všech přání, která byla mírně přeformulována - přání byla na škále od lehce splnitelných (těch bylo málo) po nemožné (těch bylo mnoho). Bylo nutné se rychle zorientovat a najít nějaké splnitelné přání.
Zadání: kometa_zadani.pdf
Seznam cen: kometa_prani.pdf