Pozorování: V každé třídě je několik teček, obsahujících krátký text nebo obrázek a po obvodu mající nějakou obrubu. Na straně u oken jsou také občas tečky prázdné (černé nebo bílé). Tečky obsahující text či obrázek jsou vždy ve středu třídy, případně na jedné straně (asi metr od zdi). Tečky obsahující text či obrázek jsou vždy v sudém počtu.
Řešení šífry
Důležitý krok číslo 1: Spárovat tečky v jedné třídě podle obsahu.
Pozorování: Tečky na protilehlých stranách zdi, případně stropu a podlahy, mají stejný okraj.
Důležitý krok číslo 2: Dívat se na školu jako celek, nikoliv jako soubor samostatných tříd. Pospojovat i tečky se stejným okrajem přes zdi a stropy.
(viz též
Obrázek zahájení s čárami - originál)
(
Obrázek zahájení se všemi tečkami - originál (3.6 MB).)
Dostaneme těmito třemi různými způsoby zakódované slovo:
spojnice teček uprostřed tříd nakreslí velkými písmeny procházejícím přes všechny 3 podlaží slovo TYRANOSAUR
spojnice teček u zdi dává morseovku: svislá čára procházející jedním podlažím - tečka, svislá čára procházející dvěmi podlažími - čárka, svislá čára procházející všemi třemi podlažími - oddělovač. Vychází slovo KRAL
zbývají tečky na boční stěně - ty při pohledu na celou budovu z boku dávají zápis brailova písma a vychází slovo KOMISAR
Slova TYRANOSAUR, KRAL a KOMISAR nás navádí na výsledné heslo REX.
Odkazy:
Řešení šífry
Tuto šifru jde řešit dvěma nezávislými způsoby, oba dávají stejné řešení.
1. Stopování Pepy a Franty podle metaforického popisu v textu.
Pepova trasa: Královo pole, Hrnčířská, Kabátníkova, Botanická, Zahradníkova, Nerudova, Kounicova, Skácelova/Svatopluka Čecha, Vodova, Tábor.
Frantova trasa: planetárium na Kraví hoře, nám. Míru, Březinova, Králova, Bezejmenná, Hradecká, křižovatka před Pod kaštany, Tábor.
2. Z povahy šifry vyplývá, že když Bóža mluví o předchozí šifře, mluví vlastně o tomto zadání. Říká, že se stačí správně podívat a šifru jde vyřešit za několik vteřin. Opravdu - stačí papír otočit a přečíst řešení napsané světle šedým písmem.
Oba způsoby vedou na stejné řešení: parčík (který není v některých mapách) na dolním (východním) konci ulice Tábor; zde u sochy chlapce a dívky, kteří luští šifru.
[Pozn. Sebe-referenční šifry (šifry, které mluví sami o sobě nebo o právě probíhající hře, ve které se vyskytují), patří k tradičním prvkům Tmou, viz např. Tmou 3/13, Tmou 7/9, Tmou 9/9, Tmou 10/5. ]
Odkazy:
Řešení šífry
Klíčová pozorování: Obrázek se skládá z několika samostatných útvarů, každý útvar má v sobě tlusté černé čáry, tenké šedé čáry a tečky. Tečky jsou vždy právě tři a tvoří vždy shodný trojúhelník.
Řešení: Položit útvary na sebe tak, aby tečky byly přesně na sobě.
Realizace: Nejlépe překreslit na fólii.
Výsledek:
Interpretace: Plavecký stadión Kometa (za Lužánkami), hlavní vchod.
Odkazy:
Před plaveckým standionem za Lužánkami se vydávala šifra č.4 v podobě zubní pasty, jeden kus na tým.
Při důkladnějším prozkoumání bylo možné nalézt další části šifry:
Další části
Pod víčkem:
Uvnitř tuby na zalaminovaném papírku:
Pod vlastní nálepkou z druhé strany:
Řešení šifry
Zubní pasta fluora, obsahovala schované tři části (v pastě, pod víčkem a pod nálepkou). Byla využita chuť (pasta byla osolená, heslo pro posun bylo SUL), barevná písmenka v nápisu fluora (opět pro posun) a slova v návodu k použití na obalu (hrachu ap.)
Řešení:
Po vypsání do tabulky: LAVKA LESNA ZELEZNICE
Odkazy:
Řešení šífry
Každý diagram znázorňuje jedno známé přísloví. U každého diagramu je navíc písmeno, které se v přísloví vyskytuje právě jedenkrát, a číslo, které udává posun od výskytu tohoto písmene. Tím dostáváme z každého diagramu jedno písmeno výsledné zprávy.
láska hORy přenáší
sytý HladOvému nevěří
lež má krátké nOHy
stokrát nic UmoŘilo vola
mluviti stříbro mlčeti ZLato
po BItvě je každý generálem
co oči nevidí, to SrdCe nebolí
ranní pTáčE dál doskáče
tak dlouho se chodí se džbÁneM pro vodu, až se ucho utrhne
bez peněz do HOspody nelez
mezi slepými JeDnooký králem
kam čert nemŮŽe, tam nastrčí ženskou
dva se perou, tŘetÍ se směje
ráno moudřeJŠí večera
tichá vODa břehy mele
DaroVanému koni na zuby nekoukej
koho chleBA jíš, toho píseň zpívej
Řešení: „ROH ULICE MOJŽÍŠOVA“.
Odkazy:
Řešení šífry
Klíčová pozorování:
Když tvary rozdělíme do skupinek po čtyřech, v každé skupině je právě jeden zástupce každého tvaru.
Existuje 4*3*2*1 = 24 uspořádání čtyřprvkové množiny.
Když z abecedy odstraníme QW, zbude nám 24 písmen.
Může tohle být náhoda?
Takže zbývá napasovat 24 písmen redukované abecedy na 24 možných uspořádání tvarů.
Pro mapování mezi písmeny a uspořádáními se použije lexikografické uspořádání tvarů (= asi tak to nejpřirozenější).
A - 3456 B - 3465 C - 3546 D - 3564
E - 3645 F - 3654 G - 4356 H - 4365
I - 4536 J - 4563 K - 4635 L - 4653
M - 5346 N - 5364 O - 5436 P - 5463
R - 5634 S - 5643 T - 6345 U - 6354
V - 6435 X - 6453 Y - 6534 Z - 6543
Dostáváme řešení „DOLNI RYBNIK VYCHOD ROH“. Pro interpretaci je nutné se podívat do mapy KČT (Dolní rybník totiž není žádný rybník, ale louka též známá jako „Zamilovaný hájek“.)
Odkazy:
Řešení šífry
V Bludišti jsou z levého zadního rohu do středu a dále do pravého zadního rohu vepsána písmena: KOTATRIDVATRI
Další stanoviště je tedy severně od Řečkovic na kótě 323.
Odkazy:
Řešení šífry
Jde o schématické znázornění rodinných vztahů. Bílá kolečka jsou ženy, černá muži. Tlusté kolečko jsem „já“, ostatní kolečka pojmenujeme podle jejich relativní polohy k já. Z očíslovaných koleček vybereme příslušné písmeno a přečteme v pořadí podle šipek.
Řešení: „hraz vranuv mlyn“.
Odkazy:
Řešení šífry
Klíčová pozorování:
Texty před i po dvojtečce mají stejný počet písmen a to vždy 26 znaků - bude se tedy asi používat nějaká substituce.
Vlevo se nový řádek liší od předchozího v jediném písmenu.
V posledním řádku není šifra.
Řešení: Vezmeme pozici změny v levé části a převedeme ji na písmeno. Toto písmeno vyhledáme v pravá části horního řádku z dvojice (protože kdybychom měli brát dolní, museli bychom využít i poslední řádek, a v tom šifra být nemůže). Toto písmeno se vždy vpravo vyskytuje na daném řádku právě jednou (to asi nebude náhoda, jsme na správné cestě). Pozici výskytu převedeme opět na písmeno. Příklad: v prvním řádku je změna na pozici 24 (M přechází ve F) to kóduje X, které je vpravo na pozici 19 a to je S.
Výstup programu pro kontrolu řešení: formát je číslo řádku : pozice změny v levé části : písmeno odpovídající pozici : pozice tohoto písmena v pravé části : písmeno odpovídající pozici.
1:24:x:19:s
2:21:u:5:e
3:11:k:14:n
4:3:c:9:i
5:5:e:11:k
6:12:l:4:d
7:8:h:5:e
8:5:e:22:v
9:16:p:5:e
10:11:k:20:t
11:8:h:11:k
12:5:e:13:m
13:4:d:10:j
14:7:g:15:o
15:1:a:4:d
16:13:m:2:b
17:16:p:21:u
18:22:v:11:k
19:11:k:15:o
20:7:g:22:v
21:8:h:3:c
22:9:i:5:e
Dostáváme tedy „senik devet km j od bukovce“.
Na šifře číslo 7 je v nezapomeňte uvedeno: pokud vám někde vyjde seník, je tím myšlen posed na kopci. (záměna posedu za seník byla objevena těsně před hrou kdy už jsme nechtěli dělat větší úpravy)
Takže hledáme posed na kopci mezi Jehnicemi a Lelekovicemi.
Odkazy:
Řešení šífry
Jde o dvojnásobnou morseovku.
První krok: Červíčky v jablkách čteme jako morseovku, hlavička je čárka a ocásek tečka. Vychází (různě rozházená po stromě, na obrázku červeně) písmena A, B, C, .., P (každé právě jednou). Z takových písmen by se špatně skládala zpráva - tj. písmena pouze určují pořadí čtení jablíček.
Druhý krok: Každému jablíčku přiřadíme jedno písmeno podle jeho polohy ve stromě, a to opět podle morseovky. Jdeme od kmene nahoru a pokud větev vede doleva, je to tečka, pokud doprava, je to čárka. (Můžeme si též všimnout, že větve doleva jsou tenčí než větve doprava.) Na obrázku vyznačeno modře.
Řešení šifry: „BABI DOLY ROZCESTI“.
Odkazy:
Na rozcestí nebyla umístěna šifra 11, ale pouze rozcestník, který posílal hráče po černé turistické značce k bezvýznamnému pařezu o kus dál.
Tam již byla k nalezení šifra.
Řešení šífry
Je potřeba si pojmenovat jednotlivé obrázky (a nejlépe to i říct nahlas). Každý obrázek definuje buď směr nebo styl posunu:
lev - vlevo
hora - nahoru
pravítko - vpravo
důl - dolů
krokodýl - krok
skokan - skok
Vždy nejdříve vezmeme směr a poté děláme kroky (= kreslíme čáru) nebo skoky (= posunujeme se, ale čáru nekreslíme). Řešení šifry:
Další stanoviště se nachází ve zlomu zelené značky severozápadně od vrcholu Baba.
Odkazy:
Řešení šífry
Na každý ciferník se musíme dívat tak, aby nápis vedle něj byl správně natočený. Jinak poloha ručiček nemá smysl (nekóduje žádný čas). Když máme ciferník správně natočený, kóduje „čas“ polohu popsaných míst: malá ručička ukazuje směr (azimut) a velká ručička vzdálenost (1 minuta = 100 metrů) od místa na kterém stojíte.
Poslední hodiny otočíme tak, abychom dostali správný čas a odečteme směr a vzdálenost - dostáváme místo na modré a žluté značce západně od hřebene Babího Lomu.
Odkazy:
Řešení šífry
Na první pohled změť koleček různých barev s rozličnými písmeny. Soustředíme-li se vždy na jednu barvu, dají se vypozorovat jisté pravidelnosti.
Příklad postupu řešení:
Světle červená kolečka dávají po přesmyčce slovo SOUSEDÉ. Kolečka mají kolem sebe často modrá. A to v počtech 1, 2, 3, …, 8. Čteme-li postupně modrá kolečka v pořadí podle četnosti modrých kolem světle červeného a pak podle hodinových ručiček, dostáváme KAZDY Z SYSTEMU MA JEDNU CHYBICKU. A skutečně, zbylo nám jedno modré nepoužité kolečko - R
Tmavě zelená kolečka tvoří přímky. Čteme-li postupně přímky podle rostoucího počtu písmen uvnitř, dostáváme ZPRAVA MA BARVU RUDOU + chybička E. Začíná se rýsovat řešení - červená (rudá) barva je jediná obsahující „ošklivé“ znaky. Bude je zřejmě potřeba nějak posunout nebo nahradit. Zkusíme zatím odhalovat další systémy.
Oranžová kolečka tvoří čtverce (zejména na malých je to dobře vidět). Čtením podle velikosti dostáváme SPOJ FIALOVE PRAVIDLEM + chybička A.
Jaké pravidlo použijeme na fialové? Až na dvě výjimky jsou vždy 2 fialová kolečka v jednom řádku i ve sloupci. Spojením pomocí vodorovných a svislých čar dostaneme „hada“, kterého snadno přečteme: STRED OBRAZCE POMUZE + chybička A.
Světle zelená nabádá k nějaké transpozici, zejména slovo TMOU na obvodu. Čtením postupně podle vzdálenosti od středu máme PROJDETE TMOU + chybička C.
Co se zbylými žlutými a khaki kolečky? Analýzou počtu zjistíme, že je jich téměř stejně (+1). Co takhle se na ně podívat jako na dvojice? Skutečně tyto dvě barvy tvoří vždy dvojice sousedících koleček. Čteme po řádcích, vždy nejdřív khaki a pak žluté: CHYBY V SYSTEMECH DAJI HESLO PRO POSUN + chybička S.
V tuto chvíli je jasné, že musíme rudou zprávu posunout o heslo složené z písmen R, E, A, A, C, S. Přečteme-li tato chybová písmenka odshora dolů z leva doprava, dostaneme chvilce smysluplné slovo CAESAR.
Tajenka po posunu zní: CTRNACTKA JE NA KOTE CTYRI STA OSM
Odkazy:
Řešení šífry
Klíčová pozorování:
Postup řešení:
Slova rozdělíme na dvojice písmen.
Dvojici písmen použijeme pro indexování obrázku (v pořadí naznačeném čísly 1 a 2, ve směru naznačeném šipkou).
Každé slovo tak udává posloupnost černých a bílých dvojic, délky 1-4, což interpretujeme jako morseovku.
Řešení je „rozhledna babi lom“ (stanoviště najdeme pochopitelně pod zadaným azimutem a vzdáleností).
Odkazy:
Nasprejovaný obrázek na výpusti naznačuje, že je potřeba se dostat dovniř. Ale jak? Jedna z postav myslí na nějaký alternativní vchod. A vskutku, stačí přejít násep a snadno objevíme lepší přístup, snad jen trochu mokrý.
Řešení šífry
Uvnitř nalezneme na stěnách ruce, některé s čísly. Brzy si lze všimnout, že na každé stěně jsou pro každé číslo dvě ruce s tímto číslem. Stačí si stoupnout před stěnu, přiložit ruce postupně k číslům 1, 2, 3, … a druhý kolega z týmu může číst vysílání semaforem.
Řešení je POMNIK POD ZARUBOU.
Odkazy:
Od pomníku vede již obyčejný popis a šipky do cíle, ještě je však třeba překonat jednu překážku - závěrečný úkol.
Závěrečný úkol spočíval v luštění šifry za stížených podmínek, pravidla byla následující:
Rozdělíte se na tři skupinky.
Každá skupinka dostane jednu třetinu šifry.
Dokud nenehlásíte správné heslo, opakují se následující fáze:
2 minuty: luštění po skupinkách, skupinky nesmí vzájemně žádným způsobem komunikovat.
30 vteřin: společné luštění, skupinky však mohou komunikovat pouze slovně a gesty, nesmí si ukazovat zadání ani žádné psané poznámky.
Poté co dostanete zadání si již nesmíte mezi skupinkami vyměňovat žádné věci (ani třeba psací pomůcky nebo jídlo).
Když si budete myslet, že znáte heslo, zvednete ruku, přijde k vám organizátor a vy mu nahlásíte heslo. Heslo můžete hlásit bez ohledu na fázi. Pokud bude heslo špatně, musíte do dalšího tipu počkat 15 minut.
Řešení šífry
Jednotlivé znaky se skládají z horizontálních a vertikálních symbolů, které jsou na sobě nezávislé. Oboje představují schématická římská čísla: X = trojúhelník nahoru, V = trojúhelník dolů, I = obdélník. Horizontálně (tlustě) psaný směr kóduje písmena, vertikálně (tence) psaný směr kóduje pořadí (čísla 1-12).
Dostáváme heslo: „MY PROŠLI TMOU“.
Odkazy: